• Sommarkatten

Testat Feliway? Hjälp mig!

Hej!

Är det någon här som testat Feliway på katter som kissar och bajsar inne? Hur har det fungerat för er?

Är det sant att man måste ha flera stycken doftavgivare om man har större än 50-70 kvadrat för det fungerar inte annars?

Kan ju tillägga att det är en hankatt och att han är kastrerad. Han har tre kastrerade kompisar och vi leker massor med dom alla. Har testat ALLT nu känns det som. Det är inget fysiskt fel vad vi vet för han går på lådorna när det passar honom, typ 50-75% av gångerna går han på lådan.

Berätta! Vi kan inte ha kvar våran älskade bajs/kiss-nisse om detta fortsätter!

• Svar på tråden Testat Feliway? Hjälp mig!
  • Tate

Sommarkatten - Prova med en, och sätt den i det största rummet, eller i det rum där katten kissar mest. Försök också sätta den så centralt som möjligt - inte längst inne i ett hörn eller bakom möbler, utan nära den dörröppning som vetter mot resten av rummen. Sedan blir det väl billigare efterhand när man bara behöver köpa påfyllning, om det funkar som innan måste man i alla fall först köpa en dosa som man sedan sätter behållaren i.

• Sommarkatten

HellviHumle: snälla håll dig till ämnet, jag vill inte ha en sån diskussion i min tråd tack

Tacksam för fler svar om Feliway! Säkert jättemånga som orkar svara vid den här tiden, jag vet

• Indorina

Vi har haft massa kiss-och bajsproblem med våra 2 syskonkatter. Har haft Feliway i ca 4 månader och tycker det hjälper. De jamar mindre, är mer rofyllda och har nästan helt slutat att kissa inne (bajsar inte inne längre alls). Bara vår hane som kissar vid ytterdörren ibland när han inte får gå ut (de är utekatter till viss del, men bara om vi är hemma...på morgonen när vi ska iväg måste de stanna inne och då blir de ledsna...). Sätt feliway i ett eluttag i det rummet katterna spenderar mest tid och vädra inte för mkt. För oss hjälpte Feliway efter några dagar och jag rekommenderar verkligen att prova för vi försökte också allt innan! Lycka till!

• Indorina

Sommarkatten: För överigt tror jag att kissproblematik är ett problem bara lägenhetskatter får...eller katter som inte har fri utgång. Vi bor i lägenhet och hur jobbiga katterna än ha varit här hemma blir de som förbytta när jag tar med dem till mina föräldrar på landet. Inte ett mjao, inte en droppe kiss på fel ställe. Om inte Feliway funkar och ni inte kan ha kvar er katt så tycker jag ni ska försöka hitta ett nytt hem till honom där han kan gå in och ut som han vill istället för att avliva honom...(om det nu är så att ni bor i lägenhet nu alltså).

• Sommarkatten

Indorina: Vad glad jag blir när jag läser ditt svar!

Idag köpte vi Feliway spray och sprejade i köket (där han ALLTID gör utanför) så vi ska se om den hjälper. Om någon vecka ska vi köpa den man sätter i uttaget, den var så dyr och vi är lite fattiga just nu. Den verkar bättre och enklare, men dyr som sagt. Men vad gör man inte för sina älsklingar

• Diddelido

Kan tipsa om ett läkemedel som funkade på min hona som pinkade inne.
    Clomicalm är eg ett läkemedel för hundar, men funkar bra på vissa katter med. Kan vara värt att testa.

• Sommarkatten

Indorina: Hmm ja det kanske du har rätt i. Våra ska snart få bara på balkongen, när vi nätat in den. Men det är väl kanske inte riktigt samma sak ändå
    Men avliva honom kan vi absolut inte tänka oss, då lever vi hellre med hans problem tills han dör pga av ålder. Men sälja honom till någon som kan gå med honom i koppel i naturen låter som ett bra förslag. Men först ska vi bespruta lägenheten me Feliway ett par månader och hoppas på att allt löser sig

Mer svar!

