• Malia75

Bordsplacering

Fy vad jag HATAR fester med bordsplacering! Vad vinner egentligen jubilaren/brudparet på att folk tvingas sitta bredvid någon okänd människa som man kanske inte alls har något gemensamt med?

Nu är jag redan gift men om jag skulle ha ett bröllop/stor fest skulle alla få ha på sig vad de vill och sitta vart de vill! Det är väl bättre att alla känner sig bekväma och har roligt?

Jäkla trams......

• Svar på tråden Bordsplacering
  • Kanelflicka

Fest är ett utmärkt tillfälle att lära känna nya personer, det kan vara väldigt spännande.

Däremot är det dömt på förhand att misslyckas om man går dit och hoppas på att tala om ett specifikt ämne (till exempel sin graviditet). Inte nog att det kan vara olämpligt att snacka om en sådan sak hela middagen, borde man vara redo att prata om andra ämne också, just för att kunna inkludera andra personer, inte endast gravida...

jag föreslår att du försöker ändra på din egen inställning... Att du försöker vara lite mer öppen mot människor och samtalsämne...

• Malia75
    Kanelflicka skrev 2007-05-23 12:22:39 följande:
    Fest är ett utmärkt tillfälle att lära känna nya personer, det kan vara väldigt spännande. Däremot är det dömt på förhand att misslyckas om man går dit och hoppas på att tala om ett specifikt ämne (till exempel sin graviditet). Inte nog att det kan vara olämpligt att snacka om en sådan sak hela middagen, borde man vara redo att prata om andra ämne också, just för att kunna inkludera andra personer, inte endast gravida...jag föreslår att du försöker ändra på din egen inställning... Att du försöker vara lite mer öppen mot människor och samtalsämne...
    Jag är öppen mot människor.....men jag skrev tidigare att jag är blyg och har svårt att hitta på något att prata om. Självklart vill jag inte sitta vid någon och prata om graviditeten som inte själv vill prata om det, jag sa bara att det vore ett "säkert" kort om jag hamnade bredvid någon gravid för då hade vi något gemensamt!
  • Pirum

Tycker man det är jobbigt att prata med nya människor kan man alltid förbereda några samtalsämnen:

Kolla upp vilka nya filmer som går på bio, kanske någon av gästerna har sett eller vill se, läs tidningarna och plocka upp något därifrån: ett aktuellt exempel är statsministern som blev nersprutad med vatten; borde han tåla det för att det är humor eller bör han visas respekt som statsminister?

Bara ett exempel och man får anpassa det efter intressen och sammanhang men det kan vara ett sätt att få igång samtal. Sedan efter något glas vin brukar väl de flesta bli lite lättsammare så även om inte dricker själv kan man dra nytta av det.

• Malia75
    loly skrev 2007-05-23 12:52:51 följande:
    Tycker man det är jobbigt att prata med nya människor kan man alltid förbereda några samtalsämnen: Kolla upp vilka nya filmer som går på bio, kanske någon av gästerna har sett eller vill se, läs tidningarna och plocka upp något därifrån: ett aktuellt exempel är statsministern som blev nersprutad med vatten; borde han tåla det för att det är humor eller bör han visas respekt som statsminister?
    Jag tror inte att det funkar att hitta på intressanta saker att prata om när man har svårt att prata med okända människor....det är nog förmågan att uttrycka sig det handlar om. Jag beundrar alltid männskor som alltid kan prata med vem som helst och kan få allt att låta intressant...men jag är ingen sån person tyvärr. Jag får hoppas på att det sitter någon bredvid som är duktig på det och kan få med mig utan att jag känner mig dum hela middagen.

Annars får man väl svälja fort och sticka hem sen.
  • Pirum

Jag kan säga att det går att träna bort. Jag har haft social fobi i många år vilket är som blyghet fast ett par resor värre och har gått från att tycka att de här situationerna är hemska till jättetrevliga.

Jag kommer aldrig att bli nån superminglare men jag har trevligt och i regel inga problem att hålla igång ett samtal.

Ett supertrick är att ta reda på vad personen man pratar med har för intressen och sedan få denne att prata om det genom att ställa vänliga och intresserade frågor. De flesta gillar att prata om sig själva och själv framstår man som en god lyssnare (om man inte väljer ett för personligt ämne för då kan det bli konstigt.)

• Malia75
    loly skrev 2007-05-23 13:00:22 följande:
    Ett supertrick är att ta reda på vad personen man pratar med har för intressen och sedan få denne att prata om det genom att ställa vänliga och intresserade frågor. De flesta gillar att prata om sig själva och själv framstår man som en god lyssnare (om man inte väljer ett för personligt ämne för då kan det bli konstigt.)
    Det låter ju bra! Pratar hellre om andra än om mig själv.
  • Smurfan JM

Alla bordsplaceringar går väl inte ut på att sätta folk med folk de inte känner heller?!
    På vår bröllopsfest kommer vi ha bordsplacering, för att få lite mix på gästerna - men inte sätter vi någon med bara okända heller! Minst en person som man redan känner kommer man ha i närheten av sig - ex. sin partner (för de som har den med på festen) - oftast ett par stycken.

• Jessica201

Bordsplaceringar där man låter kompisgäng hänga ihop eller par sitta ihop är bäst. Jag hatar faktiskt när det ska blandas hej vilt så "så alla ska lära känna varandra". Fy!!! Jag är jätteblyg och tycker sånt är superjobbigt. Tänk er sedan att lägga till lite "roliga" lekar så man helt plötsligt sitter i situationen att försöka slingra sig ur pinsamma uppträdande inför alla andra.... :) nä, går bort!

• Valnöt

Tänk dig följande: Det är inte bordsplacering utan var och en sätter sig där den vill. Ni är fyra stycken som vill sitta tillsammans. Eftersom ni inte rusar fram och sliter till er fyra stolar har de andra redan hunnit sätta sig och ingenstans finns det fyra lediga platser tillsammans. Det finns bara fyra gånger en ensam stol mellan olika "etablerade gäng".

Inte så ovanligt scenario. Med bordsplacering slipper man det här och också den som sätter sig sist får en "bra" plats.

Om en blyg person måste sitta bland idel främlingar är problemet inte _att_ det finns bordsplacering utan att den är _dåligt gjord_.

• presens konjunktiv

Som tidigare sagt - en bra bordsplacering är bättre än hela havet stormar. De flesta jag har varit på har sett till att alla hamnar bredvid någon de känner åtminstone lite (såvida det inte handlar om medföljande partner som kanske inte känner någon mer än sin respektive och festobjektet). Dessutom verkar det bli vanligare och vanligare att alla får lite information om varandra. På det senaste stora bröllopet jag var på fick alla ut bordsplaceringskartan, samt en lista över alla gästerna. Deras relation till brudparet, och något kort om varje människa. Då hade man alltid en öppning till något att prata om.

Jag är definitivt ingen social människa, men jag jobbar på det. Man kanske inte kan träna sig till att vara supersocial och kunna prata med alla, men man kan komma en bit på väg.

Bad grammar makes me [sic!].
Svar på tråden Bordsplacering