• Sarius

12 stegs program

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi hade förlorat kontrollen över våra liv.

Vi kom till insikt om att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

Vi företog en genomgripande och  oförskräckt moralisk självrannsakan.

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och  innebörden av dem.

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi själva uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa

Detta är 12 stegs programmet för alkoholister och andra missbrukare.
    Är det verkligen ett hjälpprogram man bör rekommendera?
    Varför ska man blanda in gud i ens tillfrisknande?
    Jag tycker mer det liknar en sekts budord.
    Du är ingenting utan gud, du klarar det inte utan gud.
    Fel och sjukt tycker jag.

Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Svar på tråden 12 stegs program
  • W Panthera tigris

medberoende .. det var ett intersant utryck :P
    aldrig förståt mig på det men oki :)

• snark

Har inte läst tråden men aja...
    Tolvstegsprogrammet är gammalt, uppstod på 30-talet i Minnesota som var ganska "kristet" på den tiden och skrevs av en troende man. Inte så kontigt att Gud finns med då anser jag. MEN, du behöver inte tro på Gud för att tillfriskna genom 12 steg, de flesta pratar om högre makt som kan vara vad som helst, dig själv bland annat. Du kan vara din egna högre makt.

En del väljer att se bokstäverna G.U.D som en förkortning av gemenskap utan droger, alltså att gemenskapen med andra medlemmar är din högre makt. Det finns inget i 12 steg som säger att du måste tro på den kristna guden, det kan lika väl vara vilken gud som helst, om du väljer att ha en religiös inriktning på det.

Jag förstår inte varför ett litet ord kan reta upp så mycket i ett program som uppenbarligen fungerar för många (dock inte alla) människor. På vilket sätt är det "farligt" att de använder ordet Gud? Det är ju du själv som definerar vad det ska betyda, eller hur?

• msmurphy

Haha, nan som har sett det avsnittet av South Park nar Stans pappa blir "alkis". Han blev helt viljel;s och trodde att han behovde ett mirakel for att bli "frisk". Han trodde att alkoholism var som cancer eller aids eller what ever, for det fick han lara sig i AA. Mkt underhallande
    Hursomhelst kanske det finns en lite poang dar. Jag tror inte att alkoholister ar viljeslosa offer, men det skulle ju kunna vara sa att man forringar dem till det
    Speciellt om man laser dessa steg:
    #

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

#

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.
    #

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

• Sarius

Om man kan tolka bort gud i 12 stegs programmet trots att det står klart och tydligt att gud är den högre makten, då måste man ju kunna läsa bibeln med samma tolkning.
    Bibeln är inte heller religiös då kan man ju tycka, om gud kan vara ens egen högre makt.

Idioti i mina öron.
    Att ta en text och tolka det precis som man själv vill, varför så använda den överhuvudtaget?
    Borde man då inte använda andra metoder än en metod som man måste läsa mellan raderna för att få att passa.

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • gbg77

sarius:
    3: GUD- såsom vi själva uppfattade honom.

Det är inte att tolka fritt, eller läsa mellan raderna.

• FlamingRed

För att inte tala om det system av "donationer" som många av dessa anonyma 12-stegsprogram pysslar med...

• gbg77

flaming red: system av donationer som många anonyma 12 stegs program sysslar med..
    Jag vet inte riktigt vilka donationer du syftar på. De enda jag känner till är de donationer man får ge -om man vill- efter möten. Dessa donationer brukar isåfall vara en lite summa som sedan går till hyra av lokal, inköp av litteratur osv.

• FlamingRed
    gbg77 skrev 2007-05-30 08:52:03 följande:
    flaming red: system av donationer som många anonyma 12 stegs program sysslar med..Jag vet inte riktigt vilka donationer du syftar på. De enda jag känner till är de donationer man får ge -om man vill- efter möten. Dessa donationer brukar isåfall vara en lite summa som sedan går till hyra av lokal, inköp av litteratur osv.
    Exakt... Anonyma donationer som går till (gör dom verkligen det?) dessa ändamål som du inte kan följa upp eller överhuvudtaget kontrollera var pengarna går... Sunt?
  • SandvikenMamma

AA är inget religiöst program.

GUD = Glad Utan Droger
    GUD = en kraft som är kärleksfull
    GUD = en kraft som är ödmjuk
    GUD = en högre kraft
    eller nånting annat

AA finns över hela världen. Det skulle ju inte fungera om det var ett religiöst program eftersom man inte tror på samma Gud världen över, eller hur?

Svar på tråden 12 stegs program