Inlägg från: Grenadjären |Visa alla inlägg
  • Grenadjären

    Fler militärt intresserade

    Finns det flera som är intresserade av det militära och som engagerar sig frivilligt i ngn militär organisation?

  • Svar på tråden Fler militärt intresserade
  • Grenadjären

    Aha, fler hv:are.. Är med själv sedan 10 år tillbaks.

  • Grenadjären

    Trevligt trevligt. Livgrenadjärgruppen direkt underställda Hkpflj.
    Har ni också börjat utbildas på SIB? Då har ni bra instruktörer isåfall. De vi haft kommer nämligen från P4 så vi har varit rätt mycket på MSS i Kvarn och övat.

  • Grenadjären

    Okej, fick du inte eller valde du att avstå`?
    Man kan ju vara intresserad för det.
    Själv gjorde jag vpl, säkert inte så långt ifrån där du bor. Nämligen ute på Livgardet utanför Kungsängen


    Tvillingfarsa skrev 2007-05-14 10:48:31 följande:
    Imponerande, själv har jag inte ens gjort värnplikten.
  • Grenadjären

    Usch, ja då förstår jag att man blir besviken.

    SMB.. Medlem sedan ett antal år och har samlat på mig en hel del intressanta böcker. En mycket bra bokklubb


    Man80 skrev 2007-05-14 11:45:25 följande:
    Jag har inte heller gjort värnpliken, avstod då jag pga av skada fick ändra vad jag skulle bli. Ville inte sitta i en vaktkur i tio månader när jag kämpat för att bli KJ. Mitt högerknä fick vattenansamling efter löpträning som aldrig la sig så det var bara att skita i det hela...
  • Grenadjären

    Mullek

    Jo RiksHvC har man ju träffat. Både den förra och nuvarande.
    När vi gick högvakt förra året vid sthlms slott så ägde en löpartävling rum under senare delen av lördagen.
    Brigadgeneralen deltog och efter att han sprungit i mål visade det sig att han hade sitt ombyte i högvaktsflygeln. Han gick raskt förbi kanonerna in mot flygeln varpå gevärsposten ropade HALT! högt och tydligt flera gånger. Det slutade med att gevärsposten sprang fram, vrålade halt och ställde sig ivägen varpå bridadgeneralen Ekenberg blir högröd i ansiktet och ryter "vet inte soldaten vem jag är, känner hon inte igen sin egen rikshemvärnschef"
    Nej, svarar min soldatkollega, jag har bara sett honom uniformerad och inte civilt!
    Det hela löste sig snabbt, men posten agerade ju helt rätt. Och generalen felaktigt tycker jag.
    Förre RiksHvC träffade jag dels på inspektionen av Östgöta hv och på nedläggningsceremonin vid P10 Södermanlands regemente. Han kom fram och skakade hand till och med.

    SIB-anläggning ska byggas ngn gång i anslutning till Kvarn. Det enda vi har att öva SIB i nu är en slags 2-våningslada och en "containerby"

  • Grenadjären

    Mullek

    Under Kanaldagen vid Bergs slussar lördagen den 26 maj kommer vi att göra en liknande sak. Infobilen, utställning, mtrl-förevisning samt en styrka ur kompaniet som sätter upp ett skådespel med MCP (Mobile CheckPoint) och ett scenario som folk kan titta på.
    Baltzar Von Platen (grundaren av Göta Kanal) blir omhändertagen av vaktstyrkan och förd till stabstältet m m.
    Själv är jag med i gruppfälttävlan den lördagen som utgår från MSS i Kvarn. Det ska bli skoj.
    Jo, ett hundratal timmar blir det. Det är ju svårt att hålla sig ifrån verksamheten.

  • Grenadjären

    Försvarsmaktens uppvisningsgrupper är även med vid Kanaldagen. Arméns vingar, Lejon, Team 60 m fl.

  • Grenadjären

    Under vpl gick vi högvakt på Drottningholm. Och precis som du säger. En av posterna på framsidan av slottet mot parken ropade över radion att det lät som om någon blev våldtagen, men det var hjorten som vrålade.
    Själv stod jag på post 3 med utsikt över viken . Detta var i början av april så det var väl inte varmt direkt.


