• OU812

    Är det rätt att tvinga barn att äta kött?

    Finns ett antal trådar där vegetarianer/veganer anses som totalt IQ-befriade och som tvingar sina stackars barn till en viss kosthållning.

    Jag vill vända på frågan. Alltså är det rätt att tvinga barn att äta kött? Borde inte vuxna informera barnen om vad det är de stoppar i sina munnar?

    Och den viktigaste frågan av alla som jag inte lyckats få något bra svar på förut men provar igen. Om man som förälder inte ska tvinga på sitt barn sina åsikter, kostval osv HUR lever man då sitt liv? Jag vill veta hur ni som inte påverkar era barn på något vis lever? För uppenbarligen finns ni ju (fast bara i form av köttätare?)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-15 09:53:51:
    I flera trådar så är kontentan att föräldrar med vegetarisk kosthållning tvingar sina barn men det gör inte föräldrar som har kött på menyn. Jag fattar inte skillnaden ärligt talat. Därför vill jag nu veta hur sjutton man lyckas leva ett liv utan att påverka sina barn och utan att utplåna sig själv som individ.

  • Svar på tråden Är det rätt att tvinga barn att äta kött?
  • mysrester

    Ni säger att man inte får tvinga, då tar jag exemplet från mitt första inlägg.

    Om ungen är jävligt kinkig och vägrar äta mat bara för att den inte tycker om, ska man då alltid göra annan mat för det här barnet? En dag hatar ungen strömming, en annan dag hatar den korv, en tredje dag hatar den kyckling. Tänk sedan att man har 3-4 barn som är lika jobbiga. Ska alla de barnen få skilld mat, bara för att de fått för sig att de inte gillar en viss sorts mat?

    Men som jag också skrev, om det däremot är av ren etisk övertygelse som barnet inte vill äta kött ska man givetvis inte tvinga det, men om det är bara för att han eller hon är kräsen, då är det okej att tvinga.

  • mysrester

    Eller tänk om ert barn säger "inget annat än oxfilé eller hummer duger åt mig, jag vägrar äta allt annat!" - skulle ni då ge efter och servera hummer eller oxfilé varje dag, eller skulle ni tvinga barnet äta vanlig kost?

  • BrideOf Rocky

    Jag tycker att man kan "tvinga" sina barn till mycket.

    "alla andra får" är ju ingen bra anledning.

    alla andra får äta chokladkaka till frukost, alla andra får dricka öl hemma,alla andra äter på McDonalds 4 ggr per vecka.

    Har man som vuxen en övertygelse att tex inte äta kött pga säg politiska åsikter så vore det ju rätt sjukt att falla för trycket och ge barnet kött.

    Man lider inte utan kött(även om jag skulle göra det )
    Man får inte sämre utan kött.

  • BrideOf Rocky

    Mysrester,
    Håller med, visst får barn ogilla vissa saker och då ska dom absolut inte tvingas att äta det(fisk och bacon är det här hemma) men är det nya saker man inte gillar hela tiden och det bara blir en grej så ställer man fram maten och sen är det inget mer med det.

    Skulle aldrig fysiskt tvinga mitt barn,men inte ge massa alternativ.

  • OU812
    mysrester skrev 2007-05-15 09:33:48 följande:
    Eller tänk om ert barn säger "inget annat än oxfilé eller hummer duger åt mig, jag vägrar äta allt annat!" - skulle ni då ge efter och servera hummer eller oxfilé varje dag, eller skulle ni tvinga barnet äta vanlig kost?
    Nej barnen äter ju det som serveras. Min 11-åring kan vara lite tjurig ibland men duger inte maten jag lagat får han laga ngt annat själv. Jag ställer mig inte och lagar ngt annat för att han är bångstyrig.
  • aman

    Jag tänker låta mina barn äta kött så fort de vet vad de väljer och är stora nog att ta ett beslut. Det kan bli vid 5 års ålder eller kanske först när de är åtta?
    Som vegetarian är det bara att lägga till köttet när/om man vill, men ger jag kött till mina barn tycker jag att det vore ett svek. Jag hade önskat att mina föräldrar hade låtit mig ta beslutet själv istället för att ovetandes käka kött under 10 år utan att förstå innebörden eller att det faktiskt fanns alternativ.

    Problematiken i det hela är ju att köttätande är normen i samhället och jag kommer därför välja att ha mina barn på förskola där endast vegetariskt serveras för att de ska få vara så "normala" som möjligt och äta samma sorts korvar som de andra.

  • aman

    När mina barn är stora nog att få veckopeng får de gå på Mc Donalds om de vill, men mamma går inte dit, de kommer de lära sig. Inget mer med det. Sen får framtiden utvisa vart det leder. Kanske får jag barn som i tonåren bara äter kötthamburgare på Macadonken?!

    För mig känns det viktigt att barnen inte ska känna att det offrar något som vegetarianer.

  • Eisa

    jag VÄGRADE äta kött när jag var liten (och fortfarnade för jag får fysiskt inte ner det, kan inte tugga isär det, vet inte vad jag gör för fel).
    Naturligtvis tvingade dagmamman mig och sen dess ser jag henne som en bitch!
    Så vill man bli ihågkommen som en bitch så visst.

