• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • daniela1

åhh ger upp och lägger in en bild på "pinnarna" i mitt galleri om nån nu är nyfiken

• Asereht
    daniela1 skrev 2007-06-29 13:21:35 följande:
    tack för ditt svar  aj då,hoppas minstingen mår bättre snart! det äär inte samma fästanordning på e3 och sp, på e3an är det väl en sån där "klassisk" pigg på sidan man trycker in för att få loss hjulet? på sp är det en hel pinne man "trär" igenom hjulet och sedan in i röret (på chassit)med allt,och på den pinnen,på den delen som hamnar längst in i "röret" så finns 2piggar längst in som ska fästa alltihopa, det är dom som krånglat för mig, dom fäster inte i vagnen...hm hoppas nått är förståligt hehe.tycker det är så dåligt att dom tar sån tid på sig att svara vid (mina)reklamationer!det går ju inte att använda vagnen när den är så härjag ska försöka lägga ut en bild här men vet ju inte hur man gör ju!:)så får se omdet blir ngt!
    Ah I see! Då är jag inte mkt till hjälp tyvärr.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • daniela1
    Asereht skrev 2007-06-29 13:29:06 följande:
    Ah I see! Då är jag inte mkt till hjälp tyvärr.
    tack iallafall! man kan ju hoppas att det bara är jag med min vanliga tur med vagnar som detta händer!(men har ju hänt 2 gr nu) men annars är det ju ett väldigt allvarligt fel som gör vagnen osäker! jag märkte det först på bussen när jag skulle bromsa vagnen, att inte bromsen hakade i på ena sidan (tackvare att hjulet åkt ut sidleds en bra bit)  så kanske finns fler med samma fel men som inte märkt av det,för jag gick ett tag med innan jag märkte tror jag,för vi har kommit på nu i efterhand att min sambo nämde ngt om bromsen i början när vi precis fått den...men som sagt, är säkert bara vår gamla vanliga tur...
  • Asereht
    daniela1 skrev 2007-06-29 13:39:25 följande:
    tack iallafall! man kan ju hoppas att det bara är jag med min vanliga tur med vagnar som detta händer!(men har ju hänt 2 gr nu) men annars är det ju ett väldigt allvarligt fel som gör vagnen osäker! jag märkte det först på bussen när jag skulle bromsa vagnen, att inte bromsen hakade i på ena sidan (tackvare att hjulet åkt ut sidleds en bra bit)  så kanske finns fler med samma fel men som inte märkt av det,för jag gick ett tag med innan jag märkte tror jag,för vi har kommit på nu i efterhand att min sambo nämde ngt om bromsen i början när vi precis fått den...men som sagt, är säkert bara vår gamla vanliga tur...
    Det är inte så att problemet är inne i röret på vagnen då iom att det inte hjälpte med nya pinnar (som jag förstod det)?
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • fru januari

Precis vad jag också tänkte.

Som jag förstår det sitter det alltså som det skall på ena sidan. Ta det hjulet och prova på den trasiga sidan. Om det inte funkar då heller borde det vara inne i fästet som det är problem.

Asereht skrev 2007-06-29 13:45:49 följande:
    Det är inte så att problemet är inne i röret på vagnen då iom att det inte hjälpte med nya pinnar (som jag förstod det)?
  • daniela1
    fru januari skrev 2007-06-29 13:49:35 följande:
    Precis vad jag också tänkte.Som jag förstår det sitter det alltså som det skall på ena sidan. Ta det hjulet och prova på den trasiga sidan. Om det inte funkar då heller borde det vara inne i fästet som det är problem.
    har testat det...men tack iallafallSkrattande
  • fru januari

Och då funkar det alltså, menar du?

Ser di skilland på pinnarna när du jämför dem då?

daniela1 skrev 2007-06-29 14:05:13 följande:
    har testat det...men tack iallafall
  • fenurila K o L t

När jag fick vagnen och skulle sätta påhjulen fick jag juxa en del fram och tillbaka innan den fäste sig.

v.34 bara 6 veckor kvar
  • cirkuspuman
    fenurila skrev 2007-06-29 18:39:28 följande:
    När jag fick vagnen och skulle sätta påhjulen fick jag juxa en del fram och tillbaka innan den fäste sig.
    Jag med....
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova nov-04 ♥ Noel feb-06 ♥ bebis i magen bf 18/8 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ammelie

Jag väntar också på min vagn som jag beställde från Pramworld förra torsdagen. De på Pramworld hade skrivit fel postort men rätt gatuadress å sen tappades paketet bort av DHL här i sverige och när det äntligen hittades så glömde dem skicka det med gårdagens sändning. Nu får jag vänta ända tills på måndag om de nu lyckas skicka det rätt den här gången Sånt här händer bara mig hoppas jag.

nettie72 skrev 2007-06-29 09:15:44 följande:
    Var ligger Mammashop, den har jag missat?!!Väntar otåligt på min vagn som jag beställde från Pramworld i lördags kväll....
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6