    Grodmannen skrev 2007-05-16 04:44:05 följande:
    Fyfan högvakten, vet inte vad vårat kompani gjort för illa med oss skickade de 3 ggr. 1 till Stockholms slott och 2 ggr till Drottningholm.Svinkallt att stå på vintern i snålblåst och titta ut i mörkret, man känner sig som en idiot.Ett tips för er som har det framför sig. Hör ni konstiga ljud i parken, försök inte springa ifatt krondjorten, de är snabbare än er ;). Dock hade vi en rivstart av en bil en gång.Mest intressanta upplevelsen var av blåljus på bron utanför utan att någon hörde av sig vad som försigick. Det var ett gripande av Sturecompaniet mördaren/kumpan.Bättre var det med övningarna ute i skogen, det var givande iallafall.Låg på A1, LedningsgruppenHemvärnet fick jag inte börja i.Har några polare där som ville ha med mig i deras grp. Jag fick höra av dem när jag fick avslag, flera år senare, att det var nån på hemvärnet som hyste agg mot mig. När jag fick höra det känndes det som det kunnde kvitta med engagemang om nån var långsint för någonting. Inte min förlust.Nu lirar jag mest med militärt folk på Battlefield 2 =)
  • Grenadjären

    Östgöta hemvärn har gått högvakten vid slotten nu sedan 2002. Första året med hemvärnet från Norrköping, Finspång och "lantvärnet"
    Från 2003 och till i år så är det blandat från hela Östergötland. Jag har stått på post vid Logården nattetid och de senaste åren som post 7 vid slottsbacken. I år går jag som avlösningsförare i 3.e avlösningen, men leder även 2.a gruppens 1.a avlösning vid pågången.

    Det märkligaste som hänt mig / oss, förutom när rikshvch käftade med gevärsposten är:
    2004: en äldre man kommer gåendes ut från en gränd i Gamla stan. På axeln har han en jumbobandspelare som spelar musik för högan sky. Han har skägg till knäna, bar överkropp, shorts och barfota. (sep 13 grader) Han ställer sig och glor på gentlemännen som spelar boule vid HKH Prins Bertils Boulebana framför Obelisken.
    Jag kontaktar patrullen som kommer ut för att avvisa mannen för att han stör omgivningen. Men han låter sig inte bortföras utan att högljutt argumentera.

    2005: En rysk turistbuss försöker parkera 3 meter från min post på post 7 slottsbacken. Jag får efter flera artiga försök ta till otrevligare ton mot den nonchalante busschauffören. Patrullen tillkallas och bussen försvinner.

    2006: Ett trio yngre studenter uppehåller sig ca 10 meter från min post (post 7 slottsbacken) Jag hör dem diskutera om att de tänker hitta på något bus. En av tjejerna ur trion kommer fram till mig och börjar ta av sig kläderna, varpå de andra börjar filma. Jag avvisar dem, men de börjar argumentera varpå patrull tillkallas som bistår avvisningen.

    Under natten/morgonen befinner sig StfVaktC ute på visitationsrunda runt till de olika posterna runt slottet. Med sig har han några man ur patrullen. Strax nedanför Logårds-trappan ertappar de en man som bedriver suspekt verksamhet i en av fontänerna. När han ser soldaterna så hoppar han ur fontänen varpå han börjar göra konstiga utfall mot dem. Stf-chefen fattar snabbt galloppen och fäller mannen i marken blixtsnabbt, han gör motstånd och vår stf visar tydligt att han är beredd att dra pistol. Då lugnar sig mannen, som visar sig vara holländsk medb på semester i Stockholm.


    mullek skrev 2007-05-16 15:24:46 följande:
    Högvakten går hemvärnet från Skaraborg en gång om året i september..När barnen bli äldre så ska jag gå..2008 är det våran tur på hösten att göra ett försök med hemvärnsvecka istället för en dygnsövning..Upplägget blir väl att batstab rycker in måndag, kompstab tisdag,plutch onsdag, gruppchef torsdag och manskapet kommer fredag kväll till söndag..faller detta försöket väl ut så kommer det nog att införas i hela landet...
  • Grenadjären

    Mullek

    Nej, högvakt är ju ingen prioritet. Men det är ju en skarp uppgift. Kanske det skarpaste man får göra som skyddsvakt. Det regnar ju inte rena skyddsvaktsuppdrag direkt.
    Vakt och bevakningsuppgiften har ju mest fokus, det är ju därför man är där, själva paraden är ju en "bisak", man passar helt enkelt på att visa upp sig ecercismässigt.