• Indorina

Hoppas det funkar!!! Har i perioder också nästan funderat på att ge bort de små, men sen är de så fina när de är lugna så man står ut med ganska mkt! Just nu är det jobbigt för min hona löper och är helgalen och mot det hjälper inte feliway...fast hon kissar iaf inte! Problemet är som du sa att det är så j*****a dyrt! Ibland har vi haft en paus emellan när vi inte haft råd att köpa och då blir de oroliga och kissar igen:( Men om man har feliway konstant under en lång tid kanske de vänjer sig att bara gå i lådan-det är vad jag hoppas på iaf!

• Tate

Indorina - Fast din teori stämmer tyvärr inte - vi bor i hus och vår katt får gå ut när hon vill, och kissproblematiken har funnits ändå.

Men visst, nu är hon nästan ute hela tiden, så då blir det ju automatiskt mindre kiss inne

• Sommarkatten

Har sprayat feliway i två dagar nu och hittils inget kiss eller bajs utanför

• spacebeare

hejsan
    har använt Feliway i lugnande syfte och hade ingen effekt på mina kissar (3 hanar) men om du vill köpa min uttagsgreja billigt så meddela

Indorina skrev 2007-04-25 18:53:15 följande:
    Sommarkatten: För överigt tror jag att kissproblematik är ett problem bara lägenhetskatter får...eller katter som inte har fri utgång......
    - stämmer inte med de katter jag har haft, de två som har fått för sig att kissa har varit utekatter.....
  • Fru U

Funderar lite på hur många lådor ni har. En del katter vägrar ju gå i lådan om det är nån annan som kissat/bajsat innan.

Feliway måste sprayas varje dag på det stället katten brukar kissa.

Fru U, en daltande kattmamma *s*

• Indorina

Spacebeare+Tate: Ok, då är min teori omkullkastad...Mina katter började iaf kissandet efter att de fått smak på att gå ut och kissar när de inte får det (vi bor som sagt i lägenhet och kan inte släppa dem utan tillsyn). Innan vi hade Feliway kissade de i sängen VARJE dag, men nu händer det sällan fast hanen kissar ibland vid ytterdörren när han är riktigt orolig och ledsen. Fast katter kissar nog av olika anledningar. Fast nån slags protest måste det ju vara. Har alltid haft katt men så långe jag bodde i hus var det aldrig några problem med någon katt så jag blev lite chockad hur jobbigt det faktiskt är att ha två små missar i en lägenhet! Det är som att ha barn (skulle jag tro)!

• spacebeare

kissningen är definitivt en protest grej det gäller ju bara att hitta problemet så man kan lösa det åt katten.

syrrans birma kissar inomhus vare sig hon får vara innekatt eller utekatt(3boende på 8år). vare sig hon är själv med syrran eller inte. både innan barn och efter.
    syrran tycker att det blir värre på våren trots att hon är kastrerad.
    och då kan man undra vad vill hon!

• HellviHumle
    spacebeare skrev 2007-04-29 10:01:41 följande:
    kissningen är definitivt en protest grej det gäller ju bara att hitta problemet så man kan lösa det åt katten.syrrans birma kissar inomhus vare sig hon får vara innekatt eller utekatt(3boende på 8år). vare sig hon är själv med syrran eller inte. både innan barn och efter.syrran tycker att det blir värre på våren trots att hon är kastrerad.och då kan man undra vad vill hon!
    Hon protesterar väl mot själva kastreringen och sitt förlorade känsloliv. Hon kanske vill ha "vårkänslor" som de andra i grannskapet.
  • spacebeare

HellviHumle - kanske det men åren hon varit innekatt på 3:de våningen i innerstan så har ju hon inte haft kontakt med andra kissar?

• MrsDream

Jag kan bara göra tummen upp för feliway!!! har funkar som önskat för oss och den kissande katten!!

• Sommarkatten

MrsDream: Vad bra att det funkat för er!

Jag tror det verkar fungera hyfsat för oss oxå faktiskt. Fram tills igår hade han inte gjort utanför en endaste gång
    men igår gjorde han det. Men det var för att vi flyttat hans favoritlåda till ett annat ställe och då bajsade han där lådan brukade stå. Dumt gjort av oss! Men efter att vi ställt tillbaka den har han bara gjort på lådan

Svar på tråden Testat Feliway? Hjälp mig!