• AnneSophie

    Har man alltid ett val?

    Jag är av åsikten att man alltid har ett val. Ibland ser jag trådar här som går ut på att man inte hade ett val.

    Nu har jag precis läst en intressant tråd där TS menar att hon inte haft ett val utan att hennes liv/situation styrts av en annan person och att denna person är ansvarig för hur hennes situation är idag. 
    Jag och några andra uppenbarligen anser att hon självfallet haft ett val, även om valet kanske inte var helt enkelt. Hon har sonika bara valt fel.


    Så, vad anser ni?


    Har man alltid ett val?


    Och om ni anser att man inte alltid har ett val kan ni då ge exempel på en situation där man inte har ett val?
    Och hur påverkar det en som person om man inte kan se att man alltid (ja till motsatsen bevisats då ) har ett val och att man själv styr sitt liv?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-26 11:51:42:
    Frågan handlar om handlingar, inte om sjukdomar (för dom styr man sällan över).
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har man alltid ett val?
  • Lilla Li

    Jag kan tycka att synsättet att man alltid har ett val har förenklat mitt liv något oerhört. Och hjälpt mig mycket. Hamnar jag i en situation pga någon annans val, så kan jag lätt se att jag själv har ett val - och vilket val föredrar jag? Val handlar ju om konsekvenser och att välja vilken konsekvens som leder till önskat resultat, alternativ vilken konsekvens som är minst otrevlig. Någon väljer att våldta mig, och tvingar mig därmed att välja vad jag ska göra åt saken, hur jag ska må efteråt samt hur jag ska gå vidare efteråt.

    Val handlar inte bara om att välja ost eller korv, utan även om att välja hur man förhåller sig till saker, hur man tänker, hur man känner och hur man reagerar. Det är inte alltid så konkreta val vi gör, men det räknas ju ändå som val.

    Har man synsättet att man inte alltid har ett val, så tycker jag att det innebär att man ger upp och därmed ser sig själv som ett offer. "Han våldtog mig - vad skulle jag göra?" För DIG kanske "enda" valet var att vänta på att det skulle ta slut. Även om du inte uppfattade det som ett val (eftersom du inte såg alla alternativen) så var det de fakto ett val du gjorde. För någon annan kanske det "enda" valet är att kämpa och slå tillbaka.

  • AnneSophie
    Lilla Li skrev 2007-04-26 14:39:38 följande:
    Jag kan tycka att synsättet att man alltid har ett val har förenklat mitt liv något oerhört. Och hjälpt mig mycket. Hamnar jag i en situation pga någon annans val, så kan jag lätt se att jag själv har ett val - och vilket val föredrar jag? Val handlar ju om konsekvenser och att välja vilken konsekvens som leder till önskat resultat, alternativ vilken konsekvens som är minst otrevlig. Någon väljer att våldta mig, och tvingar mig därmed att välja vad jag ska göra åt saken, hur jag ska må efteråt samt hur jag ska gå vidare efteråt.Val handlar inte bara om att välja ost eller korv, utan även om att välja hur man förhåller sig till saker, hur man tänker, hur man känner och hur man reagerar. Det är inte alltid så konkreta val vi gör, men det räknas ju ändå som val.Har man synsättet att man inte alltid har ett val, så tycker jag att det innebär att man ger upp och därmed ser sig själv som ett offer. "Han våldtog mig - vad skulle jag göra?" För DIG kanske "enda" valet var att vänta på att det skulle ta slut. Även om du inte uppfattade det som ett val (eftersom du inte såg alla alternativen) så var det de fakto ett val du gjorde. För någon annan kanske det "enda" valet är att kämpa och slå tillbaka.
    Kloka ord! Jag instämmer helt.
    Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • Sophie

    Jag tror att människan alltid har ett val, men det är viktigt att förstå att vi alla har olika förutsättningar för att kunna göra val som är bra respektive dåliga.

    När yttre händelser som sjukdom eller brott har drabbat oss har vi möjlighet att välja hur vi hanterar den svåra situationen.

    Dock är det enligt mig viktigt att aldrig anklaga en annan människa för att hon ständigt förefaller göra val som resulterar i att hennes liv ytterligare förvåras. Vi måste alla vara ödmjuka inför våra medmänniskors val oavsett vad vi tycker om dem.

  • Sencha

    Ja, man har alltid ett val. Däremot kan valen variera. I vissa fall kan valet vara enkelt och självklart, och i andra fall kan valet vara svårt, eller ingen av valmöjligheterna är trevlig... Men man har ett val.

    Själv hör jag nog till skaran som snarast borde ta mina vamöjligheter på mindre allvar. "Paralysis by analysis" har jag hört det kallas... Ansvaret av att alltid välja rätt tynger ner mig (vilket jag skrev ett långt blogginlägg om igår: www.familjeliv.se/Bloggar-3-2/b49968p593680.html).

    Jag skulle alltså må bättre av att ibland glömma bort att jag kan - eller "måste" - välja. Ibland är det nog bättre att låta saker och ting "hända", d.v.s. välja att inte välja, att inte göra ett aktivt val. Men när man väl insett att man faktiskt HAR valmöjligheter, så är det ändå en aktiv handling, att välja att inte välja, och därmed ändå mer energikrävande än att inte välja för att man inte fattat att man kan välja. Typ.

    Lagom är bäst

  • Lilla Li

    hönapöna2: Det var en bra poäng. Man har alltid ett val - men kan inte alltid välja vad man har att välja mellan. Mycket klokt!

  • lövet2

    Ja, man har alltid ett val. Däremot kanske man inte alltid är i det skicket att man kan välja eller ens inser att man har ett val. Vid sjukdom, chocktillstånd osv, så kanske man inte ser att det finns olika val ...

  • mammacatta

    En tråd för mig!
    Jag har haft ganska många diskussioner med kära svärmor om just detta.
    Man har ALLTID ett val, precis som många fina exempel i tråden.

    Mina favoriter är huruvida man väljer att bli hemlös eller om man bara blir det huxflux.
    Undantaget är NATURLIGTVIS sjudom, vissa klarar helt enkelt inte av sammhällets regler.
    Exemplet som vi träter om är en kille som var framgångsrik företagare och som en dag, enligt henne, huxflux hamnade på gatan.
    ALDRIG säger jag.
    Det är inte ETT val som gör att man hamnar där, det måste vara flera dåliga val. Du har nånstans på vägen gjort flera korkade val, som gör att fogden tar allt du äger och du hamnar på gatan. Jag misstänker att svärmor "glömmer bort" att berätta att han fick problem med spriten i samban med detta - det FINNS inte att en vanlig arbetsam människa med dåligt omdömme hamnar på gatan.
    Hennes sida av historien, att hans företag gick i konkurs och pangtjong hade han ingenstans att bo, köper jag inte.
    -Han kan inte ha varit omedveten om att företaget gick dåligt.
    -När fogden kom och tog allt, varför gick att inte till soc?
    -Arbete finns det, kan du säga: "vill du ha pomfrit till?"
    -Om man är villig att arbeta så får man hjälp av soc, de sparkar inte ut nån som bara haft lite otur!

    Ja. Så var det med den. Klockan Arla.

Svar på tråden Har man alltid ett val?