• Anonym (mamma)

Fluoxetin??

Nån med erfarenhet av Fluoxetin?
    Biverkningar? Vikt/aptit??
    Dricka alkohol under medicinering?

Gärna yngre med erfarenhet, då jag tänker på det med självmordsrisk bland yngre som äter den. Och varför är den risken högre bland unga som äter Fluoxetin ?

• Svar på tråden Fluoxetin??
  • Anonym (V)

Har ätit fontex och varit väldigt nöjd i jämförelse med Zoloft. Det är de två mediciner jag ätit.

Märkte inte av några större skillnader i varken vikt eller aptit. Dricka alkohol när man äter fontex går men är inte att rekommendera.

Det med självmord kan jag inte uttala mig så mycket om men jag har blivit mindre känslosam av såväl fontex som zoloft kanske skulle det kunna göra att man begår självmord om det enda som hindrar en är rädsla, att man tänker på sina anhöriga? Själv känner jag dock tvärtom eftersom jag blev mindre känslosam så kändes så tog jag också åt mig mindre av mina problem vilket snarare gav mer livslust.

Hoppas det ordnar sig!

• NovasPappa

Du skall absolut under inga som helst omständigheter egentligen dricka alkohol i samband med SSRI preparat alltså Selektiva Serotonin Återupptags Hämmare det kan påverka din personlighet fruktansvärt mycket. Aggressions utbrott är väldigt vanligt vid blandning.

Biverkningar kan jag ej svara för eftersom jag aldrig ätit några men jag har däremot jobbat inom psykiatrin och en biverkning av SSRI preparat är viktuppgång för det mesta men beroende från person till person så kan även vikten minska.

Användning hos barn och ungdomar under 18 år

Fluoxetin BMM Pharma ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ. Trots detta kan Fluoxetin BMM Pharma skrivas ut av läkare till patienter under 18 år, om läkaren anser att detta är lämpligt. Om du är under 18 år och vill diskutera varför du fått detta läkemedel, ska du vända dig till din läkare igen. Du ska också informera din läkare om du upptäcker något av ovan angivna symtom eller om de förvärras.

De långsiktiga effekterna på tillväxt, mognad och kognitiv och beteendemässig utveckling har ännu inte fastställts för barn och ungdomar under 18 år.

• Anonym (mamma)

tack, ja jag har läst det där. men jag hittar inget om alkohol i samband med den. det brukar ju annars stå.

risken finns nämligen att personen ifråga kommer att dricka alkohol, och jag blir lite orolig.

och det om 18 år och under läste jag. men förstår liksom inte varför just självmordsrisken är högre hos just ungdommar.

personen det handlar om är över 18 år, men rätt nära, så jag undrade.

och jag har också läst att dom flesta SSRI ger viktökning, men just denna kunde ge viktminskning-sämre aptit. inte bra i detta fall

• NovasPappa

Det stämmer, jag förmodar nästan mer eller mindre att detta är din dotter/son eller liknande vi pratar om som har blivit deprimerad.
    Om rädslan för detta läkemedel är så stort hur kommer det sig att du eller hon/han inte kontaktar läkaren och säger ifrån och istället ber om något som Zoloft eller dylikt?

• NovasPappa

En anledning till att det även just beskrivs öka självmordsrisk hos ungdomar är garanterat eftersom folk under 18 oftast är i en fruktansvärd hormon obalans och därav så är det väl inte bra i samband med detta läkemedel.

• Anonym (HellviHuml)

Har ätit Fontex flera år. Har inte haft några biverkningar. Jo förresten, torr i munnen. Har faktiskt inte hört det där med alkoholen så jag drack glatt ett par glas likör i helgen. Märktes inte heller (så vitt jag vet).
    Nu är jag förstås lååångt över 18 år om det nu gör nå´n skillnad.

• Anonym (mamma)

personen ifråga är myndig, och jag var inte med. och jag vet inte ens om jag kan hålla med om att det är egentlig depression. vet inte riktigt, men h*n mår inte så bra. men nu efter en vecka, fortfarande upptrappning, verkar allt vara ok hos personen.

zoloft är väl också SSRI ?

kanske kan ringa och fråga läk hur h*n tänkte i samband med just Fluoxetin

• NovasPappa

Det kan du göra om det är ditt barn det handlar om alltså ifrågasätta läkarbeslutet.
    Ja Zoloft är SSRI men har inte alls samma bieffekter som Fluoxetin.
    Däremot så kan du väl även fråga läkaren varför han inte föreslagit Kognitiv Beteende Terapi vilket oftast har en bättre långtids effekt på depression än tabletter.
    Eller jag vet varför, för att det kostar för mycket för landstingen därav tas det aldrig upp...väldigt synd måste jag säga för det kan bli värre för en den dagen man väljer att sluta med medicinering.

• Supertesco

Jag åt Fontex/Fluoxetin när jag var yngre pga av depression och bulimi. Pga av min bulimi så gick jag inte upp i vikt så det kan jag inte svara på. Jag festade även otroligt mycket under den här tiden och en överläkare sa till mig en gång att om man dricker mycket alkohol när man äter Fontex så har läkemedlet i princip ingen verkar eftersom man tömmer serotoninbehållarna när man blir full. Det är bara hon som har sagt det så jag kan inte styrka det på något sätt.

Det jag annars märkte av var att jag blev fruktansvärt trött under tiden jag trappade upp tabletterna, alltså i början. Kan hända att jag tappade aptiten med men eftersom jag ägnade mig ganska mycket åt hetsätning så tänkte jag inte på det. Jag märkte av att jag emellanåt kunde bli nästan hyperaktiv och det vet jag inte om det berodde på tabletterna.

• Anonym (mamma)

Anonym (HellviHuml) skrev 2007-06-14 19:56:43 följande:

Har ätit Fontex flera år. Har inte haft några biverkningar. Jo förresten, torr i munnen. Har faktiskt inte hört det där med alkoholen så jag drack glatt ett par glas likör i helgen. Märktes inte heller (så vitt jag vet). Nu är jag förstås lååångt över 18 år om det nu gör nå´n skillnad.
    är det samma som Fluoxetin?
Svar på tråden Fluoxetin??