• Anonym (hjälp)

Knöl i bröstet!!

Jag tror att jag har en knöl i vänster bröst upp mot armhålan. Den är platt och så kan jag "flytta" den åt sidan. Men jag kan inte känna slutet av den på längden om ni förstår vad jag menar. Kan det vara en körtel?? Ska jag ringa till husläkar jouren eller vad ska jag göra? Är i slutet av en mensperiod om det kan göra skillnad. Snälla råd!!!

• Svar på tråden Knöl i bröstet!!
  • Tjofsen

Det kan vara en körtel bara. Cancer flyttar sig inte sa min läkare när jag kom springande med knölar i magen och ljumsken. Men kolla det om du är orolig. Det är ju ändå det bästa. Är du i ägglossningstid nu eller nåt sånt?

• Tjofsen

Åh...ser ju att du var i slutet av mensen.....Det kan ju vara det då. Men kolla den om du är orolig

• Anonym

Knölar ,speciellt i brösten ska man alltid kolla.Betsäll tid hos läkare.

• kapet
    En knöl i bröstet skapar oro

Om man upptäcker en knöl i bröstet kan man bli orolig och börja tänka på cancer. Men knölen behöver inte vara farlig. Ofta är det en ofarlig cysta, en vätskefylld blåsa, eller en förtjockning av bindväven. Hos två av tre kvinnor som söker hjälp visar det sig att knölen är ofarlig. Däremot ska alla förändringar i brösten tas på allvar och undersökas av läkare. Om man upptäcker en knöl i bröstet kan man vända sig till sin vårdcentral, till gynekolog, eller till särskilda bröstmottagningar som finns på en del större sjukhus.

Man kan tillfälligt känna en knöl eller knölighet i samband med menscykelns hormonförändringar, särskilt vid ägglossningen och fram till att mensen kommer. För att man ska kunna vara säker på att det är ofarligt ska knölen försvinna dagarna efter att blödningen har upphört.

• hemlis

Hej!

Har själv en knöl som går att flytta i bröstet, blev panikslagen!
    Har varit och kollat upp den coh det var binvävsförtjockning, tydligen helt ofarlig.

Nu när jag var gravid hittade jag en till sån fast mycket högre upp, fick komma och göra UL, det var en körtel.

Om de inte försvinner så ska du gå och kolla så du blir lugn, det är jätteskönt efteråt.
    Dom är sååå vana att det kommer unga tjejer och vill kolla.
    Det är nästan aldrig något farligt.

Kram!

• Tjofsen

Ja, bättre man kollar en gång för mycket än en gång för lite. Sen är det viktigt att man gör sina rörelser på brösten och lär känna sig själv..då är det lättare att avgöra om det är fara på taket eller "som vanligt". Cancerknölar rör sig inte och gör inte ont , sa i alla fall min läkare. Så det kör jag på hädanefter. Sitter den fast och bara är...då lär jag ju springa.

• Anonym (hjälp)

Tack snälla gulliga ni som svarar så snabbt. Man blir ju helt panikslagen och tänker att nu är det kört!
    Hemlis: Är din knöl som en platta eller är den rund?

Den gör inte ont men går ju som sagt att putta fram och tillbaka.

Tror ni att husläkarmottagningen är öppen på fredag??

• Anonym (hjälp)

Någon mer som har kännt en knöl och fått panik??? Behöver prata av mig lite!

• Anonym (sol)

Jag kände en knöl för många år sen.. Fick då panik..
    För min mamma har bröstcancer.
    Men så tänkte jag inte på att jag skulle få mens typ veckan efter.
    Men läkaren gjorde alla tester för vi skulle vara säkra..
    Men gud vad skönt det var när det var över o det inte var något..
    Så fråga din läkare om ni får göra tester.
    Inte för jag tror att det är något.

• Anonym (hjälp)

Men jag är i slutet av mensen. Blöder nog 2 dgr till eller ngt. Kan det vara av det? Ska jag vänta tills början av nästa vecka och se om den är borta eller ska jag gå till läkaren så fort som möjligt??

Svar på tråden Knöl i bröstet!!