Inlägg från: cicek |Visa alla inlägg
  • cicek

Invandrare...

och en fråga till: hur länge räknas man som invandrare i statistiken?
    vilka är invandrarna?

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:32:59 följande:
    Cicek: varför ska någon få utnyttja det hederliga svenska byggt upp, det är det jag inte förstår. Vad skulle det vara för skillnad? Men, det är så OT, så vi kanske hoppar den diskussionen...?
    precis: varför ska någon få utnyttja det? då kanske det är där man ska börja? hur ska det förändras
  • cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:41:09 följande:
    Javisstja, innan jag går och lägger mig:Mona Sahlin har gått ut och bett om ursäkt för att hon blundat för hedersrelaterat våld, och sagt att det var fel, men att det berodde på att hon var rädd för att bli kallad rasist.
    aha.. men det var väl inte accepterat att döda sin fru eller?
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 11:27:44 följande:
    invandrare... okej hahaha tycker det är det sjukaste att man delar in människor i två grupper. Invandrare och svenskar. Hahaha sen när blev invandrare ett och samma folkslag?? Araber, asiater, sydamerikaner afikaner är samma eller?? Jag har inget emot vissa invandrare men när jag får höra från dagispersonal att vuxna muslimer lär sina barn att säga på dagis: jag vill inte sitta bredvid dig, du är äckligt för du äter gris då tycker jag att man kan ta sitt pick å pack å flytta nån annan stans.
    ja det finns garanterat några vuxna muslimer som sagt detta. Men långt ifrån en majoritet av muslimer. men när man berättar något blir det "vuxna muslimer lär sina barn.."- det pekar ju på en majoritet? Och det är vid sådana uttalande fördomar och hat bildas
  • cicek
    Marie4barn skrev 2007-05-23 11:46:23 följande:
    Jag tycker precis tvärtom än vad du tycker....dom förstör mer för detta landet än dom hjälper oss.....Vårt fina land....suck...vad f...n händer?????
    vårrt fina land som inte hade funnits utan invandring. Vad händer om invandringen slutar?
    och vad är det som förstörs i vårt fina land?
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 11:48:18 följande:
    att jag skrev vuxna muslimer beror på att det var i pluralis. Hade det vart en hade jag skrivit en vuxen muslim. så enkelt är det...
    pluralis visst.. för all del. Men fortfarande blir det en snedvriden bild..
    och är det på ett och samma dagis du hört detta? eller är det flera olika?
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 11:52:29 följande:
    om den blir snedvriden eller inte beror på hur man tolkar den. allt kan bli snedvridet om man vill ha det till det. Detta kommer från ett dagis där de flesta är invandrare. Men det är inte det enda i sitt slag jag har hört. Bor man i angered hör man både det ena och det andra.
    ja jag håller med dig. allt kan bli snedvridet om man vill. men man har ju själv ett ansvar oxåför vad man säger. och jag tycker att i ett samhälle måste man ha respekt för varandra. spelar ingen roll vilken religion eller vilket land man kommer ifrån.
    du säger att om man bor i angered hör man både det ena och det andra. och det är väl så vandringssägner börjar. jag motsätter mig inte att det du hört har hänt eller inte hänt. men det kanske är en kvinna eller en man som sagt detta till sitt barn och sen blev det plötsligt många muslimer som tvingade sina barn att säga så. fastän det egentligen inte är så?
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 12:01:05 följande:
    ja precis man måste ha respekt för varandra alltså borde inte det där på dagis uttalats!! haha den där med vandringsägner var bra. den ska jag lägga på minnet nästa gång jag hör nån uttala sig negativt. Jag har inget emot människor oavsett etnisk bakgrund, däremot tycker jag väldigt illa om dåliga betéenden och att man inte får kritisera ett dåligt betéende utan att få höra att det kan bli snedvridet är för mig mycket märkligt. Det där med vandringssägner, ska jag säga det till den personen som jobbar på detta dagiset vars unge sa det till??
    ja varför inte fråga om ett flertal muslimska barn sagt så eller om det handlar om ett barn?

jag tycker oxå man ska diskutera hur olika grupper diskriminerar varandra. muslim som jude som kristen som hindu som buddhist. och människor i olika grupper gör saker som är helt dumt galet och fruktansvärt ibland. Men det handlar oftast inte om en majoritet.

och vandringssägner är ganska vanliga...hört om råttkött på pizzan?

jag bor i ett mångfaldsområde. Om detta område kan man höra så mycket när man är nere på stan. man blir alldeles chockad och så kan man fundera- kan det verklugen vara sant? jag bor här, är ute väldigt mycket och ser ingenting?

sunt förnuft säger mig att alla muslimska föräldrar inte tvingar sina barn till att säga det du tog upp. men det händer säkerligen. men jag tvivlar starkt på att det är särskilt vanligt. däremot kan det mellan olika möten bli en mängd missförstånd. det gäller ju att prata med varandra..
  • cicek
    Roskind skrev 2007-05-23 12:03:15 följande:
    *GASP* ja vad händer ifall invandringen slutar? Finland och Danmark har inte gått under än.Det som förstörs är synen på vad som är rätt och riktigt, städer är på god väg att gå under då samhällen i samhället skapas och redan finns, våld breder ut sig våld som vi inte har haft innan, kvinnosynen är på väg att vridas tillbaka, välfärdsstaten kommer tänjas till bristningsgränsen då en hård lågkonjuktur slår mot landet. Vi får åtaganden i utlandet som vi aldrig haft innan, det är på god väg att vi får chartra en til båt till Libanon i dagsläget. Vi ska rädda "svenskar" ur etiopiska fängelser där de var fängslade som Jihand krigare. Listan är lång.
    ?????? så de är inte svenskar? när blir man svensk då?
    chartra en båt till Libanon??
    våld breder ut sig som vi inte haft redan?
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 12:12:47 följande:
    jag tycker att det är märkligt att så fort man kritiserar nån invandrargrupp så blir det från vissa alldeles oförstående kommentarer. och ja, det var från flera barn. Råttkött på pizza och att få höra detta slängt i ansiktet av barn på ens arbetsplats är väl inte samma. Ska jag få förolämpa dig på ditt jobb och sen säga: äh vaddå?? det var bara en vandlingsäge, shoo ta det inte så allvarligt mannen eller hur det nu sägs
    nej för de inblandade krävs det ju diskussioner med varandra. Kan man tillåta att detta uttrycks och varför uttrycks det så? Det är inte acceptabelt att säga så på dagis eller någonannanstans i samhället. men tog personalen ett samtal med den eller eller de berörda föräldrern/arna? hoppas jag verkligen iaf. så att det inte bara slutade där.

men när det går från person till person så läggs det hela tiden till detaljer eller tas bort detaljer. Ursprungsskildringen förändras. det tror jag att du vet. rykten....
Svar på tråden Invandrare...