• Fröken knopp

kall marinerad fläskfile...

jag o min sambo ska gifta oss till sommaren:D vi ska ha sommarbuffe där vi gör mycket av maten själva... har fått tips om kall marinerad fläskfile men hur gör man? gärna enkla recept:D

• Svar på tråden kall marinerad fläskfile...
  • Nalle Puh73
    Kallt Vitlökskött.  1 Kg Fläskfile´ Hel stek filen utan kryddor.Låt kallna i folie , skär i tunna skivor.Lägg i marinad , minst 2 timmar. Marinad:   5    msk Matolja                 5     msk Soya                 5     pressade vitlöksklyftor                 2,5  tsk  Svartpeppar                 2,5  tsk Grillkrydda                 Hackad gräslök efter smak
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Nalle Puh73

Vad hände med mitt recept? Skriver om det.
    Kallt Vitlökskött.

1Kg fläskfile Helstek filen utan kryddor. Låt kallna i folie och skär sedan i tunna skivor.
    Lägg i marinaden minst 2 timmar.

Marinad:
    5 msk matolja
    5msk soja
    5 pressade vitlöksklyftor
    2,5 tsk Svart peppar
    2,5 tsk Grillkrydda
    Hackad gräslök efter smak.

Jättegott om man gillar vitlök. Enklet att göra då man kan gör filen klar tidigare och sätta i frysen. Sen är det bara att ta upp och tina och lägga i marinaden när man ska äta den.

• ULP

Nalle Phu73

Det där lät riktigt gott. Ska nog prova nästa gång vi ska ha lite större middag.

• Nalle Puh73

Det är supergott, ju längre det får ligga i marinaden ju mer vitlök smakar det.

• MamaMari

Fläskfilé i marinad

Marinad 1
    ? 2 msk grillolja (orginal)
    ? 2 msk soja
    ? ½ tsk salt
    ? 2 msk olja
    ? 1 tsk socker

Den hela fläskfilén skall ligga i marinaden i minst 3 timmar, gärna över natten
    Sedan helsteks filén i ugn i 125 ° i ca 30 minuter (termometer 65-70°). Låt filén kallna och skär i tunna skivor.

Marinad 2
    ? ½ dl vitvinsvinäger
    ? ½ dl vatten
    ? 2 dl olja (majs- eller solrosolja)
    ? 1 tsk salt
    ? ½ tsk svartpeppar
    ? 2 pressade vitlöksklyftor (blir godare med 4)
    ? ½ dl färska provenscalska kryddor eller persilja (finns att köpa i frysdisken)
    ? 2 msk kapris

Lägg ner den skivade filén i marinaden i en passande form med låga kanter så att allt ligger i marinaden. Marinaden skall hellst ligga och dra i 24 timmar innan den serveras.
    OBS! att filèn serveras kall i marinaden.

• Plupp01

Jag har en marinad som är supergod till just kall fläskfilé. Receptet finns hemma och jag kan inte proportionerna i huvudet. Skriver in det i helgen.

• USK

Denna är super god hade den i helgen när sambon fyllde år

3 kg fläskfile steker du hel
    in i ugnen när köttet är 65- 70 grader tar man ut det låter det kallna

2 l vatten
    150 gr salt
    3 msk rosmarin
    6 vitlösklyftor 2 tsk grovmalen vitpeppar
    detta kokar du samman sen häller du det över fäskfilen
    ska stå minst 12 timmar

Sen skivar man filen
    Häller ut vattnet
    Blandar
    4 dl olivolja
    2 msk rosmarin
    1 hel vitlök
    1 tsk grovmalen vit peppar
    Häller det över den skivade fläskfilen

sen tar man skalet av 3 citroner strimlar det och förväller det sen lägger man det över.

Är så mumsigt

Svar på tråden kall marinerad fläskfile...