• Sarius

12 stegs program

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi hade förlorat kontrollen över våra liv.

Vi kom till insikt om att en kraft, starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.

Vi beslutade att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, - sådan vi själva uppfattade Honom.

Vi företog en genomgripande och  oförskräckt moralisk självrannsakan.

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och  innebörden av dem.

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi själva uppfattade Honom - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa

Detta är 12 stegs programmet för alkoholister och andra missbrukare.
    Är det verkligen ett hjälpprogram man bör rekommendera?
    Varför ska man blanda in gud i ens tillfrisknande?
    Jag tycker mer det liknar en sekts budord.
    Du är ingenting utan gud, du klarar det inte utan gud.
    Fel och sjukt tycker jag.

Vad tycker du?

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • Svar på tråden 12 stegs program
  • SandvikenMamma

FlamingRed:
    Alla medlemmar i AA kan själv välja att delta på praktiska möten. Där redovisas hur mycket pengar som finns, vad man gjort med pengarna som inkommit o.s.v.

Allt skrivs ner.
    Sen är det inte en som håller ordning på allting. Alla medlemmar hjälps åt!

• FlamingRed
    SandvikenMamma skrev 2007-05-30 09:00:02 följande:
    AA är inget religiöst program. GUD = Glad Utan DrogerGUD = en kraft som är kärleksfullGUD = en kraft som är ödmjukGUD = en högre krafteller nånting annatAA finns över hela världen. Det skulle ju inte fungera om det var ett religiöst program eftersom man inte tror på samma Gud världen över, eller hur?
    Är inte "en högre kraft" nästan definitionen av religion?
  • FlamingRed
    SandvikenMamma skrev 2007-05-30 09:02:14 följande:
    FlamingRed:Alla medlemmar i AA kan själv välja att delta på praktiska möten. Där redovisas hur mycket pengar som finns, vad man gjort med pengarna som inkommit o.s.v.Allt skrivs ner.Sen är det inte en som håller ordning på allting. Alla medlemmar hjälps åt!
    Jupps, och en stor pott går till "högkvarteret" som trycker kursmaterial och sådant...
  • gbg77

Flaming red: I varje grupp ska det finnas en kassör som har hand om kvitton, insättningar, redovisningar m.m. Hos kassören ska man kunna se vad pengarna går till, om man har behov av det.

• SandvikenMamma

Ja visst. En stor del går också till att sprida AA:s budskap vidare, enligt tradition 5.
    "Varje grupp har endast ett huvudsyfte - att föra budskapet vidare till de alkoholister som fortfarande lider"

• gbg77

eller som sandviken mamma skrivit, medlemmarna hjälps åt med ekonomin om inte en enskild är utsedd.

• SandvikenMamma

En högre kraft är just en högre kraft. Gruppen, eller AA som helhet, eller någonting annat

FlamingRed skrev 2007-05-30 09:03:09 följande:
    Är inte "en högre kraft" nästan definitionen av religion?
  • Camille

alltså jag har  själv varit på behandling  8 ggr i olika former och syften men alla har varit 12 stegs inriktat...så jag har alltså 11 års erfarenhet inom programmet ´ifrån olika vinklar
    och jag har även jobbat som terapeut inom samma program  så jag har väldigt god insikt om hur det  fungerar och vad det handlar om....
    jag tycker att 12 stegsprogrammet är ett helt fel program och att det visst är en sekt! trots att inte anhängarna tycker det själva,, (men vilken sekt säger själva att det är en sekt?)  INGEN.
    men dom  som är medlemmmar tror verkligen inte att det är så utan köper programmet helt och hållet... (likadant som i alla sekter)
     och visst  fungerar det på vissa människor,men det snackas om att man ska bli fri från beroendet...
    jag tycker bara att man byter beroende.efetrsom man blir besatt av mötena istälet..
    och det finns inga som hellst bevis för att just 12 stegs programmet får  flera människor drogfria än andra behandlingsmetoder.....
    det är bara statistik som 12 stegs anhängarna  utger sej för att själva kunna stå för...
    visst kan jag hålla med om att själva terapeutiska uppbygget är  jättebra, som man får hjälp med på själva behandlingen av terapeuterna.
    MEN det borde stanna vid det och ngn annan uppföljning än att man ska  ta varje steg i taget och sen gå på möten osv.. det är DÅ  det börjar bli en besatthet i programmet i stället  och medlemmarna börjar göra det till en sekt.och då säger medlemmarna att "hellre beroende av programmet än vara beroende av drogerna"
    jag visst...men då kan man lika görna bli beroende av ngt annat som man inte dör av...beroendet hålls igång i hjärnan vilket som.

Jag älskar dej, min Amina
  • FlamingRed
    gbg77 skrev 2007-05-30 09:06:16 följande:
    Flaming red: I varje grupp ska det finnas en kassör som har hand om kvitton, insättningar, redovisningar m.m. Hos kassören ska man kunna se vad pengarna går till, om man har behov av det.
    Och hur stor andel går in centralt?
Svar på tråden 12 stegs program