• Rusty

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Det verkar vara många som inte har koll på skillnaden mellan "de" och "dem", och som löser det problemet genom att konsekvent skriva "dem" överallt. Det är jättejobbigt att läsa sån text.

Om man inte kan hålla isär de två så kan man skriva "dom", det funkar som ersättning för både de och dem. Det är inte lika snyggt som att skriva de och dem, men det är tonvis lättare att läsa än när det står en massa dem varav hälften är fel.

Och om det är nån som undrar: Skillnaden mellan de och dem är samma som mellan jag och mig, eller mellan hon och henne.

"Dem vet inte vad dem talar om, jag måste förklara för dem."
    är alltså samma sak som att skriva
    "Henne vet inte vad henne talar om, jag måste förklara för henne."

• Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?
  • Eliisabet

TACK!! Rusty du är nu min nya husgud. Jag har så svårt för texter där folk inte kan skilja på de och dem. Blir jobbigt att läsa.

• Emils

Här anmäler sig ett pucko... Det här är verkligen en tråd för mig. Jag har ingen aning om när jag ska använda de eller dem Skratta eller gråta, det är frågan. Jag är helt enkelt dålig på språk men har lättare för matte. Jag vet skillnaden på "jag och mig, eller mellan hon och henne"... men vet inte när jag ska använda de eller dem.

• MissB
    fnusingen skrev 2007-04-25 20:28:47 följande:
    Miss. B: jämförelsen med they och them borde ju förenkla för dig...?
    Menar du att jag har kämpat och undrat i alla år och det var så enkelt? Skulle reta mig till ingen ända om folk sa fel på they och them och var faktist engelsk talande i grunden. They=de Them=dem??
    Tack för hjälpen!!
  • Jan 39

Att så många inte vet hur de ska skriva beror, är jag säker på, på den urusla kvaliteten på lärarna, som själva inte vet!

Bra skrivet av Ts!

• Eliisabet

Jag är lärare och jag vet. Skamligt om inte en lärare vet skillnaden

• fnusingen

Jan 39: Hrm...vissa av oss lärare verkar i och för sig veta... Skön generalisering. Är du nyansernas mästare?

• Rusty

Emils,

Antingen skriver du "dom" rakt av och slutar bry dig

Eller så tänker du så här: Varje gång du undrar om det skall vara de eller dem, byt ut orden mot hon och henne som jag gjorde i texten i slutet av TS. Om det låter puckat med henne, då är det puckat med dem och du skall skriva de istället. Men om det låter puckat med hon är det tvärtom. Är du med?

• Sugardynamite

Åh. Vad skönt att det finns fler än jag tycker att det är jobbigt med de/dem/dom.

• Emils

Rusty: Tack Jag har aldrig vågat använda ordet "dom" förd et är fel har jag fått höra. Så jag har chansat

Men hur menar du, alltså:

Har du träffat hon? (är ju fel) Blir det då har du träffat dem? eftersom hon motsvarar de och henne motsvarar dem ??!?!??!?!?

• Rusty

Emils,

Japp! Hon=de och henne=dem, du har fattat helt rätt i ditt exempel.

Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?