• Rusty

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Det verkar vara många som inte har koll på skillnaden mellan "de" och "dem", och som löser det problemet genom att konsekvent skriva "dem" överallt. Det är jättejobbigt att läsa sån text.

Om man inte kan hålla isär de två så kan man skriva "dom", det funkar som ersättning för både de och dem. Det är inte lika snyggt som att skriva de och dem, men det är tonvis lättare att läsa än när det står en massa dem varav hälften är fel.

Och om det är nån som undrar: Skillnaden mellan de och dem är samma som mellan jag och mig, eller mellan hon och henne.

"Dem vet inte vad dem talar om, jag måste förklara för dem."
    är alltså samma sak som att skriva
    "Henne vet inte vad henne talar om, jag måste förklara för henne."

• Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?
  • Röda

Dem - är lärarna kanske?

Förvirrande. Ja.

• Rusty

Röda,

Jag tror att förvirringen pågått längre men att man kanske inte sett så mycket av den innan man började "umgås" med en massa främmande människor via text på Internet?

• Röda

Så är det nog, Rusty.
    Annars gillar jag att man möts på lika villkor här. Helt ok med massa snack i talspråksstil. Jag gillar det. Ibland är det till och med attans bra.

Men dem som gör ditten och dem som gör datten tappar mig som läsare.

Å de kanske e lika bra me de.

• Rusty

Röda,

Jag håller med du!

Anledningen till att jag skrev inlägget är att jag verkligen undrar! Om man blandade ihop de och dem och bytte plats på dem ibland, visst. Men detta att konsekvent skriva dem, det fattar jag inte hur det uppkommit...

• Sommarlycka

En till som håller med!!!
    Det är skitjobbigt (obs ETT ord) att läsa meningar med DEM över allt.
    Men det är ganska vanligt att folk säger hon istället för henne också (i a f här i Malmö). Låter hemskt!
    Sen läser jag väldigt många särskrivningar som t ex "jätte kul", "skit jobbigt" eller som jag såg på en vägskylt inte långt från mitt hem "Fotbolls plan" - Festligt!
    Fram för fler språkpoliser!

• Twilight

Jag ska spara den här länken och sedan ska jag klistra in den i ALLA felskrivares gästböcker

♥A&J... Och mamma♥
  • Röda

Fram för mer tilltro till vad man vill säga och att man kan säga det. Så skulle jag hellre skandera.
    För jag läste Ett öga rött och det var ta mej tusan litteratur från första ordet och den första omvända meningen.
    Samma med många inlägg här. De som skrivs med hjärtat blödande, skräcken i hasorna, gråten plaskande i tangentborden, eller bara asgarven och fnissen.
    Jag läser, hellre än zappar.

• Sommarlycka

Jo, mycket skrivs ju i talform här inne. Det blir mer levande och det är en del av varför jag sitter här inne och läser fast jag egentligen borde gå och lägga mig. Förkortningar, dialekter som hörs när man läser etc. Allt detta är bara charmigt. Men att konsekvent skriva fel är bara slarvigt. Jag tycker att språket ska vårdas, både i tal och skrift.

• Emils

Eliisabet: Oj nu blev serien genast mycket bättre

Allvarligt, vilken hysteri. Spelar det så stor roll hur folk skriver. Om ni ska börja klistra in den här länken till alla som skriver fel. Det kan ses som påhopp. Tror till o med att man inte får kommentera varandras felstavningar på FL.

Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?