Hej!
Jag blev igångsatt pga av förlossningsskräck för lite över ett år sedan.
Helt underbart
Jag fick då åka in med början 10 dgr innan bf för att kolla om jag var mogen. (omföderska så jag var mogen,dvs att tappen var mjuk och öppen några cm) Tyvärr var det kaos på förlossningen den dagen så jag fick vänta tills dagen därpå.
Jag kom dit, och de började då med att ta hål på vattnet. 9:00. Jag ville inte vara där hela tiden, så jag fick en timmes permis och tog en lång promenad runt sjukhuset. 10:20 sattes drop, och jag började vanka omkring. Stod på balkongen och började andas så fort jag kände magen dra ihop sig så att min man skulle kunna räkna tid osv. Andningen fortsatte jag med hela tiden sedan.
Vid 12-tiden började jag få lite ont och fick då "min bedövning" satt. (västerviksbedövningen) Sen låg jag och pratade med min man, knallade omkring lite, duschade.....började få ont igen vid 14:00 och bad om spinal, men då de kände efter så insåg de att det skulle inte hinnas, så jag fick ytterligare en västerviksbedövning.
Kände den första krystvärken när jag låg i sängen, men hade bestämt mig för att föda i duschen även denna gång, så det var bara för dem att försöka stötta mig dit, för jag reste mig helt sonika upp och gick dit
Efter ytterligare 3 krystvärkar var hon ute, 14:30
Allt tog totalt 5½ timme och jag hade 4 onda värkar och 4 krystvärkar. Det var all smärta jag kände av.
Det var det en helt underbar förlossning, trots att jag var livrädd hela tiden.