Inlägg från: miss chilli |Visa alla inlägg
  • miss chilli

Hål i öronen?

Som sagt, du gör som du vill. Om du vill skita i riskerna så varsågod. Jag och många fler med mig har försökt att förklarara vad som KAN hända. Men väljer du att blunda för det så är ju det ditt problem...och i värsta fall din dotters. Tänker inte försöka få dig att förstå vad jag menar då det ändå verkar vara helt meningslöst. Förmodligen sitter det väl för hårt inpräntat att det är "kultur" i ditt hemland. Att det sen kanske inte är det smartaste man kan göra på ett litet barn spelar tydligen mindre roll. Jaja, gör vad du vill och ta chansen att det inte blir just din dotter som inte kommer kunna ha vissa kläder på sig när hon blir stor, inte kunna vara i kontakt med pengar och annat. Det är ju uppenbart att du i alla fall aldrig varit i kontakt med ngn som har kraftig kontaktallergi, för då skulle inte denna diskussion uppstått över huvud taget.

Väntar fortfarande på källa till att nickelallergi är mindre vanligt i "ditt" land än i Sverige.

• miss chilli
    Hanna1984 skrev 2007-05-23 22:36:59 följande:
    MicaeloMaria; För att folk pallar inte med sånna som er.Dessutom behöver inte folk hålla på o förklara sig. Ingen pallar. Jag själv e dumj som ens diskuterar. Dessutom är det fler som skrivit mail än folk som kritiserat mig här.
    De flesta som är emot håltagning på småbarn kanske redan har på känn att det är lönlöst att försöka få fram riskerna med det. Sen finns det en del, mig inräknat som i alla fall måste göra ett försök då jag är väl medveten om vad som kan hända.
  • miss chilli

Det är ingen mer än du som har dragit in rasistiska kommentarer i denna tråd i alla fall.

• miss chilli

Ingen har hackat ner på någon eller varifrån man kommer, mer än du. Att sitta och hånskratta så som du nyss gjorde var ju rätt trist att se faktiskt. Det enda folk här gjort är att försöka säga till dig och alla andra som är positiva till det som den här tråden handlar om, att ert handlande utgör en väldigt onödig risk för ert barn.

• miss chilli

Det är ju det att det i dina inlägg klart och tydligt framgår att du inte förstår vad som händer när man fått allergi. Risken ökar ju mindre barnet är. och när man väl fått det kan man inte bara plocka ut dom och sen blir det bra. Det funkar inte så. Har man väl fått det så spelar det ingen som helst roll om man plockar ut dom eller ej. Då är skadan redan skedd.

Och hon som du visste som hade nickelallergi. Har hon ngn gång haft hål i öronen?

• miss chilli

I vilka "andra länder" få inte unga barn?? Bara nyfiken på vilka länder du menar...

• miss chilli
    Ewis skrev 2007-05-23 23:29:01 följande:
    Kan det vara så att man gör hål i öronen på beisar i andra länder för att man är okunniga om riskerna?
    Kan säkert vara så...om man nu får säga det här??

Allvarligt talat är jag rätt säker på att det var vanligt med hål i öronen hos småbarn här i sverige också för länge sen, innan man insåg riskerna med det.

Jag har ingen källa till detta utan det är ngt jag bara fått för mig så det kanske inte stämmer alls.
  • miss chilli

jarovean: jasså det gör man? Min svägerskas lilla tjej fick guldploppar i öronen när hon var 6 mån. Och de allra flesta vet att guld också kan innehålla nickel. Och jag tror inte att så många skulle gjort hål på sin lilla prinsessa för att hon ska gå runt med plastörhängen sen. Det spelar ingen roll om man bara har det i början.

• miss chilli

Med risk för att bli kallad rasist nu...men enligt en sida som ngn länkade till för ett tag se så ökar nickelallergi bland små barn. Kan det möjligtvis ha att göra med att det är fler i sverige nu som gör hål i bebisöron pga sina kulturella rötter?

• miss chilli

Varför ökar det då??

Och jag väntar fortfarande på källa till att det är mindre nickelallergi utomlands.

• miss chilli

Hur kan du sitta och säga att du kollat upp allting när du menar att det inte är själva hålet som ger allergi?

• miss chilli

Yayasmani:Inget vettigt att komma med? Kom hem till mig så kan jag visa dig vad som kan hända vid nickelallergi. DÅ lovar jag dig att jag kommer att ha ett vettigt argument MOT att göra hål i öronen på bebisar!

• miss chilli

Nej, det finns ju inga argument FÖR. Att göra det för att det är gulligt är ju bara urbota dumt. Att däremot INTE göra det för att det finns risker med det är ju faktiskt ett väldigt bra argument. Men det verkar vara svårt att få fram i den här tråden. Ok om man väljer att ta hål i sin bebis öron. Men då kan man i alla fall erkänna att det KAN innebära en risk, men att man ändå tog chansen. Men att sitta och förneka riskerna visar bara på stor okunskap.

Saken är den att många människor fungerar ju faktiskt så, att får man inte höra och läsa saker från media att någonting inte är bra, så existerar inte problemet. Varför inte försöka tänka lite själv i stället? Tror nog att även om det inte pratas öppet om det i dessa länder där öronpiercing är vanligt på små barn, så existerar problemet. Det är bara det att många inte kopplar sambandet mellan hål i öronen och allergi.

Jag har en släkting i Canada, där det också är väldigt vanligt att man utsmyckar sina bebisar. Där är nickelallergi ett stort problem men det är ingen som kan förstå att det har ett samband med deras invanda ovana att pierca sina barns öron. Konstigt.

• miss chilli

Det är skillnad på att ta risker som man måste ta och onödiga risker. Dessutom är det en j-a skillnad på att ta risker angående sig själv och att utsätta ngn annan människa för det. Och fortfarande verkar du inte förstått att man kan få det vad man än stoppar in i öronen. Sök på nickelallergi här på fl så märker du hur många som har det och vad de fått det av.

• miss chilli

ja det låter konstigt, när man inte kan läsa om det någonstans.

Svar på tråden Hål i öronen?