• Rusty

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Det verkar vara många som inte har koll på skillnaden mellan "de" och "dem", och som löser det problemet genom att konsekvent skriva "dem" överallt. Det är jättejobbigt att läsa sån text.

Om man inte kan hålla isär de två så kan man skriva "dom", det funkar som ersättning för både de och dem. Det är inte lika snyggt som att skriva de och dem, men det är tonvis lättare att läsa än när det står en massa dem varav hälften är fel.

Och om det är nån som undrar: Skillnaden mellan de och dem är samma som mellan jag och mig, eller mellan hon och henne.

"Dem vet inte vad dem talar om, jag måste förklara för dem."
    är alltså samma sak som att skriva
    "Henne vet inte vad henne talar om, jag måste förklara för henne."

• Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?
  • Emils

Jaaaa Tack!!! Tusen tack! Har aldrig fått ett vettigt svar när/hur man ska skriva, nu vet jag. Tog mig 30 år att lära mig

Puss och tack! Nu är det Grace Anatomy....

• Olgas

Fick tipset med du och dig.

du=de dig=dem

Ge det till dem? Kan de verkligen göra så?
    = Ge det till dig? Kan du verkligen göra så?

Nu är jag mästare på det!

Helt plötsligt var det klockrent!

• Eliisabet

Eller så är det Greys Anatomy ;)

• Juppepuppe

Jan 39: Underbart att du generaliserar så! Självklart är det alla inkompetenta lärare som har förstört allt som är fel i samhället.

• Eliisabet

Ja, vi lärare gör ju vad vi kan för att förstöra de små liven. Vi struntar i att lära dem saker och så ljuger vi lite för dem så de blir förvirrade och inte vet vad som är vad ;)

• Eliisabet

Jo, under rubriken Lärarens ansvar

• Röda

Dem måste lära de att det heter de och inte dem för annars blir det så svårt för dem andra att förstå vad dem skriver och vill säga.

Rusty my Woman - vilken förlösande tråd! Har aldrig sett denna dem-förvirring förrän nu den senaste tiden. Varför uppstår det, dem, dom, den nu?

Framåt för DOM!

• Eliisabet

Dem måste lära de...????

Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?