• SofiaD

Planerad igångsättning?

Någon som ska eller har blivit planerat igångsatta pga förlossningsrädsla? Eller av andra orsaker? Hur har ni upplevt förlossningen i så fall? Hur sattes ni igång? Många frågor, men jag vill veta ALLT!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:01:06:
    Vänder frågan ffa till omföderskor eftersom igångsättning sägs bruka vara jobbigare för förstföderskor.
  • Svar på tråden Planerad igångsättning?
  • magnus älskling

Är det någon som vet om det är svårt att få igenom igångsättning?

v.26
  • Belin

blev igångsatt pga överburenhet och stort barn. Slutade oturligt nog i snitt pga att hon inte kom igenom bäckenet...

MEN - Fram tills att det gick galet så var den planerade igångsättningen kanon! Det var det häftigaste jag varit med om. Jag hade ju läst på och profylaxat så mentalt var jag lika förberedd som barnmorskorna kändes det som.. Allt gick jättebra. Öppnade till 10 cm på 9 timmar ungefär. Blev igångsatt genom att man tog hål på hinnan samt med värkstimulerande. fick eda vid ca 5-6 cm och hade den sedan. Körde lustgas fram tills dess. Jag visste precis vad som hände i och med profylaxkursen och hur jag skulle hantera det! Upplevde det dock som att det var väldigt stressat med det där att det skulle komma igång snabbt och med full styrka. Visst, jag förstår att många behöver förlossningsplatserna, men när det stressas på så att det går ut över värkarbetet så tycker jag det går lite långt.. men det är vad jag tycker. Första timmen krystvärkar tyckte jag i alla fall att det gick bra.

Fast det hade redan då börjat spårat ur, men det visste inte jag. Dom resterande fyra timmarna tills dom snittade var dom värsta timmarna i mitt liv...

men.. man kan inte styra över allt.. inte många förlossningar som spårar ur så sent och det är inget man kan förutse (jovisst man kan göra en bäckenröntgen, men jag hade ingen direkt anledning att göra det. Många föder stora barn utan problem)

Så hade nu huvudet bara varit liiite mindre så tror jag att jag hade upplevt en riktig drömförlossning! Jag är helt övertygad om det!

• AnniPanni
    SofiaD skrev 2007-06-14 20:26:32 följande:
    MillisJa, jag är rädd för att bli sydd också. Med första barnet syddes jag på op eftersom de fick lösa min moderkaka manuellt, så det kände jag inte. Med andra barnet (den snabba förlossningen) sprack jag ingenting! Annipanni Min snabba förlossning startade spontant med vattenavgång kl 03 och vid inskrivningen på förlossningen kl 4.50 var jag öppen 10 cm och 40 minuter senare föddes dottern. Jag hade också värkar utan paus och det var fruktansvärt. Jag har velat fram och tillbaka ang snitt och både jag och mannen är inställda på det nu om vi får igenom det.
    Jag är bara lycklig att jag hade sega hinnor för jag kom ju in med bucktande hinnor o när bm väl tog hål på de så var tjejen ute efter 7 minuter. Nu är jag rädd att föda nästa barn i hallen...
  • magnus älskling

AnniPanni: det är precis så jag också känner denna gång. vi hann ju bara vara inne 6 min. och jag åkte in för säkerhetsskull. Hade knappt några värkar.

v.26
  • Bejjan

Har ej läst hela tråden! Jag fick en planerad igångsättning med mitt tredje barn pga av tidigare snabba förlossningar så jag ville va på plats! From dom stack hål på hinnorna till han va ute tog det 4 timmar & 7 minuter, men 40 minuter med värkar & 7 minuter krystvärkar, det var en kanonförlossning=)

• Juni 06

Jag blev igångsatt gick över tiden med 2 veckor och dagar var inget kul alls. Blev igångsatt vid tolv vid tre kom värkarna. Fick drop öppnade mig ganska fort. Men sen vid nio på kvällen konstaterade dom att när jag krysta efter det åkte han upp igen. Sen så började värkarna att avta så det blev snitt inte vad jag hade väntat mig. Men sen när dom vägde honom så var han en stor kille vägde 4665

• magnus älskling

Bejjan: det lätt ju precis lagom. jag har haft tre snabba förlossningar 4h, 5h och 6min. samtidigt som jag är rädd för att inte hinna in är jag ju rädd för att ligga massor av timmar. Gud vad jag velar. var det lätt att få igenom igångsättningen?

v.26
  • Bejjan

magnus älskling I ditt fall skulle jag absolut rekomendera igångsättning när du haft så snabba förlossningar, när jag va gravid visste jag inte att man kunde få det så jag sa till min bm att jag ville ha snitt bara för att va på plats=) hon nästan skrek rakt ut, men du som haft så "lätta" förlossningar, så då rekomenderade hon planerad igångsättning, toppen!

• SofiaD

magnus älskling
    På min bm lät det som att det nog skulle gå att få igenom en planerad igångsättning om jag bär på stor bebis denna gång också och om jag överväger mellan det och snitt. För de vill ju helst att man föder vag. Men jag har fött två barn vag och vet inte om jag pallar smärtan och den paniken jag kände under min sista förlossning en gång till. Snitt är jag inte rädd för, även om det känns som att välja mellan pest eller kolera.... ja bortsett från slutresultatet då

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 35, BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

belin
    hur stor var din bebis?

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 35, BF 21/7 -07♥♥♥
Svar på tråden Planerad igångsättning?