• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • idisb
    Anna Conda skrev 2007-07-01 20:41:58 följande:
    Hm,kollade blocket nu,är det bara jag som tycker det är dyrt med 5500-6000 för en begangad P&T?
    jag tycker det är dyrt med, då köper jag hellre en helt ny vagn för dom pengarna
  • Selma73

Jag kollade in filmen...
    Som jag förstod det så ingår "plastskyddet" som fästs bak på vagnen med kardborreband.
    Eller köper man till det?

• Anna Conda

idisb:Ja eller hur,då vet man att man får en ny,som inte råkat ut för nåt.

• Cissolina

Puffar lite för mina andra frågor...

• MBL

Hm, tack att nån av er tog er tid att svara på min fråga

Varför vi började att fundera på Phil & Ted e3, var för att den är liksom enmannavagn, eller vad man säger nu. Tyckte att den såg bekvämare ut att lasta in i bilen med pga mindre plats då o så.

Vanliga syskonvagnar är så stora o klumpiga, har provkört några. Ingen av de faller mig i smaken. Annars tänkte jag ha ungen i bärsele o behålla våran UJ (urban jungle) om inte vi hittar någon annat bättre.

Får nog ta oss t affären o titta mer noga på en e3, troligvis blir det den vi köper

• mellebus

Cissolina: Det ingår en baksida i plast som skydd. Jag gillar inte det där plastskyddet utan har sytt ett eget skydd av tyg. Finns i mitt galleri. Men om man har en bäbis liggande där kanske det är bra med plast så man ser in, jag har aldrig haft vagnen till bäbis så jag vet ej!

Du undrade också om det blåser på den lilla som sitter i bak och om det finns suflett. Men vad jag vet så finns det inget skydd. Någon testade med en suflett från en sulkyvagn men jag vet ej om det funkade. Annars får man hitta på något eget att hänga för kanske? Jag har ju inte haft så små barm sittande där bak så för mig har det ej varit problem. Regnskyddet kan man ju ha fastän det bara blåser....

• Ulrika22
    MBL skrev 2007-07-01 17:39:32 följande:
    Måste fråga er andra som har redan en Phil & Ted e3.Vi funderar nämligen att köpa den, innan våran son Bailey får en syskon till världen. Vad är positiva saker med den? likaså negativa? Tacksam för all svar vi får.
    jag har bara haft min vagn i 1 vecka men överlag så är jag jätte nöjd, har testat andra syskonvagnar men denna är toppen, smidig och lättkörd, min dotter ligger i liggläge (4 mån) och min son sitter fram, 2 ½ år.
  • Ulrika22

När jag ska göra liggläge för min son när han sitter fram i syskonsätet (dvs dra ner dragkedjorna ) så tycker jag han bara slår i skallen i bakramen som tyget är fäst på? nån annan som reagerat på det? nu är min son ganska lång och det är väl det som är problemet men är det nån annan som tänkt på det? han behöver ju sova en stund ibland när vi är ute...

• cirkuspuman
    Ulrika22 skrev 2007-07-01 23:41:04 följande:
    När jag ska göra liggläge för min son när han sitter fram i syskonsätet (dvs dra ner dragkedjorna ) så tycker jag han bara slår i skallen i bakramen som tyget är fäst på? nån annan som reagerat på det? nu är min son ganska lång och det är väl det som är problemet men är det nån annan som tänkt på det? han behöver ju sova en stund ibland när vi är ute...
    Min son fick inte ens plats i viloläget på syskon sitsen när han var 1 år så jag tror att viloläget är tänkt för de mindre barnen....?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova nov-04 ♥ Noel feb-06 ♥ bebis i magen bf 18/8 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ulrika22
    cirkuspuman skrev 2007-07-02 00:18:28 följande:
    Min son fick inte ens plats i viloläget på syskon sitsen när han var 1 år så jag tror att viloläget är tänkt för de mindre barnen....?
    jo antagligen... 
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6