Hål i öronen?
Det finns nickel i guld också så det där stämmer inte. Att utsätta sitt barn för den onödiga risken bara för att det är kultur i en del länder är oerhört korkat tycker jag..
Det finns nickel i guld också så det där stämmer inte. Att utsätta sitt barn för den onödiga risken bara för att det är kultur i en del länder är oerhört korkat tycker jag..
Hade du älskat dem lika mycket om du hade haft oturen att vara en av alla de som får svår nickelallergi...om du inte hade kunnat ha jeans på dig, inte kunnat ta i pengar etc?? Tror inte det. Tänk på det innan du utsätter ditt barn för den risken.
Kan ju tillägga att i min sambos hemland är det också "kultur" att ta hål på små bebisar. Hans systerdotter fick sina när hon var 6 mån ca. Jag tycker inte om det. Det är egoistiskt att göra så mot ett så litet barn som inte själv kan avgöra om det är villigt att ta den risken som det faktiskt innebär. Varför inte tänka ett steg längre än att det är "kultur"??
Alltså ursäkta, men anledningen till att man inte bör göra hål i ett litet barns öron är väl inte för att det gör ont??? Ni som säger så kan omöjligt ha varit i kontakt med någon som har fått svår nickelallergi pga sina hål. Det är DÄRFÖR man inte ska ta hål på så små barn! Det innebär en RISK. och även om den inte är speciellt stor så finns den där. Och det är INTE värt det, kan jag lova.
Att ingen fått det i din familj betyder inte att risken är minimal. Så stor familj har du nog inte. Och vaccinerar gör man för att man inte ska få sjukdomar. Vad jag sett har det inte framkommit ngt relevant skäl här till varför man ska pierca sina barn, mer än att de ska se ut som små "prinsessor".
Jaja, du gör ju som du vill och du verkar ju ändå ha bestämt dig. Det är ju bara att hoppas att hon inte blir allergisk då..jag hade i alla fall inte kunnat föråta mig själv om mitt barn fått ett så stort handikapp som nickelallergi faktiskt kan bli, pga att jag tyckte att det var "fint" och gulligt att ha en bebis med örhängen.
Det här med att det är mindre vanligt med nickelallergi i andra länder har jag faktiskt aldrig hört innan. Har letat men inte hittat ngt om det. Hanna eftersom du instämde med detta påstående, har du ngn källa på det?? Är bara lite nyfiken då det säkert kan stämma, men det skulle vara intressant att läsa om det.
Jag har 5 hål i mina öron som jag har kvar trots att jag tagit bort mina örhängen för 10 år sen. Skitfult verkligen .
Ja det är ju det.
Men OM din dotter nu bli den som får allvarliga men av det då? Då är det inte bara att ta ut dom. Då kan det vara DU som sett till att hon får ett jobbigt liv. Låt henne själv bestämma det så kan hon i alla fall inte skylla på dig se.
Min sambos systerdotter fick som sagt sina hål vid 6 mån. Det räckte inte med att hon såg helt pyntat ut stackars ungen, hon fick en massa infektioner också. Till slut växte det ena igen, och då tog dom ett nytt...helt otroligt onödigt.
Och ärligt talat, är det inte så att man ofta i andra länder tar lite lättare på risker som har med barnen att göra? Inte bara när det gäller hål i öronen utan även tex att slänga in ungarna i bilen utan varken bälte eller bilstol. Att det är kultut betyder inte alltid att det inte får följder.