• SofiaD

Planerad igångsättning?

Någon som ska eller har blivit planerat igångsatta pga förlossningsrädsla? Eller av andra orsaker? Hur har ni upplevt förlossningen i så fall? Hur sattes ni igång? Många frågor, men jag vill veta ALLT!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:01:06:
    Vänder frågan ffa till omföderskor eftersom igångsättning sägs bruka vara jobbigare för förstföderskor.
  • Svar på tråden Planerad igångsättning?
  • Vinterbaby

Millis1981-tänkte skickat till din inbox men hittade inte riktigt rätt så jag var inne men jag frågar här och hoppas du läser här igen. Hade du fått EDA innan de gjorde hål på hinnorna? Tack för du annars delar med dej.

• Millis1981

vinterbaby: nej, den fick jag när värkarna var etablerade.
    Men man kan få innan oxå tror jag

• Millis1981

SofiaD: Är du rädd för att bli sydd? Det var nämligen min största rädsla efter första förlossningen (då jag sprack och blev sydd), men jag behövde aldrig sys efter andra barnet, fick inga bristningar den gången

Jag ska oxå på tillväxtultraljud (i graviditetsvecka 35) och blir troligen igångsatt i förtid även denna gång.

• AnniPanni

Jag har blivit igångsatt en gång o fött naturligt en gång. Är nu gravid med nr 3 och _vägrar_ igångsättning.
    Min igångsättning gick lite väl snabbt då mina egna värkar startade samtidigt o gelen gjorde sitt så jag hade dubbla värkar hela tiden o öppnade mig ifrån noll till helt på 3½ timma. Livmodern jobbade för högtryck o alla blev stresade inkl läkaren . Nä jag hade nog bara en enom otur faktiskt som fick så pass intensiva värkar på en gång.
    Nr två föddes ju 4½ timma efter första känning så jag föder barn snabbt. Jag är dock rädd för förlossningen men så pass mycket mer rädd för en igångsättning att jag har brjat fundera på om det ska bli snitt nu med trean.

• magnus älskling

Jag skulle också behöva råd i denna fråga, och "lånar" SofiaD tråd. Jag var på bb 6 min med min sista och låg i chock en bra stund efteråt. Nu är jag gravid igen och har funderat på igångsättning, jag är inte rädd för att föda utan för att jag inte ska hinna in. Men min bm sa att det inte alls var bra och att det kunde ta flera dygn. Vad hade ni gjort?

v.26
  • SofiaD

Millis
    Ja, jag är rädd för att bli sydd också. Med första barnet syddes jag på op eftersom de fick lösa min moderkaka manuellt, så det kände jag inte. Med andra barnet (den snabba förlossningen) sprack jag ingenting!

Annipanni

Min snabba förlossning startade spontant med vattenavgång kl 03 och vid inskrivningen på förlossningen kl 4.50 var jag öppen 10 cm och 40 minuter senare föddes dottern. Jag hade också värkar utan paus och det var fruktansvärt. Jag har velat fram och tillbaka ang snitt och både jag och mannen är inställda på det nu om vi får igenom det.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 35, BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

magnus....
    Vad jag förstått gör man ingångsättning först när tappen är mogen för det, och då ska det inte behöva ta flera dygn. Det är väl mer om man har en opåverkad, hård och sluten tapp som kroppen kan streta emot. Man gör flera bedömningar så man ser att kroppen är mogen, så nära bf som möjligt.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 35, BF 21/7 -07♥♥♥
  • magnus älskling

SofiaD: varför vill du int välja igångsättning? nyfiken för att jag är så osäker. Men snitt vågar jag inte. Vad har din bm sagt ang igångsättning?

v.26
  • Igelkotten Sthlm

Jag blev igångsatt med mitt andra barn, på grund av sk njurstas.

Det var en enbart positiv upplevelse! Det gick fort, men inte för fort. Jag resonerar som så att om man ska ha riktigt riktigt ont, så har jag det hellre bara i 6 timmar än i 12 timmar.

Svar på tråden Planerad igångsättning?