• Fragglerock

Varför prutar en del på alla på Blocket?

Alltså jag blir så förbenat trött....Skrikandes

Jag måste bara ställa en allmän fråga. Har det blivit rutin för människor att ge oförskämda skambud och försöka pruta på annonser?

Vi har en annons på en superfin, lite använd vagn som är i nyskick. Priset ligger lägst på Blocket av alla de anonser som finns ute med exakt samma vagn och tillbehör. Trots det så ringer folk och erbjuder 800:- mindre vid snabb affär!
    Va fan är en snabb affär undrar jag då?

En karl ville pruta en hel tusenlapp. Visst sörsöka duger ju. Men sen blir han sug när jag inte vill gå ned i pris, då behåller jag hellre vagnen. Gissa vad han säger??!

- Men om inte du sänker ditt pris kan ju inte JAG tjäna pengar på den när jag ska sälja dem. Vi ska ju bara ha den tillfälligt tills vår riktiga vagn kommer från Tyskland!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Svar på tråden Varför prutar en del på alla på Blocket?
  • nglt

Klart att man lägger till lite prutmån, ca 10% eller något i den stilen när man ska sälja på blocket, i alla fall på saker som kostar en del, såsom bil, båt, barnvagn etc. Det är en sport och ett spel att köpa begagnat.

Vi lyckades förövrigt till och med pruta på månadshyran på vår lägenhet.

• Åsa

Jag tänker iofs som TS att vad som står är vad som begärs och tror inte jag skulle försöka pruta själv. Men jag ser inget fel i att någon försöker göra det, men då får ju den personen ta ett "nej" också.
    TS: Ett fast och vänligt "nej", jag har satt vad jag är beredd att sälja för så jag går inte ner" tycker jag en spekulant bör kunna ta. Skulle de verkligen fortsätta försöka pruta får ju de ta om du avslutar. Ett "jag har lite att göra nu, du får gärna ringa igen om du skulle vilja köpa till priset i annonsen" är väl vänligt nog?

• Humörmamman

Man kan väl inte generellt säga att beg marknaden är köparens marknad, beror ju helt på tillgång och efterfrågan. Sålde tex trädgårdsmöbler häromdagen. Det var min marknad kan jag säga, blev nerringd - mao inte läge för köparen att pruta en krona.

Har även en bil på Blocket, pris 60.000. Fick mail från ngn som ville ge mig 40.000 i kontant. Va fan tror de? Det är klart att det är kontant som gäller! Svarade att det var ju synd att han inte hade hört av sig lite tidigare, jag har precis sålt bilen för 35.000. Så kan han gräma sig...hö hö hö.

Retar mig på folk som prutar utan att ha sett varan irl.

Tycker Blocket är en toppen sida, har både blivit av med grejor på ett smidigt vis där, och lyckats göra fina fynd.

• Åsa

Om man vill slippa den personliga kontakten med sådana som inte vill ge vad man vill ha är kanske ett alternativ att lägga ut på Tradera i stället med inlagt lägstapris?
    Ingen aning om det är ett bra forum för just vagnar iofs, haft intrycket att dyrare prylar oftare ligger på Blocket och trodde i min enfald att det var just "take-it-or-leave-it" som gällde där.

• Jordgubbar å sånt

Ett annat sätt är väl att skriva ut i annonsen att det är "prutat och klart", så ser ev. prutare att det inte är ngn idé att ringa...

• Tutilure

Det finns ju alltid folk till allt.
    Det får man tyvärr räkna med när man sätter ut annons. (Att det ringer knäppskallar alltså.)

När jag hade ute mitt babyskydd på annons (ville ha 800:- för den med lite prutmån, hade kunnat gå ner någon hundralapp eller två) så mailade en kille som ville ge 300:-. Jag sa nej, jag vill ha minst 600:- för den. Då mailade han igen och sa kom igen 300:- så hämtar vi den idag.
    Då hade det redan ringt en annan som skulle komma senare, hon köpte den för 800:-.

Kunde inte låta bli att maila killen och tala om att den blev såld för 800:-...

• Fragglerock
    Hannish skrev 2007-04-18 08:38:07 följande:
    TSMen vad var det för sjukt argumet till TS: "- Men om inte du sänker ditt pris kan ju inte JAG tjäna pengar på den när jag ska sälja dem. Vi ska ju bara ha den tillfälligt tills vår riktiga vagn kommer från Tyskland!"Haha, han får väl köpa en billig skitvagn... Varför ska HAN tjäna pengar på DIN vagn?!?! Mm, idioter finns det gott om... Hopaps han fick ett bra svar på tal av dig
    Ett bra svar vet jag inte... men jag sa att jag hellre lät vagnen brinna upp än sälja den till honom. Han hade rätt "korkad" attityd oxå, vilket gjorde att jag mulnade ännu mer...
  • Peak

jag brukar inte pruta på annonser. Men om jag ser att annonsen legat ute länge kan jag tänka mig att pruta lite grann för att se om säljaren vill bli av med varan kanske. Jag sålde en vagn på blocket och köparen som kom försökte inte ens pruta fast jag hade kunna tänka mig att pruta några hundralappar En skickade ett arrogant mail att om jag ville sälja den kunde hon betala typ hälften av vad jag satt ut eftersom det fanns liknande vagnar för den summan ute (fanns inte likadan som den jag hade). Jag hade då sålt den och skulle precis plocka bort annonsen så jag svarade att den var såld för summan som var utsatt Vad skönt det kändes då

• Themis

Jag tycker blocket är snorbilligt så jag har bara prutat ett par gånger-hur lurad är man då?

• Fragglerock

Fick just ett mail från en "vagn expert" som menar att vår -05 i själva verket är en -04, så jag är ju grundlurad från Babyland! Troligt. Roligast är att det finna 2 likadana vagnar ute som oxå står -05 på... så då är vi många som är grundlurade!

Men han va beredd att ta den ur min ägo för 2000:-., som någon slags gentil gest..... hrmf! Penga munNä... dår får den nog brinna igen...

Vilken gravid kvinna har INTE kolla på vagnar när det väl ska väljas liksom?!?!? Be en gravid rabbla hela Brios sortiment mitt i natte så lär de kunna göra det... sån var jag i alla fall!

Svar på tråden Varför prutar en del på alla på Blocket?