• Anonym (hjälp)

Knöl i bröstet!!

Jag tror att jag har en knöl i vänster bröst upp mot armhålan. Den är platt och så kan jag "flytta" den åt sidan. Men jag kan inte känna slutet av den på längden om ni förstår vad jag menar. Kan det vara en körtel?? Ska jag ringa till husläkar jouren eller vad ska jag göra? Är i slutet av en mensperiod om det kan göra skillnad. Snälla råd!!!

• Svar på tråden Knöl i bröstet!!
  • Anonym (hjälp)

Anonym likadant: Precis så känns min ochså. Som en platta som kan flyttas i sidled. Läkaren tyckte att den kändes mjuk. Vill kolla den idag men har inte tid förrän i morgon. När man varit och tagit prov på knölen, hur långt efter får man svar?? Orkar inte med att vänta ytterligare en vecka på svar. Då kommer jag garanterat gå under. Jag är 31. Har 2 barn som jag inte vill oroa. Försöker hålla god och vanlig min men jag vill helst dra täcket över huvudet och inte komma fram förrän svaret är här. Usch och fy vad det är jobbigt! Men tack snälla ni för era svar!

• Anonym (DS)

Hej TS!
    Förstår din oro till fullo. Var med om samma sak för några månader sedan. Hittade en knöl, gick till VC som remitterade till bröstmottagningen i Danderyd. Tanten på VC var otrevlig och gjorde mig mer orolig men de i Danderyd var proffsiga. Provsvaret skulle ta en vecka, och det var en fruktansvärd vecka. Bröstmottagningen skulle skicka resultatet till VC och de skulle ringa mig. Men de ringde aldrig, inte förrän efter nästan 2 veckor. Då sa tanten (tänker kalla henne tant, det är snällt i jämförelse med vad jag tänker) att de inte visste säkert vad det var trots biopsi och UL, och att de därför ville operera bort den för att se vad det var.

Fick en ny tid i Danderyd, denna gång på onkologen, ytterligare 3 veckor senare. 3 jobbiga veckor till. Var rent ut sagt livrädd när jag kom dit men den läkaren var underbar och sa omedelbart att det var inget farligt, men att de sett en antydan till cellförrändringar i knölen. De skulle därför ta upp fallet på någon konferens men hon ville först kolla med mig hur jag såg på operation. Därifrån sköttes allt bra och jag blev väl bemött. De tog bort knölen, och den visade sig vara helt godartad.

Det jag vill säga är, dels att det behöver inte betyda bröstcancer att hitta en knöl, dels att bröstmottagningen i Danderyd är bra. VC var under all kritik, sa t.o.m. fel, men DS var bra. En sak du ska tänka på, om du inte redan fått det, se till att de stämplar på högkostnadsskyddet. Jag kom upp i de beloppen rätt fort men det var inte förrän på DS de kom på att jag skulle ha ett sådant så det slutade med att jag fick pengar tillbaka.

Många kramar till dig TS, du finns i mina tankar!

• höstsol

Jag hade en knöl i vänstra bröstet länge, den var rörlig och ömmade, jag var nästan säker på att det var nåt farligt. Ringde till bröstmottagningen där dom gjorde mammografi och stack en nål och sög ut det som var i knölen, sen ringde dom samma eftermiddag och sa att det var helt ofarligt, en helt vanlig bindvävsknuta. Men då hade jag varit orolig i ett halvår i onödan. Så om den inte e borta en vecka eftr avsl mens, kolla upp den!

• Mosaik

du kanske ska kolla upp det, jag kännde sådana knölar för ett par månader sen. var inne o gjorde ul och mamografi, men det såg normalt ut... de var platta stooora klumpar på ovansidan av brösten och mot armhålan... de va körtlar som börjat kännas mer nu eftersom jag har lite slappare bröst än innan jag fick barn de ömmar lite också..
    tycker du ska söka för det men det är säkert ingen fara med dig
    kram o lycka till

• Mosaik

ps: de sa till mig att cancerknölar inte brukar ömma och att de brukar vara runda

• Anonym (hjälp)

Knölen ömmmar inte men den är definitivt inte rund. Den är ochså mjuk vilket jag har förstått inte cancer knölar är. Dom är tydligen hårda. Om det nu stämmer??!! Den känns som en platt ca 1cm stor klump som knubbisen kallar det, och kan flyttas i sidled.
    Ska till mottagningen i morgon så nu försöker jag att inte tänka alls. Synd att det tar så lång tid innan man får svar. Jobbigt!! En vecka är lång tid när det gäller något besked. Usch!
    Säger dom ingenting alls på mottagningen??
    Tack snälla gulliga ni för att ni delar med er och stöttar. Det hjälper verkligen att få stöd. Så fortsätt gärna att stötta och berätta. Kram på er alla

• Anonym (likadant)

Jag tycker inte att din knöl låter farlig. Min var helt normal och den kändes ändå hård och inte särskilt rörlig tyckte jag.

Ska du också göra UL-undersökning av bröstet på mottagningen? I mitt fall fick jag först genomgå mammografi, sen fick jag vänta en stund medan en läkare tittade på bilderna, därefter gjorde läkaren UL-undersökning. Allt detta på Radiologen. Läkaren berättade direkt för mig vad hon såg under UL och vad hon sett på mammografibilderna, dvs att allt såg friskt ut. Det var tänkt att jag skulle göra en punktion också, dvs en biopsi, men det behövdes inte. Om de gör en sådan tar det ca en vecka för labbet att analysera detta.

Bilderna och analysen skickas sedan till VC. Jag ringde min läkare på VC efter tio dagar och fick bekräftat att allt var som det skulle. Det var dock väldigt skönt att få besked direkt på Radiologen. Det kommer säkert du också att få om de nu gör ett UL.

• Anonym (likadant)

... och lycka till imorgon! Jag håller tummarna för dig, det kommer säkert att gå bra!

• Anonym (hjälp)

Tack för att du håller tummarna (likadant). Vet inte riktigt vad dom ska göra på bröstmottagningen. Det är en sk. öppen mottagning, typ som drop-in. Men jag gissar att dom börjar med att känna och sen mammografi och ul. Om jag ska gissa alltså.
    Hoppas att jag får en bra läkare som berättar vad han/hon ser och känner.
    Jag är smått panik slagen och har nog en puls på dubbelt över det normala. Kan inte låta bli att oroa mig. Men jag tycker att det ska bli skönt när undersökningen är avslutad. Ännu bättre om jag får snabbt svar så att jag kan gå vidare och vara lugn. Nu cirkulerar enbart det här i huvudet. Jag blir helt slut.

• Anonym (DS)

Har också varit på öppna mottagningen på DS. Jag fick börja med UL men det var för att jag är ung, 20 år. Tydligen funkar inte mammografi så bra då. Men Normalt får man börja med mammografi, sen eventuellt UL, sen punktion. Då tar läkaren en lång nål och sticker in i knölen för att ta ett cellprov.

Tror inte de säger så mycket under tiden. Till mig sa de att det är omöjligt att avgöra vad det är innan man fått svar på provet.

Lycka till nu! Håller tummarna för dig idag!
    Kram

Svar på tråden Knöl i bröstet!!