• Cullinan

AHA-behandling på salong för att få bort acneärr

Någon som gått på salong och gjort AHA-behandlingar för att få bort gropar i ansiktet efter acne?

Funkar det?

Gör det ont?

Hur går det till?

Berätta ALLT!

• Svar på tråden AHA-behandling på salong för att få bort acneärr
  • Indianica

Min mening blev lite konstig. Ska stå att finnar är en sjukdom. Det är det för alla. Men att för de flesta funkar inte skönhetspryttlar ifrån butiker och salonger för de dödar inte bakterier tillräckligt heavy. Man måste ha riktig antibiotika i kräm- eller tablettform. Var och en gör som de vill, men själv fattar jag inte varför man inte testar något medicinskt mot sjukdomen först och funkar inte mediciner kanske man kan gå på alternativmetoder som skönhetskrämer?

• Tottan
    Indianica skrev 2007-05-21 08:23:32 följande:
    Min mening blev lite konstig. Ska stå att finnar är en sjukdom. Det är det för alla. Men att för de flesta funkar inte skönhetspryttlar ifrån butiker och salonger för de dödar inte bakterier tillräckligt heavy. Man måste ha riktig antibiotika i kräm- eller tablettform. Var och en gör som de vill, men själv fattar jag inte varför man inte testar något medicinskt mot sjukdomen först och funkar inte mediciner kanske man kan gå på alternativmetoder som skönhetskrämer?
    Det har jag gjort, hjälpte det? Icke! Jag har stress acne inte bakteriell
  • Cullinan
    Tottan skrev 2007-05-21 17:58:32 följande:
    Det har jag gjort, hjälpte det? Icke! Jag har stress acne inte bakteriell
    Hur vet man skillnaden? Lät intressant, trodde bara det fanns en sorts acne.
  • luzorsus

Indianica. tog du kontakt med Vårdcentralen eller vilken läkare snackade du med?

• Indianica

Visst kan akne förvärras av t ex stress eller varmt solljus mm. Men det man vet vetenskapligt är att det beror på en störning i huden. Normalt sätt kan man stressa, äta vad man vill, ha mens osv utan att få finnar. Men så har man den störningen som gör att huden börjar tokproducera talg och i talgen samlas bakterier som sprider finnarna och gör att de återkommer. För de allra flesta är det så. Men nu kanske du tillhör undantaget som har någonslags bakteriefria finnar och det var ju tur(?) för dig, men samtidigt synd om de mediciner som finns inte passade för jag tycker det är superbra för oss som har bakterier i huden alltså. Finns inte några forskningsresultat som visar att AHA-syror eller salicylsyra och annat som finns i kosmetiska krämer har någon effekt på det forskarna klassificerat som akne (har en skrift i ämnet hemma) däremot har nnästan alltid ngn medicin effekt.

luzorzus: Jag ringde en privat hudläkare och bokade en tid

• Tottan
    Cullinan skrev 2007-05-21 18:09:31 följande:
    Hur vet man skillnaden? Lät intressant, trodde bara det fanns en sorts acne.
    För att det hände en sak i mitt liv för ca 1 år sedan och det senaste året har varit OERHÖRT stressigt för mig och jag har mått mkt dåligt. Innan detta hade jag perfekt hy och inte en finne på ca 3 år.
  • Cullinan
    Tottan skrev 2007-05-22 17:07:01 följande:
    För att det hände en sak i mitt liv för ca 1 år sedan och det senaste året har varit OERHÖRT stressigt för mig och jag har mått mkt dåligt. Innan detta hade jag perfekt hy och inte en finne på ca 3 år.
    Har ungefär samma historia faktiskt, med en "utlösande faktor". Men jag trodde bara jag inbillade mig att acnen kom av det...
  • olpansfamilj

håller med inidianica, man borde prata med sin husläkare först! Kan rekommendera en medicin som heter dalacin som man stryker på huden om man inte vill äta antibiotika.

Oftast hjälper mediciner fort och du kan under tiden börja ta hand om huden bättre. Många lägger tusentals kronor på dyra behandlingar på salonger och får ingen hjälp. Prata med doktorn.
    Själv la jag jätte mycket pengar på olika produkter på min rosacea hud....dyra behandlingar som inte hjälpte ett smack....

Nu hjälpte tetracyklin bara så länge jag åt den, tyvärr... men vet att det är annorlunda med finnar osv....sök hjälp hos doktorn istället.

• olpansfamilj

jag köpte svindyra aha behandlingar och det hjälpte inte ett smack, men vart en utlandssemester fattigare....=(

• Cullinan
    olpansfamilj skrev 2007-05-22 17:53:22 följande:
    jag köpte svindyra aha behandlingar och det hjälpte inte ett smack, men vart en utlandssemester fattigare....=(
    Dom kostar väl bara ca 250 kr per gång?

Vad var syftet med dina behandlingar, att ta bort ärr?
Svar på tråden AHA-behandling på salong för att få bort acneärr