• alexix

Champix - abstinens?

Hej ..

Jag är nu inne på snart min 5e v med champix.
    Har vart helt rökfri nu i 17 dagar ( Inte ens ett enstaka bloss), men har nu ca varannan dag ganska svår o jobbig abstinens
    Ni som har ätit champix eller har erfarenheter av dom , hur har det varit för er?
    Börjar tro om det är tabletterna som ger sånn abstinens..?

• Svar på tråden Champix - abstinens?
  • Anonym (3:an)

Grattis... jag är inne "på övertid" nu och får sluta med champix när jag vill (har tre mån till på recept)!
    Jag har inte haft några problem under hela tiden (lite smått röksugen, ja visst, men inte några panikkänslor)  men är ändå lite rädd för att sluta med tabletterna... sommar..sitta ute o grilla o dricka öl...
    Ska kolla hur det går nästa vecka... i grund o botten är det ändå SÅ SKÖNT ATT ÄNTLIGEN VARA RÖKFRI!!!  (däremot alltid rökare, PRECIS som en alkoholist...)

Förresten, hur är det med sexlusten hos er som använder champix....?

• alexix

Det e så UNDERBART nu känns allt som förr fast man inte röker..
    Inge abstinens alls

Har inte märkt av att jag skulle ha haft sämre sexlust ...

• JessieZ

Hej
    Är det svårt att få det utskrivet? Ska till läkaren på måndag för att försöka få champix.
    Vad kostar det?

jess

• alexix

Det är väl olika tror jag , jag sa bestämmt åt hon att jag SKA sluta men Champix och att jag kommer att lyckas med hjälp av dom .
    Var bestämd o säg att du har testat olika nikotinersättningar men det hjälper inte.
    En 12v kur kostar ca 1500kr, men jag tar ut 2v kurer o de kostar 384kr ..

• JessieZ

Hoppas att jag får det utskrivet och att det funkar.
    Jag köper ett paket om dagen sju dagar i veckan. Jag röker aldeles för mycket.

Sedan slutet av mars ingår champix i läkemedelsförmånen, så man betalar aldrig mer än 1800 kr.

• JessieZ

Vi är två som röker så kostaden är enorm just nu. Köper två paket varje dag.
    92:- om dagen
    644:- i veckan
    2576:- i månaden

sen vill jag inte räkna mer

Vill att det ska vara måndag så jag får gå till läkaren. Ska samtidig beställa tid till maken. Nu får det vara nog.

Hur går det till...Röker man som vanligt fram till första dagen med champix och sen slutar rakt av?

Hur har ni gjort? Har ni trappat ner på rökningen innan ni fick champix?

Jess

• JessieZ

Gick/går ni upp mycket i vikt?

• alexix

Man ska sätta ett stopp datum mellan dag 8 - 14 , så du får röka dom 14 första dagarna ..
    Efter dag 8 så smakar inte ciggen nått som att röka luft typ , den blockerar belöningscentra så man får vara hur röksugen man vill men man får inte ut nått av ciggen , det som jag tycker e bra oxå e att om man möter/ känner att någon annan röker så reagerar man inte ...
    Jag har inte gått upp i vikt men då har jag tränat varje dag oxå.

Ja de e mycket pengar som man bara eldar upp  

Jag har öppnat ett rökkonto som jag sätter in 180kr i veckan (summa för det jag rökte).
    E uppe i 720 på 32 dagar
    Så nu ska jag till färga o klippa mig hos en frisör , sen nästa som jag ska spara till e till tandläkaren o ta bort all belägningar man får när man röker ..

Svar på tråden Champix - abstinens?