Inlägg från: enbacken |Visa alla inlägg
  • enbacken

"kamphund"??!!

nickname vem frågar du. jag köpte staffis för att jag ville ha en staffis och inget annat min sambo vill ha en pitbull och inget annat

• enbacken

Gammy: får inte hundarna fula muskler av wp tänkte mest på tjurnacke och sånt. Våran staff har börjat få det av att dra i tamp och det ser helpuckat ut men hon är söt i alla fall

• enbacken

Jag tycker att det borde vara krav på någon slags licens med hundkurs men test varje år verkar överdrivet. Man märker ju på kursen vilka som är seriösa eller ej.
    Dessa hundar behöver extremt mycket aktivering och då menar jag inte bara ut och springa utan även hjärngympa.
    Men det kommer nog alltid att finnas hundar som är farliga och ägare som inte är seriösa men är du orolig så tycker jag att du ska kontakta djurskyddsmyndigheten så får de avgöra hur hunden mår.
    Det kan ju vara så att ägaren inte klarar av att ta hand om sin hund och att den skulle må bättre i en annan familj.

• enbacken

gammy: det låter intressant, kanske vore något att testa, hon gillar ju att dra pulka med barn i :)

• enbacken

visst är det lättare att bo i hus med hund. du måste ju ha märkt stor skillnad när ni flyttade.
    Hur reagerade eran hund på flytt

• enbacken

nickname: staffis är ju reggad i skk men pitbull går att regga på andra ställen och det är lika rätt och riktigt i alla fall.
    hur menar du?

• enbacken

Förbannad blir jag inte men jag tycker du har fel. Pitbulls amstaffs staffis mm har ett väldigt bra psyke och de är inte lättare än andra hundar att göra farliga.
    Kolla på dokumentären off the chain så förstår du vad som krävs och dessa hundar är ändå inte farligare än andra men jag tror att dessa hundar har blivit populära så de lever på ett rykte och inget annat.
    det finns nog många andra raser som är lättare att bryta ner än en terrier

• enbacken

oki då fattar jag.
    Ja det är trist att skk inte uppmuntrar till ordentlig avel av pitbulls.
    ett annant problem är ju att många inte vågar regga sina renrasiga hundar pga de nya lagarna som dyker upp i allt fler länder där man förbjuder vissa raser.där tycker jag också de börjar i fel ände. där borde de förbjuda mixar först och inte renrasiga.
    tycker allt är lite bakvänt

• enbacken

jag tycker också att du ryter ifrån konstant.
    Man får inte regga hunden som amstaff men många skaffar falska papper på hunden för att regga den. vilket är olagligt.
    men man kan regga en pitbull på andra ställen. skk och jordbruksverket är inte alla. kolla på apbt.se så får du veta mer. för övrigt tycker jag att det är konstigt att du inte tagit reda på mer fakta. jag verkar ju veta mer än du och jah äger inte ens en pitbull ännu.
    ta emot folks hjälp isstället för att bli sur så fort någon vet något som du inte visste.

• enbacken

UKC, ADBA och BFKC. UKC de här registrerar pitbulls och det är även här som man kan kolla upp föräldrar om man har papper

• enbacken

Jag tycker faktiskt att det skrivs en hel del bra om dessa hundar också men att folk kommer ihåg det dåliga bättre.

• enbacken

Kan man inte starta en positiv kamphundstråd. Andra raser diskuterar ju positivt om sina raser och inte om all skit de får utan om roliga händelser. positivta sidor från media mm.
    Jag tror att vi måste sluta att se problemen vi också för att andra ska göra det.
    Många jag har stött på som har en kamphund har börjat med värsta försvarstalet innan man får veta vad det är för hund de har.
    Hoppas ni förstod vad jag menade nu, jag är lite trött och har svårt att få fram mina tankar.

• enbacken

Kamphund är inte medias utryck för en farlig hund. De är faktiskt avlade för kamp en gång i tiden och de har det inom sig fast man inte tar fram det.
    Det är därifrån kamphund kommer.
    Jag tycker inte att det är något hemskt namn på dessa hundar. De har ju aldrig varit avlade för att bli hemska hundar som attakerar människor och en dåtida kamphund var ingen kamphund om den skadade eller visade aggression mot människor.
    Det var ju en sport (väldigt grym sådan och jag är emot det) en gång i tiden.

Sen måste jag tillägga att många av dessa hundar går ju faktiskt bra ihop med andra hundar men som med alla raser så går inte alla hundar ihop med varandra och man måste läsa av sin hund. Vi människor tål ju inte alla människor heller.

Förstår ni vad jag menar.

• enbacken

En snäll hund som älskar barn och vuxna. Den ska gilla att arbeta och även kunna koppla av och inte vara på helspänn hela tiden. Den ska acceptera andra hundar men behöver inte tycka om de.
    De ska lita på sin ägare och veta vem som bestämmer. Det är vad jag kommer på nu men det finns så mycket.

Svar på tråden "kamphund"??!!