• SofiaD

Planerad igångsättning?

Någon som ska eller har blivit planerat igångsatta pga förlossningsrädsla? Eller av andra orsaker? Hur har ni upplevt förlossningen i så fall? Hur sattes ni igång? Många frågor, men jag vill veta ALLT!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:01:06:
    Vänder frågan ffa till omföderskor eftersom igångsättning sägs bruka vara jobbigare för förstföderskor.
  • Svar på tråden Planerad igångsättning?
  • solrosblad

Jag fick planerad igångsättning pga snabba förlossningar och rädsla för att inte hinna in i tid Det var en fantastisk positiv förlossning trots att även den gick snabbt. Finns att läsa i min blogg, den är inte så lång

• hanna 86

Har nu upplevt min drömförlossning! Var rädd att denna skulle gå lika fort och att jag inte skulle kunna ha ngt som helst koll på läget. Det blev tack vare igångsättningen helt perfekt!

Blev igångsatt i måndags morse (1 dos gel) och kännde värkarna komma smygandes. Tappen mjuknade tillräckligt för att man skulle kunna ta hål på hinorna vid 3 på eftermiddagen. Detta gjorde visseligen fruktansvärt ont men gick över ganska snabbt.
    Värkarna var inte så starka och dropp sattes. Jag kunde fortfarande andas mig igen dom och kännde att jag hade total koll på läget!
    Varje timme kollade dom hur pass mycket jag hade öppnat mig men inget hände
    Stod helt still vid 4 cm. De ökade droppet och lustgasen blev en god vän!
    Fram mot kvällen fick jag bada en stund för att se om det kunde få mig att slappna av och öppna mig mer. Utan resultat. Fick då en sömntablett en bricanyltablett och en alvedon så jag kunde spara på krafterna tills dagen efter. Sagt och gjort somnade jag mellan värkarna och vid 4 på natten avtog dom helt vad jag kan komma ihåg...
    Halv 8 var det dags igen, droppet sattes på igen och denna gången känndes det annorlunda. Värkarna gjorde ont och jag fick nästan börja med lustgasen direkt.
    Vid halv 11 konstaterade dom att inget hänt och då bad jag om EDA:n vilket visade sig vara det bästa som hänt !
    Läkaren var toppen och jag kännde bara av ett lätt obehag då han satte den. Supersmidigt!
    Värkarna känndes men gjorde inte ont ALLS! Någon timme eller två senare var jag öppen 6 cm. Och en timme efter det 7. En kvart efter det var det skifte bland personalen och min BM ville då redan känna efter. Det gjorde hon och då var det bara en liten kant kvar. Efter några få värkar till så var kanten borta och jag kunde känna hur krystvärkarna kom.
    Tog i för kung och fosterland och 14.52 föddes min andra prins!

Allt fungerade toppenbra! Jag kunde hålla mig lugn och var helt vid medvetandet när jag fick honom på bröstet. Lite paff är man nog ändå så här i efterhand eftersom det tog så lång tid! Det trodde varken jag eller personalen.

Ivaldi 051111
  • SofiaD

Tack hanna86 för din berättelse! Lät som en superförlossning! Lycka till i fortsättningen!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 36, BF 21/7 -07♥♥♥
  • zasata

jag blev igångsatt. finns berättelse i bloggen.

• Ciccilionaa

Sonen: pga vattenavgång utan värkar! VIDRIGT VIDRIGT!!!

DEnna gång troligtvis pga den inte verkar vilja ut själv. Hade hoppats på en "Normal" förlossning.....

C

• Happiest

Åh vilken underbar  tråd. Är som balsam för själen för mig att läsa...

Jag födde min son i höstas (september) och jag fick åka ambulans sista biten för att överhuvudtaget hinna in i tid. Var inne 15 min sen var han ute.
    Jag bor 13 mil från förlossningen så jag är LIVRÄDD att inte hinna in nästa gång.
    Det tog 3 tim 45 min från första värken till min son var ute.
    Jag har funderat hit och dit på om jag ska välja snitt nästa gång, men det känns inge roligt att behöva göra det. Men att bli igångsatt låter som en kanon alternativ, bara man får det att gå igenom. Min son föddes två veckor för tidigt så om jag ska bli igångsatt vill jag bli det senast två veckor tidigare än bf... tror ni man får det?

Tänk vilken dröm att gå runt på förlossningen och vagga och prova lustgas och allt som finns att erbjuda. Och få börja krysta när man känner att det är dags, istället för att knipa allt man kan.

• SofiaD

Happiest
    Börja med att prata med din bm om det. I så fall bokar hon in en läkartid till dig så får du lägga fram dina önskemål. Om alternativet är att man vill ha snitt, så borde ju igångsättning inte vara några problem!

• Happiest

Ja nästa gång jag blir gravid så ska jag prata med min bm direkt och säga hur jag känner och vill ha det.

• SofiaD

Jag har nu varit på viktskattning och det lugnar inte mig direkt. Idag, v 35+4, beräknas bebisen väga 3100 g vilket är +20%. På bf har den sannolikt lagt på sig minst ett kg till. Usch, tur jag ska till min bm i morgon så vi kan diskutera det här.

Svar på tråden Planerad igångsättning?