Pysselgalningen: Varför inte lyssna på dina erfarengheter istället för att hoppa på ditt inlägg? Tycker att det är märkligt att många fortfarande blundar för riskerna, och att man medvetet gör valet att utsätta sin bebis för dem. Och som Meea skriver så betyder faktiskt din familj ingenting i ett samband om hur vanligt det är med nickelallergi. Det är ju som att jag skulle säga att cancer inte är är en vanlig sjukdom bara för att ingen i min släkt fått det. Det är farligt att generalisera så. Bara för att jag aldrig i mitt liv haft kontakt med en människa som har cancer betyder det inte att jag inte vet att det är vanligt och att risken att få det är rätt stor. (det här kanske är en dålig jämförelse men jag försöker bara visa på att man inte kan generalisera hur som helst) Det får dig att framstå som ganska naiv att komma med ett sådant påstående.
Som ngn visade innan så får 15% nickelallergi. Och risken är större ju yngre man är när man får hål. Varför inte utgå ifrån det istället för att ingen har fått det i din släkt. Och helt ärligt så tror jag faktiskt inte att det är speciellt många som tycker att det är fint med örhänge på en liten bebis, just för att vi inte är vana vid det här i sverige och inser riskerna med det. De enda som jag har träffat på som tycker att det är fint med hål i öronen på bebisar är personer med utländsk bakgrund(nu generalïserar jag
)Men det är ju en annan fråga.
Jag kan också tycka att den här frågan har fått lite för stora proportioner. Men när inte ren fakta och folks erfarenheter når fram utan man istället väljer utifrån det att det är "kultur" och "ingen i min släkt har fått allergi"....ja då är det inte så konstigt att folk reagerar. Och tänkt om det är så att just din lilla tjej blir den första i er släkt att få nickelallergi och besvär livet ut, kommer folk i er familj fortsätta att ta hål i små bebisöron då, för att det är kultur?