Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Rusty

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Det verkar vara många som inte har koll på skillnaden mellan "de" och "dem", och som löser det problemet genom att konsekvent skriva "dem" överallt. Det är jättejobbigt att läsa sån text.

Om man inte kan hålla isär de två så kan man skriva "dom", det funkar som ersättning för både de och dem. Det är inte lika snyggt som att skriva de och dem, men det är tonvis lättare att läsa än när det står en massa dem varav hälften är fel.

Och om det är nån som undrar: Skillnaden mellan de och dem är samma som mellan jag och mig, eller mellan hon och henne.

"Dem vet inte vad dem talar om, jag måste förklara för dem."
    är alltså samma sak som att skriva
    "Henne vet inte vad henne talar om, jag måste förklara för henne."

• Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?
  • Rusty

Dom är talspråk, och har varit det ända sedan medeltiden. Egentligen är det konstigt att folk har klarat av att hålla reda på de och dem så länge, men nu går det plötsligt inte längre? (fast det är klart, på medeltiden var det ju inte så många som kunde skriva överhuvudtaget).

Alltså är det egentligen inte ok enligt svenskans grammatiska regler att skiva "dom", utom när man specifikt vill markera att det är talspråk. Men om man verkligen inte tänker hålla reda på de och dem så blir texten faktiskt lättare att läsa om det står dom, än om det står dem överallt varav hälften är fel.

• Clobberella

Jag skriver de och dem och jag vet när man använder vad.
    Håller med om att det är bättre att skriva dom om man inte vet skillnaden.

• Eliisabet

En annan rolig sak är ju särskrivningar. Hittade en nyss här på FL.
    "Gravid dagbok...vecka för vecka" Vad tror ni att det blir? Små anteckningsblock?

• Hoppetossan 79

hi hi, har också stört mig på det
    "dem gillar inte mig" *ryser*

fast jag stör mig lika mycket på folk som inte håller skillnad på han och honom...
    "jag gillar han" *hua*

fast jag har förstått att det senare är lite ett göteborgsfenomen.... tydligen säger man han oftare i gbg....

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • tvåsmå

Eliisabet: små anteckningsblock!

• Kagi

M O A: Jag bor i Göteborg, och visst, det finns i vissa förgreningar av göteborgskan, men jag har annars uppfattat det som ett "glesbygdsfenomen" (tänker Västergötland, Värmland, Dalarna...).

• Röda

Änna han då.

Jag läste isländska ett tag och fick lära mig att HAN är den riktiga ackusativformen, medan HONOM är dativ. Det kan med andra ord vara lika "rätt" att säga han när vi idag brukar säga honom.

• Sugardynamite

eliisabeth: hahahaha!!! :-d

• Minna07

Kan man inte hålla isär "de" och "dem" så kan man lika gärna skriva "dom", det låter i vilket fall mycket bättre.

• evo 6

ÅH,ÄNTLIGEN någon som blir lika irriterad som jag!
    Moa,jag ryser med dig :)

• Eliisabet

ett litet citat jag hittade; "Typ 150 spänn kostar dem. Jätte bekväma"

• Minxy

Tack gode gud att någon tog tag i den här frågan! Jag har stört mig så länge på alla dessa "dem".
    Hädanefter ska jag klistra in en länk till den här tråden när jag ser ett felplacerat "dem" i en text här på FL!

• Bicky

Västkuskt fenomen, tror jag. Vanligt i Halland med.

Kagi skrev 2007-04-27 20:31:40 följande:
    M O A: Jag bor i Göteborg, och visst, det finns i vissa förgreningar av göteborgskan, men jag har annars uppfattat det som ett "glesbygdsfenomen" (tänker Västergötland, Värmland, Dalarna...).
Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?