kall marinerad fläskfile...
jag o min sambo ska gifta oss till sommaren:D vi ska ha sommarbuffe där vi gör mycket av maten själva... har fått tips om kall marinerad fläskfile men hur gör man? gärna enkla recept:D
jag o min sambo ska gifta oss till sommaren:D vi ska ha sommarbuffe där vi gör mycket av maten själva... har fått tips om kall marinerad fläskfile men hur gör man? gärna enkla recept:D
puffar
Här finns det ett recept.. www.tasteline.com/default.ns&lngUserID=63088&view=mydoc_detail&intDocID=114
ett till... detta har jag gjort själv med gott resultat www.icakuriren.se/recept_visa.asp
Vad hände med mitt recept? Skriver om det.
Kallt Vitlökskött.
1Kg fläskfile Helstek filen utan kryddor. Låt kallna i folie och skär sedan i tunna skivor.
Lägg i marinaden minst 2 timmar.
Marinad:
5 msk matolja
5msk soja
5 pressade vitlöksklyftor
2,5 tsk Svart peppar
2,5 tsk Grillkrydda
Hackad gräslök efter smak.
Jättegott om man gillar vitlök. Enklet att göra då man kan gör filen klar tidigare och sätta i frysen. Sen är det bara att ta upp och tina och lägga i marinaden när man ska äta den.
Nalle Phu73
Det där lät riktigt gott. Ska nog prova nästa gång vi ska ha lite större middag.
Det är supergott, ju längre det får ligga i marinaden ju mer vitlök smakar det.
Fläskfilé i marinad
Marinad 1
? 2 msk grillolja (orginal)
? 2 msk soja
? ½ tsk salt
? 2 msk olja
? 1 tsk socker
Den hela fläskfilén skall ligga i marinaden i minst 3 timmar, gärna över natten
Sedan helsteks filén i ugn i 125 ° i ca 30 minuter (termometer 65-70°). Låt filén kallna och skär i tunna skivor.
Marinad 2
? ½ dl vitvinsvinäger
? ½ dl vatten
? 2 dl olja (majs- eller solrosolja)
? 1 tsk salt
? ½ tsk svartpeppar
? 2 pressade vitlöksklyftor (blir godare med 4)
? ½ dl färska provenscalska kryddor eller persilja (finns att köpa i frysdisken)
? 2 msk kapris
Lägg ner den skivade filén i marinaden i en passande form med låga kanter så att allt ligger i marinaden. Marinaden skall hellst ligga och dra i 24 timmar innan den serveras.
OBS! att filèn serveras kall i marinaden.
Jag har en marinad som är supergod till just kall fläskfilé. Receptet finns hemma och jag kan inte proportionerna i huvudet. Skriver in det i helgen.
Denna är super god hade den i helgen när sambon fyllde år
3 kg fläskfile steker du hel
in i ugnen när köttet är 65- 70 grader tar man ut det låter det kallna
2 l vatten
150 gr salt
3 msk rosmarin
6 vitlösklyftor 2 tsk grovmalen vitpeppar
detta kokar du samman sen häller du det över fäskfilen
ska stå minst 12 timmar
Sen skivar man filen
Häller ut vattnet
Blandar
4 dl olivolja
2 msk rosmarin
1 hel vitlök
1 tsk grovmalen vit peppar
Häller det över den skivade fläskfilen
sen tar man skalet av 3 citroner strimlar det och förväller det sen lägger man det över.
Är så mumsigt