• Sarius

12 stegs program

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi hade förlorat kontrollen över våra liv.

Vi kom till insikt om att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

Vi företog en genomgripande och  oförskräckt moralisk självrannsakan.

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och  innebörden av dem.

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi själva uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa

Detta är 12 stegs programmet för alkoholister och andra missbrukare.
    Är det verkligen ett hjälpprogram man bör rekommendera?
    Varför ska man blanda in gud i ens tillfrisknande?
    Jag tycker mer det liknar en sekts budord.
    Du är ingenting utan gud, du klarar det inte utan gud.
    Fel och sjukt tycker jag.

Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Svar på tråden 12 stegs program
  • FlamingRed
    gbg77 skrev 2007-05-30 10:00:07 följande:
    flaming red: det kan jag inte svara på.
    Det menar du inte! Samma ord hör man jämt.

Kan du ta reda på det? Eller vill du ens ta reda på det?

I all välmening.
  • gbg77

flaming red: att jag inte kan svara på det beror på att jag är mindre aktiv på möten sedan jag fick barn (tidsbrist), har därmed inte möjlighet att medverka och därför vet jag inte. Det beror inte på att jag inte kan ta reda på den informationen, men om du är nyfiken så gå på ett praktiskt möte och ta reda på det själv.

• FlamingRed
    gbg77 skrev 2007-05-30 10:05:10 följande:
    flaming red: att jag inte kan svara på det beror på att jag är mindre aktiv på möten sedan jag fick barn (tidsbrist), har därmed inte möjlighet att medverka och därför vet jag inte. Det beror inte på att jag inte kan ta reda på den informationen, men om du är nyfiken så gå på ett praktiskt möte och ta reda på det själv.
    Jag vet hur stor del det är, frågar mest för att du ska få upp ögonen för det...
  • gbg77

flamingred: jamen va bra att du vet hur stor del alla AA/Al-Anon grupper ger centralt. återkommer till dig då om jag känner behov av att veta det.

• FlamingRed
    gbg77 skrev 2007-05-30 10:13:45 följande:
    flamingred: jamen va bra att du vet hur stor del alla AA/Al-Anon grupper ger centralt. återkommer till dig då om jag känner behov av att veta det.
    Forksa i det lite själv vet jag, det är nyttig information att ha.
  • Camille
    FlamingRed skrev 2007-05-30 10:15:43 följande:
    Forksa i det lite själv vet jag, det är nyttig information att ha.
    JAG  vill veta
    Jag älskar dej, min Amina
  • snark

Vissa är emot AA och säger att det är en sekt. och?
    På vilket sätt är AA farligt för samhället? På vilket sätt skadar AA människor? Det måste ju finnas ett argument för detta för att man ska kunna vara emot det, eller?

Ni säger att de blir besatta av programmet? Och? Jag tar hellre en människa som är "besatt" av tolvstegsprogrammet men som går på jobbet varje dag, som ger sina barn mat och kläder, som kommer ihåg vad de talade om igår etc etc. Gentemot det motsatta. Vem väljer hellre det motsatta för att AA är en "sekt"? Någon?

Det har sagts förut och det tål att sägas igen, tolvsteg funkar inte för alla. Så är det. Men för dem det funkar för, är inte det bra? Är inte det bättre än att droga/supa istället? Det finns människor som är besatta av att samla på frimärken, tvätta sin bil (jo, jag har en granne som tvättar bilen VARJE kväll) etc etc. Vad är det för skillnad? Ni anser ju inte att frimärkessamlaren är ett hot mot samhället?

På vilket sätt ät AA så skadligt?

• Camille

det är ju  så fruktansvärt motsägelsefullt...  programmet säger ju att man INTE ska byta beroende till ett nytt beroende,eftersom det  leder i slutändan till det skadliga beroendet...eftersom hjärnan inte fattar skillnaden  mellan  dom olika beroendena,,men så länge det betyder beroende av programmet så gäller inte det då eller?
    och  jag tycker det är skadligt med religioner  eftersom religionkrockarna e det som står för dom flesta krigen  världen över.....
    och  programmet säger att det handlar om en makt högre än en själv och inte GUD  ifrån bibeln....
    FAST det är exakt det som i grunden programmet det handlar om     där e det exakt den  guden dom menar ifrån kristendommen...sen har det ändrats av programmäniskorna genom åren för att dom ska kunna få fler medlemmar..
    och i vilken annan  benämning nämns gud om inte det handlar om ngn religion...?
    jag  tycker det  är så att 12 stegs programmen  tar sej lite vatten över huvudet och försöker ändra  världens syn på religioner till sin egen fördel bara för att få in flera anhängare..
     det tycker jag är en skadlig sekt i allra hägsta grad...

