• Anonym (hjälp)

Knöl i bröstet!!

Jag tror att jag har en knöl i vänster bröst upp mot armhålan. Den är platt och så kan jag "flytta" den åt sidan. Men jag kan inte känna slutet av den på längden om ni förstår vad jag menar. Kan det vara en körtel?? Ska jag ringa till husläkar jouren eller vad ska jag göra? Är i slutet av en mensperiod om det kan göra skillnad. Snälla råd!!!

• Svar på tråden Knöl i bröstet!!
  • Anonym (sol)

om du känner dig orolig.
    Så ring läkaren så du blir lugn.
    Man kan inte göra tester för många gånger..

• hemlis

Hej!

Min knöl som jag har är ganska stor, 1X2 cm kanske och mandelformad, den gör inte ont och jag kunde liksom putta den fram och tillbaka.
    Den kommer förmodligen att finnas kvar jämt, upptäckte den för ca 3 år sen.
    Jag var totalt förstörd och trodde det allra värsta, så jag vet precis hur du känner.

Nu när jag väntar barn så känner jag den inte eftersom mina bröst har blivit så mycket större, det är sååå skönt att slippa känna den.

I början av denna graviditet hittade jag en annan knöl som kändes precis likadant, fast den var lite mindre.
    Jag ringde direkt och sa att jag ville kolla eftersom jag vet att jag inte kan släppa det annars, det var en körtel.

Jag tycker du ringer till din husläkare eller nån annan på vårdcentralen på fredag och begär att få komma till en bröstmottagning.
    Där komemr dom kolla dig ordentligt, som jag sa tidigare så är det jättevanligt med knölar i brösten hos unga personer.

För din egen skull ska du inte vänta, det är så skönt när man får veta att det inte är någon fara.
    Det är jättelätt för mig att säga att du ska vara lugn, men jag vet hur det känns.
    Man KAN inte släppa det ur tankarna och man går och känner och klämmer där hela tiden.
    Då kan också körteln bli irriterad och går inte bort.
    Det kan mycket väl vara så att den försvinner när din mens tagit slut.

Kram på dig!

• kapet
    Anonym (hjälp) skrev 2007-05-16 18:52:47 följande:
    Men jag är i slutet av mensen. Blöder nog 2 dgr till eller ngt. Kan det vara av det? Ska jag vänta tills början av nästa vecka och se om den är borta eller ska jag gå till läkaren så fort som möjligt??
    Man kan tillfälligt känna en knöl eller knölighet i samband med menscykelns hormonförändringar, särskilt vid ägglossningen och fram till att mensen kommer. För att man ska kunna vara säker på att det är ofarligt ska knölen försvinna dagarna efter att blödningen har upphört.
  • Anonym (hjälp)

Har idag varit hos husläkaren och han kunde bara konstatera att den fanns där. Han skickade mig med en remiss till en bröstmottagning på Danderyds sjukhus. Hjäälllppp!! Kan inte låta bli att måla fan på väggen. Vill bara gömma mig och gråta. Är livrädd för vad dom ska hitta.
    Är det någon som vet hur snabbt man får svar när man varit på undersökningen???
    Hittade en privat bröstmottagning i stan som man kunde få svar inom 3 timmar efter undersökning. Är det kanske bra?? Känner mig helt förstörd!! Snälla hjälp mig!!

• Anonym (hjälp)

puffpuff

• Anonym (hjälp)

Ingen??

• Anonym (jag oxå)

hejsan! jag har känt en stor knöl i ena bröstet nu i ett par månader men varit så rädd o förnekande så att jag ej kollat det. men i fredags var jag hos läkaren o har fått skickat remiss för mammografi o biopsi. Detta ska ske inom två veckor. (är 31) o lika stirrig som du... Har gjort en biopsi för nåra år sedan o det gjorde jätteont. Hade en knöl då som visade sig vara ofarlig. men denna känns annorlunda.. Hoppas det går bra för dig.. kramar

• Kix01

Inte haft knöl själv men vad jag vet så är "flyttbara" knölar oftast ofarliga medan farliga "sitter fast". Bra du kollar upp det! Lycka till!

• Anonym (likadant)

Jag kände en knöl, som en platta, en bit ned i bröstet mot armhålan, för några månader sen. Fick panik och tog mig genast till vårdcentral för undersökning. Efteråt var jag ännu mer panikslagen eftersom läkaren också kände knölen och skickade remiss till radiologen. Läkaren på vårdcentralen tog det på största allvar och var mycket bekymrad... vilket gjorde min panik än värre! Jag ville ju att hon skulle säga att det med största säkerhet inte var något farligt!

Inom fyra veckor var jag på undersökning hos radiologen, mammografi och ultraljud, även en punktion var ordinerad. Men allt var helt normalt! Den knöl jag känt var hormonellt betingad och hade redan börjat försvinna när jag kom till radiologen. Det var alltså helt normal bröstvävnad/körtlar som svullnat under PMS/menstruationsperioden.

Jag pratade efteråt med läkaren på vårdcentralen. Hon sade att hon känt på många cancerknölar och de brukade inte kännas som min. Men hon vågade inte chansa, och det är ju bra att de tar det här med bröstknölar på allvar.

Jag förstår absolut att du får panik! Man får ju dödsångest! Men det är ändå relativt ovanligt att unga kvinnor får bröstcancer (själv är jag 33). Jag pratade också med min mamma, som varit på mammografi ett otal gånger under årens lopp utan att det varit något. Mamma lugnade mig. Vi har knöliga bröst helt enkelt, och då är det svårt att känna vad som är vad. Särskilt om det svullnar vid mens såklart.

Tänk såhär att det var helt rätt att kolla upp det hela, och nu har du gjort vad du kan. Försök slappna av så gott det går. Paniken ger sig efter några dagar.

• Anonym (knöl)

här en som också haft en i arm hålan en liten knöl som ömma lite och gick att flytta.... det var ingen fara i allafall för mig, men jag tror den var kvar i typ 1 år eller nåt sånt

Svar på tråden Knöl i bröstet!!