• Nillax

Omskärelse (icke religös)

Jag har last lite i omskarningstradarna men tycker det mesta som skrivs ar riktat mot muslimer eller andra religioner. Jag bor i Australien och min sambo ar harifran. Vi ar inte gravida annu men planerar barn inom den narmsta framtiden och omskarning har kommit pa tal. Har ar de flesta man i var alder 20-30-40) omskurna och jag vet att manga man vill att deras soner ocksa ska vara det. Detta maste ju ha kommit upp i de flesta mixed-relationships. Hur tanker ni? Och hur tanker era man?

• Svar på tråden Omskärelse (icke religös)
  • Canberra

Vi bor ocksa i Australien (gissa vart? *skratt*) och jag kanner igen mig i det du sager.
    Min man ar ocksa omskuren (nyazeelandare) av icke-religiosa skal, som du sager var det ju jattevanligt for 20-30-40 ar sedan.

Sa fragan kom upp for oss nar vi var gravida och fick veta att det skulle bli en pojke. Forst tyckte han att barnet "sjalvklart" skulle omskaras, "varfor inte?" var det enda argumentet. Sen borjade vi lasa pa om for- och nackdelar och pratade med var obstetriklakare, som forklarade pa ett jattebra satt om eventuella for- och nackdelar.

Slutsumman var att vi hittade fler anledningar till att *inte* gora det, sa vi avstod. Darmed inte sagt att det behover vara barnmisshandel att omskara pojkar, sa lange det gors pa ratt satt. Tydligen ar det relativt fa pojkar som det gors pa numera, antalet sjunker for varje ar och det ar inte langre sjalvklart ens for de pappor som sjalva ar omskurna.

Mitt rad ar att ni laser pa om for- och nackdelar och kanske pratar med er lakare/sjukhus nar den dagen kommer. Och inte bara accepterar ett 'det ska ju vara sa'- svar av sambon, utan att om han vill att det ska goras sa far han hitta battre anledningar (och ja, det finns fordelar med det, aven om jag sjalv tycker att de ar minimala).

• Nillax

Vi har redan disskuterat det och har redan kommit fram till att det blir ingen omskarning. Fick precis samma svar som du. Why not? Everybody are....och sedan "Han skulle bli retad i skolan om han inte ar omskuren". Jag tog ju da fram mina googlade fakta och sa var den saken bort argumenterad

Hur som helst sa ar jag bara valdigt nyfiken pa hur andra utlandssvenskar och deras parners tycker och tanker om saken

• Karinski

Vad lustigt! Min man ar fodd pa NZ och uppvuxen i Australien, men omskarelse har aldrig namnts! Maste fraga honom ikvall... *ja, inte om han ar omskuren, men om hur han ser pa det *

• Neyla

Min man är israel o jude (icke religiös) o vi bor sedan 1 år tillbaka i Israel där "alla" är omskurna. Omskärelsen här kommer ju av judisk religiös sed, men de flesta idag gör det nog av traditionella skäl (lite som dop i Sverige typ).

Vi beslutade att vår son skulle omskäras pga vi tyckte att han skulle se ut som sin pappa

• lexa

Är det nån som kan rekommendera ett sjukhus där man kan göra det privat i London ?

• Grodan Soda

Jag tycker att omskärelse är grov barnmisshandel om man inte söver bebisen. Varför ska man skära bort hud på någon som är vaken och som dessutom plågas enormt under ingreppet? Då kan man väl lika gärna skära om sig själv först och sen se om man tycker att det är en behandling man vill utsätta sitt barn för.

• Cdot

Man kille är omskuren och det verkar som det är självklart i hans "kretsar" hemma i USA. Icke religiösa skäl. Om vi får en son vill han absolut att han ska göra samma operation, pga han pratat om detta länge och det var så främmande för mig var jag tvungen att läsa på lite och skapa mig en egen åsikt. Jag vill inte bara gå med på nått som han säger. Jag är idag relativt övertygad om att det finns många positiva saker med att ta bort förhuden men jag är fortfarande lite imot att bestämma det ÅT min son.
    Skulle vilja att han fick göra det när han blir 18 typ...men så kommer det inte att bli, det är bäst att göra det bara några veckor efter födseln.
    Naturligtvis med bedövning.

• Cdot

Tillägg, precis som Neyla säger tycker min pojkvän att hans son ska se ut som pappa...jag kan förstå resonemanget

• Nillax

Cdot, interessant det har. Det ar (eller var iallafall) sjalvklart har i Australien ocksa. Har ar nastan alla i min sambos alder (och deras pappor ocksa) omskurna och jag tror inte att australiensiska tjejer direkt sager emot om mannen vill att deras son ska omskaras, inte de tjejer jag pratat med iallfall.
    Hur som helst sa ar det ett lite frammande amne for mig eftersom det ar nagot som Sverige och svenskar generellt ar emot (big time). Hade min sambo varit valdigt for detta sa hade jag kanske kunnat bli overtalad men nu la han sig ganska fort sa ingen ide att ta upp det argumentet igen :-

• Sqti

nu bor ju jag i sverige men tänkte skriva några rader iaf. min man är muslim "icke religiös" och jag är icke troende, vi är inte infödda "svenskar". han är omskuren och vill att vår son, om det nu blir en, också ska bli omskuren. jag är också för detta men problemet är just hur och var samt när man ska göra det. i sverige tilläpas ju inte detta så ofta så som jag uppfattar det och vissa tycker rent av att det är barnmisshandel osv. känns som att man inte kan fråga någon om hjälp för man vill inte bli ifrågasatt och dömd som dålig förälder bara för att vi går efter egna traditioner.

Svar på tråden Omskärelse (icke religös)