  • Maggis

    Jag tvingar inte mitt barn att äta någonting. Däremot så får han ju nöja sig med den mat vi lagar här hemma och samma borde väl kunna appliceras på en familj där man äter vegetariskt. Huvudsaken är ju att de får i sig allsidig kost och sedan ka de själva göra ett val när de blir tillräckligt stora.


    //Maggis
  • Sallisen

    Man tvingar väl inte i sina barn mat?! Snacka om att ge dem negativa signaler kring en viktig sak i livet, maten.

    Däremot tror jag på att ge en näringsrik kost, om den sen är vegetarisk eller innehåller kött är ju upp till var och en. Bara man ser till att barnen får i sig det de ska få i sig!

    Jag och min man älskar kött och därmed har vi gett det till vår son. Han gillar det också, så därför har vi det på menyn.

  • Kristin24

    Våran tös älskar kött...frågar man vad hon vill ha att äta säger hon Kött. hehe...så tvingat har vi inte *fniss*...  tur vi inte är vegetarinaer


    Go och glad Kexchoklad
  • Y O D A

    barnen har rätt till en näringsriktig och varierad kost, för mig har det varit både grönsaker/frukt och kött. Men ibland undrar jag om jag inte bara är oupplyst och har fördomar....

    Funderar själv på att bli vegetarian, mår inte bra av att äta kött + köttindustrin i sig som ger mig avsmak.

  • SystraMi

    Jag tycker inte det är fråga om tvång i ngtdera av fallen, såvida man inte förbjuder/hindrar barnet att äta kött om h*n vill, eller tvärtom, kräver att barnet äter kött fast h*n inte vill.

  • Rokka Jill

    min tös, äter kött.. ibland serverar  jag bara vegetariskt eller fisk. Blir jag "godkänd" nu? jag serverar ju i princip allt?


    jesså...
  • gookie

    Problematiken i det hela är ju att köttätande är normen i samhället och jag kommer därför välja att ha mina barn på förskola där endast vegetariskt serveras för att de ska få vara så "normala" som möjligt och äta samma sorts korvar som de andra.

    Finns det verkligen såna här dagis? Vad bra!

  • vcent

    Tills ditt barn är 18 bestämmer du över henne. Alltså kan du lägga en köttbit framför den och säga att detta är vad du får till mat annars får du svälta.

    Dock kanske man ska ha lite hjärta och lyssna på sina barn.

    Dock är det extremt hälsofarligt i längden att inte få i sig animaliskt fett och protein enligt forskning. Så något animaliskt bör den äta. Fisk och fågel är de nyttigaste djuren att äta och de bästa för miljön och ofantligt goda!

    Sen ska man ju självklart inte gå till överdrift åt andra hållet heller och bara äta animaliskt. Människan är allätare vilket betyder bäde kött och grönt!

    Tvinga inte era barn möjlk efter ni slutat amma!!!

    Komjölk är inte ett naturligt födoämne för människan, det är väldigt biologiskt inkorrekt att dricka en annan arts ungars föda.

    Tänk om hästarna hel plötsligt skulle insaminera människokvinnor och sedan ta deras barn och ta kvinnans mjölk för att själva dricka den!!

  • TeresB
    OU812 skrev 2007-05-15 09:01:34 följande:

    Finns ett antal trådar där vegetarianer/veganer anses som totalt IQ-befriade och som tvingar sina stackars barn till en viss kosthållning.

    Jag vill vända på frågan. Alltså är det rätt att tvinga barn att äta kött? Borde inte vuxna informera barnen om vad det är de stoppar i sina munnar?

    Och den viktigaste frågan av alla som jag inte lyckats få något bra svar på förut men provar igen. Om man som förälder inte ska tvinga på sitt barn sina åsikter, kostval osv HUR lever man då sitt liv? Jag vill veta hur ni som inte påverkar era barn på något vis lever? För uppenbarligen finns ni ju (fast bara i form av köttätare?)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-15 09:53:51:
    I flera trådar så är kontentan att föräldrar med vegetarisk kosthållning tvingar sina barn men det gör inte föräldrar som har kött på menyn. Jag fattar inte skillnaden ärligt talat. Därför vill jag nu veta hur sjutton man lyckas leva ett liv utan att påverka sina barn och utan att utplåna sig själv som individ.


    En grundhållning är väl kanske att inte tvinga sina barn att äta öht.. 
    Även om man inte tvingar sina barn.. så är det svårt att inte vara färgad i sitt sätt att vara/ leva. Så det kommer påverka hur som. 

    Jag tvingar inte i mina barn kött.. men de äter ju det som serveras, bla kött. Ibland vegetariskt. 

    Och jag tvekar inte att tala om för mina barn vart kött kommer ifrån. De vet att skinka är grisens rumpa etc.. men vad det innebär har de ju ingen större uppfattning om. 

    Jag var veg ett par år som ung.. och det fungerade helt ok. 

Svar på tråden Är det rätt att tvinga barn att äta kött?