• Nalle Puh73

Sommarpresent till fröknarna?

Sitter och funderar lite om och vad  man ska ge fröknarna när man tar sommarledigt. Kommer ni att ge något? Ger ni från hela gruppen eller bara från ert barn? Tror tyvärr inte att alla i vår grupp tänker ge och då känns det lite som om man tvingar dom om man börjar samla in.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-29 13:07:45:
    Startat en ny tråd där vi som vill och ska ge våra fröknar (förskole och dagmamma) kan byta tips med varandra. Tycker den här tråden spårade ur och började handla om något helt annat än det den var tänkt till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m21317599.html
  • Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:10:10 följande:
    "avgiftsfri skola" *gapskrattar*Ja jösses, den var bra du !!!Du har inga skolbarn än va? *ASG*
    Vad är det som var så kul?
    Nej jag har inte skolbarn och jag skrev att det ska vara avgiftsfri, vilket det är lag på. Sen är det faktiskt upp till föräldrarna att protestera när skolan vill ha betalt för visa saker. Så länge ni inte gör det så får man skylla sig själv lite tycker jag. Ingen kan tvinga dig att betala om du inte vill. Att sen föräldrar startar olika insamlingar är en annan sak men det har inte med skolan att göra egentligen eller?
  • nda

Saker som jag har fått genom åren har tex varit

*Sylt eller kakor som barnen har varit med och gjort- Kostar inte så mycket men tar ju lite tid om man ändå inte skulle göra det.

*Pocketbok- Supermysigt till sommaren

*Blommor- Tänk på att inte lämna dem sista dagen bara, det sker allt för ofta och då kanske man har hunnit gå hem eller så ska man iväg på semester direkt och då hinner man inte njuta av dem. Tycker man att det blir dyrt är ju handplockade blommor underbart.

*En flaska vin

*Choklad- Smarrigt men brukar ges i mängder Dock alltid uppskattat

*Olja eller vinäger som är smaksatt med något valfritt

*Blockljus som är dekorerat av barnet- Hemmagjordasaker är supergulligt att få men det är ju inte precis så att man hänger upp en massa inramade teckningar hemma så där kastar nog föräldrarna mest bort pengarna. Det är bättre om det går att använda.

*Ett enkelt kort där barnet (om det är lite större) har fått berätta något personligt om varje pedagog.

*Tårta eller kaka som delas av personalen på fikrasten

Jag anser absolut inte att man SKA ge sitt barns pedagoger något och ingen blir favoriserad för att de gör det däremot är det alltid trevligt att få lite uppskattning, det tycker nog alla oavsett yrke. 

Mamma till Freja-Lo och lilla räkan i magen (v39)
  • Huskatt

Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.

Skolgrejen, ja det är inget man kan ändra på. För nästan alla föräldrar betalar. Så är det. För man vill ju att de ska få följa med på roliga grejer. Jag betalar oxå. Varje gång.

Men det här med presenter, det börjar ju någonstans. Och oftast på förskolan, eller? Första fröken å så där. Och så grunden lagd.

ja ger upp. Köp en stor fläskig present, det är ok för mej.
    Hur mycket är det den här gången? *ASG*

• Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:10:10 följande:
    "avgiftsfri skola" *gapskrattar*Ja jösses, den var bra du !!!Du har inga skolbarn än va? *ASG*
    Frågade tidigare vad det är som kostade såna summor men det kunde du tydligen inte svara på, utan bara är spydig och försöker vara lustig istället. Berätta gärna så vet vi istället.
    Dessutom så har det väl inte riktigt med tråden att göra det här heller. Jag frågade om sommarpresent till dagisfröknar inget annat.
  • bellanbus
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:18:31 följande:
    Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.
    Jag tjafsar inte, det är du som lägger en syrlig ton på det hela, jag har sagt att jag respekterar din åsikt och har även lagt fram min åsikt.... men när du sedan börjar bli sarkastisk gentemot TS bland annat, då anser jag att antingen är du bitter eller bara ute efter negativ respons....men det är MIN åsikt...
    Jag lägger ner detta nu för jag får bita mig i tungan!
  • Nalle Puh73
    Huskatt skrev 2007-05-28 21:18:31 följande:
    Bitter? Nja, snarare lite less. Tröttsamt att tjafsa.Skolgrejen, ja det är inget man kan ändra på. För nästan alla föräldrar betalar. Så är det. För man vill ju att de ska få följa med på roliga grejer. Jag betalar oxå. Varje gång.Men det här med presenter, det börjar ju någonstans. Och oftast på förskolan, eller? Första fröken å så där. Och så grunden lagd.ja ger upp. Köp en stor fläskig present, det är ok för mej.Hur mycket är det den här gången? *ASG*
    Vem har pratat om en stor fläskig present? Vi pratar om en lite sak för att visa uppskattning. Om du nu är så trött på att tjafsa så varför håller du på att vara spydig till andra. Fint du vill inte ge något, gör inte det då. Men om vi vill ge en lite sak/blomma så är det väl vår en sak.
  • Nalle Puh73
    bellanbus skrev 2007-05-28 21:22:20 följande:
    Jag tjafsar inte, det är du som lägger en syrlig ton på det hela, jag har sagt att jag respekterar din åsikt och har även lagt fram min åsikt.... men när du sedan börjar bli sarkastisk gentemot TS bland annat, då anser jag att antingen är du bitter eller bara ute efter negativ respons....men det är MIN åsikt...Jag lägger ner detta nu för jag får bita mig i tungan!
    Tack Bellanbus. Tyckte jag redan i TS gjorde klart att insamlingar kan kännas som ett tvång. Ville bara höra vad man brukar ge om man vill ge något.
  • Blixten

Får jag åka lite snålskjuts på den här tråden? Jag har nämligen en liknande fråga.

Vår son som snart blir 2 år går hos en dagmamma nu men ska börja på förskolan i augusti. Eftersom han kommer att sluta "för alltid" hos dagmamman skulle vi vilja ge något fint men inte överdrivet. Han är lite för liten för att göra en egen present..

Några förslag?

• bellanbus
    Anni G skrev 2007-05-28 21:28:10 följande:
    Får jag åka lite snålskjuts på den här tråden? Jag har nämligen en liknande fråga.Vår son som snart blir 2 år går hos en dagmamma nu men ska börja på förskolan i augusti. Eftersom han kommer att sluta "för alltid" hos dagmamman skulle vi vilja ge något fint men inte överdrivet. Han är lite för liten för att göra en egen present.. Några förslag?
    När min dotter slutade hos sin dagmamma för o börja på dagis så köpte vi ett par silveröronhängen till henne (hon var helt otrolig med alla sina öronhängen) hon blev jätteglad och nu flera år senare har vi träffat på henne i affären och hon har öronhängena i...
    Smycken är ju kul att ge och att få och behöver inte bli så fasligt dyrt!
  • Huskatt

"syrlig"...ja vad du läser och vad jag skriver, verkar inte vara samma sak. Jag roar mej.

Så du undrar vad det är som kostar pengar i skolan?
    Visst, SOS-barnbyar 10 kr. Cancerfonden 10 kr. Museumbesök 20 kr och mellanmål, badresa 20 kr. +10 kr för glass och mellanmål, teater 20 kr, skidresa mellanmål, present till förken 20 kr, utklädnigsgrejer ???vem vet vad det kommer att kosta(har ingen rymddräkt på lager direkt) och så håller det på.
    Som jag sagt innan, att med ett barn är det inga stora summor, med med 4 barn, ja då blir det en slant.
    (och nu har jag inte räkant in allt hobbymateriel de vill att man ska ta med hemifrån, allt från toarullar till textiler)
    Så någon "avgiftsfri" skola, det har vi då inte märkt mycket av. Och vi har ändå testat två*F* (och nu skojade jag igen, om det inte framgick)

Svar på tråden Sommarpresent till fröknarna?