• Anonym (mini)

härskartekniker i hemmet ngn? (långt)

Jag har under 2 års tid känt att någonting är fel här hemma. Det vill säga, det var ända sedan jag och min sambo flyttade ihop. jag har inte kunnat sätta fingret på vad det var riktigt. men någonting fick mig att tycka mindre och mindre om honom, samtidigt som jag själv kände mig mindre och mindre i hans sällskap.

Jag har nu läst någon (för mig) spännande. Härskartekniker. Dessvärre kan jag inte hitta någonting som handlar om hemmet, det handlar endast om härskartekniker på jobbet. är det någon som känner igen sig?

- Osynliggörande

Att han t.ex. vänder ryggen till mig då jag pratar med honom. Går iväg till ett annat rum, bara mumlar till svar. Jag känner att det är fruktansvärt jobbigt att prata med honom.

- Förlöjligande

Att omvandla seriösa samtal till ironi, säga "men lilla gumman" och skratta å säga "hur hade du tänkt dig det här? det förstår du väl att du inte kan?"

Behandlar mig som att jag vore ett litet barn, och ibland kommer jag t.o.m. på mig själv att jag pratar till honom som ett litet barn.

- Undanhållande av information

Att inte berätta för mig vad han pratar om i telefon då jag hör att han planerar våran helg t.ex. Är döless på att han berättar allting just i sista sekunden. Vad är det som är så svårt att direkt man pratat med någon om några planer som rör våran familj GENAST berätta det för mig? Det kan handla om att han mamma ska komma och vara barnvakt. hans mamma är en jättepedant. Klart jag vill hinna städa lite jag också. Då han inte städar mina vråar. Förmodligen vill han framstå som exemplarisk själv, medans jag inte hinner få samma vilkor.

Jag får jämt höra att jag inte får tvätta (kläderna kan missfärgas då detta har hänt), jag får inte diska, då glas kan gå sönder (även detta har hänt),  han ger mig förbud.  Okej, det med att jag flera ggr råkat slänga in hans dyra skjortor i tumlaren, det kan jag förstå. Inte så kul om de krymper. Numera kollar jag noga.

Oftast när jag gör någonting som jag själv tycker att är bra så gör han narr av mig. jag är smaklös och korkad. "inte så bright".

- Dubbelbestraffning

Jag får jämt höra att jag inte har kompetenser för att göra någonting. Jag får höra att jag måste gå å göra mig vacker och att jag inte klär mig snyggt. När jag sen står å sminkar mig så ska han sucka och stöna för att det tar sånt tid och han får t.ex. ta hand om dottern. inget han säger verbalt, men jag hör dessa suckar.

- Påförande av skuld och skam

Det värsta är att jag tror inte ens att detta är någonting som min sambo är medveten om. Fast det kanske är bra, bara han är villig att erkänna och försöka göra någonting åt det. OM det nu går, då detta är en stor del av den han är.

ÄR DET NÅGON SOM KÄNNER IGEN SIG?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 12:23:14:
    nu hamnade skuld och skam under underhållande av information, andra stycket, hoppas ni förstår ändå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 14:17:55:
    226 klick och väldigt få svar... (varför?)
  • Svar på tråden härskartekniker i hemmet ngn? (långt)
  • Anonym (mini)

Min mamma och min sambo har ingen kontakt med varandra, mer än när vi far dit.
    För något år sedan så såg jag i aftonbladet symptomer på adhd hos vuxna, och många saker stämde in. Sa det åt honom då. Grejen är att jag tror faktist att jag har ADHD, och tycker ni kan utgå ifrån det.

• Anonym (mini)

problemet är att jag ändå känneer mig fel behandlad av honom. Även i situationer där adhd inte spelar in. Det är det jag blir ledsen på. Han menar då att han har vart så irriterad från saker som har med min adhd att göra så luften går ur honom för minsta lilla grej sedan...
    Men jag blir ledsen.

• Anonym (va?!!)

Okej. Då utgår vi ifrån att du har ADHD! Men hur mycket ADHD du än har så ger det inte honom någon som helst rätt att bete sig som han gör. Jag menar - du verkar ypperligt verbal och inkännande - det är inte svårt att kräva av sin livspartner att han beter sig som arianne säger!
    Och är det så att du nu har ADHD så tycker jag att du ska se till att få det fastställt av en läkare och inte nöja dig med vad din mor och din man tänker och tycker i frågan.
    Sen kan man utgå ifrån diagnosen och ev även få hjälp med medicinering för att du ska må bättre. Däremot finns det ingen medicin som hjälper mot din mans beteende (ja det skulle kanske vara indirekt i så fall). Jag står fast vid att han faktiskt har valt dig och hela dig att leva med - då får han också respektera dig. Totalt fruktlöst och inte särskilt godhjärtat att förneka dig dina känslor så som han gör.

• Pallas

Du... det finns partners som behandlar en med respekt och gillar en som man är. Varför slösa tid på någon som håller på på det här viset? Det spelar ingen roll om du har ADHD eller ej, som han beter sig är inte acceptabelt.

• Anonym (va?!!)
    Anonym (va?!!) skrev 2007-05-04 09:25:51 följande:
    - det är inte svårt att kräva av sin livspartner att han beter sig som arianne säger!
    menaristället att det är inte mer än rätt att kräva av sin livspartner att han beter sig... Svårt kan det ju så klart vara !
  • Genus

Men om du irriterar honom så mycket då, varför vill han vara tillsammans med dig då? Ni har ju båda valmöjligheter. Du behöver inte finna dig i att bli behandlad på det här viset oavsett eventuell adhd (oerhört illa av honom att "diagnosticera" dig, han är ingen läkare och sånt ska man vara väldigt försiktig med) och om nu ditt sätt stör honom så mycket är han i sin fulla rätt att göra slut. Som ni nu har det skadar det här förhållandet er båda. Den ene beter sig som skit i stället för att ge stöd och den andra sågas jäms med fotknölarna. Det är en destruktiv nedåtgående spiral. Jag tycker att ni ska söka samtalshjälp och se vad det ger och vad tredje person som är objektiv säger. Självklart blir du ledsen! Lycka till båda två. //G

• Anonym

jag tror inte på det han säger att han inte vågat säga något om adhd'n pga att det inte är snällt. jag tror att det är en del i hela hans sätt att trycka ner dig. han väljer ett tillfälle då han själv får kritik, och vänder en av dina orosmoment mot dig!

• AnnabellOlsson

Har han slagit dig? kanske inte än men skulle gissa att han kan komma att göra det eller?! kanske min intuition säger mig fel..

• Anonym (mini)
    annabellolsson: Vi har vart tillsammans i snart 3 år, och han har aldrig ens varit nära. Inte ens lite nära på att slå mig. Inte ens så jag sett att han ens tänkt tankeen litegrann. Nejnej, endast psykiskt nedtryckning.

Genus: Ja, det äe fult att slänga upp i ansiktet på mig sådär att jag då minsann borde kolla upp vad ADHD är. Men jag är glad för att han gjorde det. har ju undrat själv varför jag är så annorlunda. Har vid ett annat tillfälle sagt åt honom "jag kanske har någonting sådant" eller "jag har nog lite ADHD" men tycker själv att det hade vart lägligare att ta upp det då istället för att kasta upp det i ansiktet på mig då jag äntligen själv har hittat ett ord på hans sätt att behandla mig. DET tyckte jag att var fult gjort!
Svar på tråden härskartekniker i hemmet ngn? (långt)