• snark

Camille
    Sen när har AA startat något krig? Jga blir liksom inte riktigt klok på resonemanget.... Med dina argument så ska alla som är religiösa också innefattas av en sekt? Vi borde alltså förbjuda religion?

• Camille

ja det  tycker jag faktiskt åxå att man borde göra,, för det finns inga som hellst beöll  för nånting som står i olika religioner,, det är bara vanebildande och manipulativt...
    allting handlar bara om att människor är såå osäkra att dom måsste ha nånting högre att tro på............dom litar inte tillräckligt mycket tilll sig själva.....

• Camille

belägg ska det stå

• snark

Camille
    Och på vilket sätt blir det ett problem för dig eller någon annan om de tror på gud vem de nu vill tro på? Om det gör andra människor lyckliga och inte skadar någon, varför ska det då vara fel? Jag förstår inte varför?

Jag är själv inte ett dugg troende, men jag kan ändå respektera att andra tror på saker som jag inte tror på. Va tusan, man får väl tro på utomjordingar om man vill det, bara man själv är lycklig, och så länge man inte skadar någon anna. Eller har jag fel?

• Camille

men e du bäng?  religioner är väl det  skadligaste vi har på jorden eftersom den ligger till grunden för dom flesta krigen...
    och fanns det inga gudar hit och dit som man ska underkasta sej hela tiden så hade människorna på planeten varit myyycket mer självsäkra i sej själva....mrn stt tro på utomjordingar har  väl inte dödat ngn som  religioner gör?

• snark

Jo jag måste nog vara "bäng" eftersom jag inte håller med dig..... Du kan ju inte på fullaste allvar mena att ALLA som tror på någon religion har startat/varit med i krig? Då är du ju mer än lovligt "bäng"... Det verkar mer som att du inte har några andra faktiska argument för att AA skulle vara skadligt än att ala som tror är mördare... *end of story*

• Camille

nej det är inte end of  nån story....
    självklart e det hel galet att stödja en religion som  stödjer mord.. och sen klagar folk på att en tjej som har en kille i fängelse som sitter för mord hur hon kan vara så sjuk i huvet att vara tillsammans med en sån kille....
    tycker att det åxå är hel vridet och tyvärr e det så mänskligheten ser ut,,dom e formade utav varandra i samma stöpta formar och därav kommer fördommarna istället för att gå efter fakta och deras  statisktik
    håller du inte med om att utan religioner så hade det inte funnits krig eller?
    jag menar  inte att sekter och AA eller vad det nu är frågan om kanske är  skadligt i enmans lag...
    men  över helheten  så  sprider man budskapet vidare att man ska tro på högre makter för att hitta ett större självförtroende osv....
    snacka om manipulerade människor som underkastar sej   helt i onödan när man kan bygga upp ett självförtroende i sej själv  utan att skylla på ngn annan ifall man får negativa konsekvenser av sitt handlande......
    det är bara en del av vad som fortsätter genom att ha kvar religioner och att jobba för dom....
    världen hade sett myycket bättre ut  om inte religioner fanns,och jag är helt övertygad om att det inte hade funnits så mycket  negativa fördommar..
    utan det hade funnits mer kärlek och mer respekt över andras val här i livet.trots att dom inte tycker som alla andra...

• Nizen

Den här modellen har hjälpt många människor i min närhet att bli fria från sina missbruk, missbruk som i vissa fall hållt på över 10 års tid.
    Varför haka upp sig på Gud ordet, det är Gud som man själv uppfattar honom, en högre makt, whatever...
    Det är en viktig bit att kunna känna att man finns här på jorden av en anledning, att det inte är en slump, att man var tilltänkt.

Svar på tråden 12 stegs program