• Svar på tråden Kan man äta Creme Bonjour-ost som gravid?
  • Lola Jämtland
    listoplisto skrev 2007-05-19 09:13:53 följande:
    Creme Bonjour är en färskost, och färskost är okej så länge den är pastöriserad. Finns ingen anledning att göra en omröstning egentligen, informationen finns ju hos Livsmedelsverket. När det gäller brie och liknande ostar så är det inte möglet som kan vara skadligt (många tror att det är så), utan risken för listeriabakterier.Listeria kan finnas i ostar gjorda av opastöriserad mjölk, men KAN även förekomma i pastöriserade ostar, det beror då på att osten återkontaminerats t.ex. vid lagring eller annan hantering i mejeriet. Risken är liten, men den finns där och därför informerar Livsmedelsverket om detta.
    Men med tanke på alla frågor om kost så undrar jag om nån läser informationen som finns.....
    Verkar inte så alla gånger.....
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • zazla
    listoplisto skrev 2007-05-19 09:13:53 följande:
    Creme Bonjour är en färskost, och färskost är okej så länge den är pastöriserad. Finns ingen anledning att göra en omröstning egentligen, informationen finns ju hos Livsmedelsverket. När det gäller brie och liknande ostar så är det inte möglet som kan vara skadligt (många tror att det är så), utan risken för listeriabakterier.Listeria kan finnas i ostar gjorda av opastöriserad mjölk, men KAN även förekomma i pastöriserade ostar, det beror då på att osten återkontaminerats t.ex. vid lagring eller annan hantering i mejeriet. Risken är liten, men den finns där och därför informerar Livsmedelsverket om detta.
    Ja men det var ju typ nått sånt min bm sa ja. Men mitt minne liksom Men jag sa ju att ni inte kunde använda mig som källa
  • Sarius

    Det där med återkontamination tror jag inte ett dugg på.
    Skulle inte mejerierna vara hygieniska till 100%?
    De har lika höga krav på hygien som ett slakteri och kött är ju ingen rädd för att äta.

    Det är så hysteriskt runt vad man får och inte får äta.
    Använd huvudet så går det nog bra.


    Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Mia29

    Jag har också dubbelkollat det här med pastöriserade mögelostar och det ska man helst undvika eftersom hanteringen inte är lika säker som med hårdostar (risk för listeria)! Däremot äter jag massor av fetaost, mozarella, manchego (lagrad hård fårost), parmesan, grillad halloumi osv...... Älskar ost! :)

  • zazla
    Sarius skrev 2007-05-19 10:20:35 följande:
    Det där med återkontamination tror jag inte ett dugg på.Skulle inte mejerierna vara hygieniska till 100%?De har lika höga krav på hygien som ett slakteri och kött är ju ingen rädd för att äta.Det är så hysteriskt runt vad man får och inte får äta.Använd huvudet så går det nog bra.
    Man får tro vad man vill men jag följer slv, det är ju hur simpelt som helst. Men folk ska ju krångla till det.
  • Wisterialane

    Min BM sa att det var ok att äta pastöriserade mögelostar från sverige men utomlands kanske dom inte har samma regler för hygigen.

    Vet inte om det stämmer men jag har ätit det någon gång.

  • listo
    Sarius skrev 2007-05-19 10:20:35 följande:
    Det där med återkontamination tror jag inte ett dugg på.Skulle inte mejerierna vara hygieniska till 100%?
    Det handlar nog egentligen om mejerier där man hanterar både pastöriserade och opastöriserade produkter. I övrigt måste man väl förutsätta att hygienen är på topp, annars skulle nog kostråden se annorlunda ut.
  • listo
    Molly61 skrev 2007-05-19 19:53:01 följande:
    Ät vad ni vill, men lagom
    Hur mycket är lagom?
  • Sweet Mami 2 Be

    Dom säger att alla svenska ostar (nästan alla skandinaviska) är pastöriserade. så... är den svensk?

  • Kellan

    Ja det är det! Och mitt tips är dom nya små ostkuberna i en plastburk dom har nu med smak av ört o vitlök, som man äter med tandpetare. Cheeeeeezzzes va gott!!

Svar på tråden Kan man äta Creme Bonjour-ost som gravid?