Bor i USA, gift med omskure amerikan. Vi valde att ha vara pojkar omskuran. Det var ett val overvagt beslut, efter att ha talat med tre olika lakare, samt sokt info pa internet och samtalat med min mor. Det var faktiskt samtalet med min mor som fick mig att fatta beslutet..
Varan barnlakare sa nagot valdigt bra haromdagen, nar jag fragade honom om vaccin, som jag ser lite som samma sak, sarskillt Hep B, som ar sexuellt overfor bar eller via kanyl hos sprutnarkomaner, och saledes ar inte mina 5 ariga soner i riskzonen just nu.
Han sa att gor man det nar barnen ar sma, sa vet man att hela befolkningen(det kravs for skolgang har) ar vaccinerad, men later man personen valja sjalv nar den ev. kan vara i riskzon, sa kanske 25% gar och far vaccinet.
Det finns forskning som stoder att en omskuren man inte smittar kvinnor med livmodercancer, samt att det ar mindre risk for sexuella sjukdomar, inkl AIDS. Det racker naturligtvis inte att bara vara omskuren, men det ar en bit pa vag.
Och hellre att min son ar det som nyfodd, da erektion inte paverkar lakningen, och han inte kommer att minnas nagot av det, an att hoppas att han sjalv valjer det, och vet att det ar mycket mer smartsamt i vuxen alder.