    Skaraborgs hemvärnsmusikkår spelade vid vår högvakt från Armémuseum till slottet och konserterade på slottet för några år sedan. Det var verkligen ruter i den kåren. Minns bastuban som nog var den mäktigaste jag sett.

  • Grenadjären

    Pajas
    Det kanske inte är för sent för dig att gå med i hv?

    Det där med medelåldern i hemvärnet är ju lite olika. Jag vet att i många av glesbygdsbataljonerna fortfarande är ganska hög medelålder medans det i tätortsbataljonerna är en medelålder som ofta ligger (som mullek säger) runt 30-35.

    På mitt kompani i Östgöta hemvärn ligger medelåldern där. Och insatsplutonerna har ofta ännu lägre medelålder.

  • Grenadjären

    Belsebubben..

    Dina frågor vittnar ju dock om total okunskap...

    Hemvärnet idag är modernt utrustade med likadan utrustning som hos värnpliktsförbanden. Utom AK:n då som är en 4:a och inte en 5:a men nog så funktionsduglig och ammo finns i överflöd.
    Dock är AK 4 modifierad med Aimpoint rödpunktssikte.
    I övr består utrustningen av uniformssystem m/90, hjälm m90, kroppsskydd, kängor m/90, skyddsmask m/90, bärsystem 2000 med "stridsvästen och tillbehör"

    Uppgifterna är förändrade. Från att ha varit ett förband med nästan endast skydd / bevakn av skyddsobjekt (förråd, radiomast i skogen motsv) så är Nationella skyddsstyrkorna Hemvärnet idag rörliga förband med väpnad strid som huvuduppgift och kvalificerade uppgifter att lösa allt från ytövervakning, underrättelseverksamhet samt spaning inom eller mot av t ex Försvarsmakten viktiga anläggningar.
    Nytt är att man inom bataljonerna håller på att sätta upp "underrättelsekompanier" (undkomp)

    Personalen består av engagerade människor med mycket skiftande militär bakgrund. Och mycket olika civila yrken. Många har varit i utlandstjänst de senaste åren (Bosnien, Kosovo, Liberia, Kongo och Afghanistan,och många färska är på väg ut till bla NBG och Kosovo. Hemvärnets kompbefäl är ofta reservofficerare eller yrkesofficerare som påbörjat civilt jobb men som fortfarande vill engagera sig militärt.
    De som vill lägga ner extra mycket tid på hemvärnet går med i insatsplutonerna. Där ställs högre krav på både befäl och soldater.
    I en insatspluton ligger medelåldern 30-35 och på vanligt skyttekompani ligger den något högre, men den är sjunkande. På mitt kompani ligger medelåldern på 36.

    Under mina 10 år i hemvärnet har jag aldrig stött på några av de fördomar du nämner. Alkohol tillsammans med militär verksamhet är lika bannlyst som alkohol och bilkörning.

    Och angående högvakten..
    Högvakten är faktist hos värnpliktiga och även hemvärn(så vida inte de går flerdygnsvakter om och om igen) ett välkommet och annorlunda inslag i den ord verksamheten.
    Det är ju skarp skyddsvaktstjänst man ska utföra, sen passar man på att paradera. Så själva paraderandet är egentligen en bisak.

    Jag förstår inte vad du menar med ryskt excercisförband?
    Alla högvaktsförband har en musikkår som går först. Musikkårerna kan variera, men somliga har egen. Så som Livgardet har Svea livgardes musikkår och Dragonbataljonen ur gamla K 1 har sin dragontrumpetarkår när de genomför sin högvakt till häst.

Svar på tråden Fler militärt intresserade