• Sarius

12 stegs program

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi hade förlorat kontrollen över våra liv.

Vi kom till insikt om att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

Vi företog en genomgripande och  oförskräckt moralisk självrannsakan.

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och  innebörden av dem.

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi själva uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa

Detta är 12 stegs programmet för alkoholister och andra missbrukare.
    Är det verkligen ett hjälpprogram man bör rekommendera?
    Varför ska man blanda in gud i ens tillfrisknande?
    Jag tycker mer det liknar en sekts budord.
    Du är ingenting utan gud, du klarar det inte utan gud.
    Fel och sjukt tycker jag.

Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Svar på tråden 12 stegs program
  • W Panthera tigris

det provocerar mig för att gud eller högre makter har inte ett smack att göra med mänskliga brister
    vill man dricka så dricker man vill man inte så gör man inte det
    svarare än så är det inte

och nej .. jag har inte fördjupat mig i vad meningslösa organisationer gör med viljesvaga offer
    men den texten gav mig rysningar minst sagt

• Mariachis

Men rätta mig nu om jag har fel, det borde finnas nyktra alkoholister här. Är det inte så att AA inte nämner Gud utan mera makt och högre kraft?

• gbg77

w panthera tigris: Nä man avsäger sig absolut inte något ansvar för sina handlingar eller låter en högre makt lösa allt. Men en tro på en högre makt kan hjälpa en alkoholist/beroende/medberoende att se ödmjukt på sig själv, att man har brister och kunna erkänna dessa, det är en förutsättning för att man ska kunna ta sig ur sitt beroende.
    Tänk efter vad din högre makt är, om du tror på något större än dig själv, vad som helst! läs sedan texten och tänk på din högre makt, stryk ordet gud om det är provocerande.

• Sarius
    7. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

vad ska man byta det mot?
    Det som står är ju ganska uppenbart.
    Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • gbg77

sarius: vi ber ödmjukt att vår högre makt kan hjälpa oss att se våra brister och därmed kunna göra något åt dem.

• W Panthera tigris
    gbg77 skrev 2007-05-29 20:08:48 följande:
    w panthera tigris: Nä man avsäger sig absolut inte något ansvar för sina handlingar eller låter en högre makt lösa allt. Men en tro på en högre makt kan hjälpa en alkoholist/beroende/medberoende att se ödmjukt på sig själv, att man har brister och kunna erkänna dessa, det är en förutsättning för att man ska kunna ta sig ur sitt beroende.Tänk efter vad din högre makt är, om du tror på något större än dig själv, vad som helst! läs sedan texten och tänk på din högre makt, stryk ordet gud om det är provocerande.
    förutsätning ?
    nu får du ge dig
    steg ett INSE att man faktiskt intager på tok för mycket av nått
    steg två sluta upp med det
    inga högre makter behöver blandas i i den procesen
  • hönapöna2

W Panthera tigris : konstigt att det finns så många alkoholister och narkomaner när det är sådär lätt att sluta som du säjer.

• gbg77

hönapöna2: precis! och konstigt att det finns så mångra nyktra alkoholister och medberoende som blivit hjälpta utav 12steg programmet!

w panthera tigris: nä ger mig gör jag inte då jag själv har sett och varit med om detta, vilket du inte verkar ha varit.
    att lära sig vara ödmjuk mot sig själv när man fördärvat sig under kanske många år är inte så lätt. och jag tror visst att det är en förutsättning för att kunna tillfriskna!

• W Panthera tigris

svagsinta viljelösa offer som inte klarar av att ta hand om sig själva
    sorglig syn

hönapöna2 skrev 2007-05-29 20:24:27 följande:
    W Panthera tigris : konstigt att det finns så många alkoholister och narkomaner när det är sådär lätt att sluta som du säjer.
  • gbg77

w panthera tigris: svagsinta viljelösa offer.. det innefattar då även de medberoende som lika mkt de behöver bli ödmjuka inför sig själva och behöver tillfriskna i lika hög grad som den som är beroende?

Svar på tråden 12 stegs program