• SofiaD

Planerad igångsättning?

Någon som ska eller har blivit planerat igångsatta pga förlossningsrädsla? Eller av andra orsaker? Hur har ni upplevt förlossningen i så fall? Hur sattes ni igång? Många frågor, men jag vill veta ALLT!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:01:06:
    Vänder frågan ffa till omföderskor eftersom igångsättning sägs bruka vara jobbigare för förstföderskor.
  • Svar på tråden Planerad igångsättning?
  • zasata
    SofiaD skrev 2007-06-20 22:12:54 följande:
    Jag har nu varit på viktskattning och det lugnar inte mig direkt. Idag, v 35+4, beräknas bebisen väga 3100 g vilket är +20%. På bf har den sannolikt lagt på sig minst ett kg till. Usch, tur jag ska till min bm i morgon så vi kan diskutera det här.
    min bebis låg på +16%enligt det och föddes i v37+2 och var då 46cm och vägde 3225gram var beräknad till 4a kg.
    men de sägs att förlossningen blir lättare om bebisen är lite större för då kan den hjälpa till mer själv!
  • Ciccilionaa

Har BF idag, och bebisen lyser med sin frånvaro ute i vårt jordeliv!!
    Ska idag på UL för koll och ev. planering av igångsättning.
    Hade hoppats slippa igångsättning, men ibland blir det inte som man vill...
    Ska bli spännande samtidigt som det är jätteläskigt!!

C

• SofiaD

zasata

Jag har fött ett barn på 4,5 och vill inte göra det igen då hennes axlar fastnade och hon fick förlösas med yttre press vilket resulterade i en plexusskada (skada på nerv till armen) .

Ciccilona

Men de ger dig väl lite mer tid innan igångsättningen?

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 36, BF 21/7 -07♥♥♥
  • AnniPanni
    SofiaD skrev 2007-06-21 07:57:22 följande:
    zasata Jag har fött ett barn på 4,5 och vill inte göra det igen då hennes axlar fastnade och hon fick förlösas med yttre press vilket resulterade i en plexusskada (skada på nerv till armen) . Ciccilona Men de ger dig väl lite mer tid innan igångsättningen?
    Då förstår jag också varför du blir orolig. Tänkte först skriva att 4+ kg är ju inte så farligt men har man ett större barn som råkat ut för en förlossningsskada tidigare så är det mer än förståligt att du inte vill gå igenom det igen!
  • Ciccilionaa

Sofia D,
    Ja det hoppas jag!!! Det är planering för igångsättning!

C

• SofiaD

Annipanni
    Ja, det ska bli skönt att få prata med bm om det idag. Jag har tid till läkare om en vecka men det känns som en eeeeevighet dit! Det här med viktskattningen är ännu en grej på listan över vad jag är rädd för när det gäller förlossningen, och ju närmre den kommer desto värre tycker jag det är. Så jag kommer försöka få igenom ett snitt (min förra förlossning ser perfekt ut på pappret bortsett från plexusskadan men jag upplevde den väldigt traumatisk, min man likaså) .

Cicciliona

Ja, vi får hoppas bebis tittar ut av sig själv!

• Coursell

Hej!
    Jag blev igångsatt pga av förlossningsskräck för lite över ett år sedan.
    Helt underbart

Jag fick då åka in med början 10 dgr innan bf för att kolla om jag var mogen. (omföderska så jag var mogen,dvs att tappen var mjuk och öppen några cm) Tyvärr var det kaos på förlossningen den dagen så jag fick vänta tills dagen därpå.

Jag kom dit, och de började då med att ta hål på vattnet. 9:00. Jag ville inte vara där hela tiden, så jag fick en timmes permis och tog en lång promenad runt sjukhuset. 10:20 sattes drop, och jag började vanka omkring. Stod på balkongen och började andas så fort jag kände magen dra ihop sig så att min man skulle kunna räkna tid osv. Andningen fortsatte jag med hela tiden sedan.
    Vid 12-tiden började jag få lite ont och fick då "min bedövning" satt. (västerviksbedövningen) Sen låg jag och pratade med min man, knallade omkring lite, duschade.....började få ont igen vid 14:00 och bad om spinal, men då de kände efter så insåg de att det skulle inte hinnas, så jag fick ytterligare en västerviksbedövning.
    Kände den första krystvärken när jag låg i sängen, men hade bestämt mig för att föda i duschen även denna gång, så det var bara för dem att försöka stötta mig dit, för jag reste mig helt sonika upp och gick dit
    Efter ytterligare 3 krystvärkar var hon ute, 14:30

Allt tog totalt 5½ timme och jag hade 4 onda värkar och 4 krystvärkar. Det var all smärta jag kände av.

Det var det en helt underbar förlossning, trots att jag var livrädd hela tiden.

• Coursell

Har en bekant, som var helt inställd på snitt. Men efter att ha hört mig berätta om min förlossning så ändrade hon sig lite. Hon fick igångsättning fast med löfte om snitt om hon inte skulle klara det av nån anledning.
    Kanske också kan vara ett alternativ.

• SofiaD

Nu har jag varit hos min bm. Hon visade mina siffror från gårdagens tillväxt ul för en annan bm, som är duktig på ul, och enl henne så kan min bebis utan problem väga 4,5- 5 kg fullgången. Dessutom har mitt sf mått lagt sig över normalkurvan nu med 38 cm i v 35+5, så jag har flera indikationer på att få snitt beviljat. Bm skulle skriva i min journal inför läkarbesöket att vi önskar snitt och sen är det "bara" att stå på sig på torsdag. Fick förresten en ny tid för tillväxtul i fall i fall det inte blir snitt.. Så det känns rätt ok, förutom att det är jobbigt att vänta ända till tordsag på läkarbesöket..

• zasata

sofiaD: okej då förstår jag. du kan inte få igångsättning v38+0 annars? stå på dig bara. och gråt om det är de som behövs. det är inte lätt att få det beviljat med snitt eller igångsättning.

Svar på tråden Planerad igångsättning?