• Anonym (mamma)

Fluoxetin??

Nån med erfarenhet av Fluoxetin?
    Biverkningar? Vikt/aptit??
    Dricka alkohol under medicinering?

Gärna yngre med erfarenhet, då jag tänker på det med självmordsrisk bland yngre som äter den. Och varför är den risken högre bland unga som äter Fluoxetin ?

• Svar på tråden Fluoxetin??
  • Anonym (V)

Fontex är dyrare än fluoxetin så har man inte särskilda skäl ha just fontex (vilket jag haft) får man fluoxetin.

Någon skrev varför inte be om Zoloft istället. Eftersom fontex och Zoloft är de två mediciner jag själv ätit kan jag säga att jag tycker fontex är en kanonmedicin om man jämför med zoloft som enligt mig var skit och inte hjälpte ett dugg. Dock är det så klart väldigt individuellt och jag åt heller inte dessa mediciner mot depression utan OCD.

Har liksom någon annan druckigt mycket ett flertal ggr då jag ätit medicin och det har inte varit lyckat men å andra sidan har jag haft liknande problem med alkohol annars också så vet faktiskt inte hur mycket som beror på medicinen.

Psychobilly, har du provat andra mediciner innan och de inte fungerat eller hur kom det sig du fick forsätta med fontex under graviditeten? de flesta läkare brukar annars säga man ska byta till zoloft eller cipramil.

• Psychobilly

har inte provat nått annat. min läkare tyckte dock inte att jag borde byta, för det kunde bli för jobbigt för barnet. Dessutom de få forskningarna som finns kring antidepp. vid grav. är nästan alla baserade på fluoxetin(prosac) då det är en av de äldsta antideppressiva medicinerna som finns.

• NovasPappa

Anonym (V) skrev 2007-06-15 01:30:55 följande:

Fontex är dyrare än fluoxetin så har man inte särskilda skäl ha just fontex (vilket jag haft) får man fluoxetin.Någon skrev varför inte be om Zoloft istället. Eftersom fontex och Zoloft är de två mediciner jag själv ätit kan jag säga att jag tycker fontex är en kanonmedicin om man jämför med zoloft som enligt mig var skit och inte hjälpte ett dugg. Dock är det så klart väldigt individuellt och jag åt heller inte dessa mediciner mot depression utan OCD.Har liksom någon annan druckigt mycket ett flertal ggr då jag ätit medicin och det har inte varit lyckat men å andra sidan har jag haft liknande problem med alkohol annars också så vet faktiskt inte hur mycket som beror på medicinen. Psychobilly, har du provat andra mediciner innan och de inte fungerat eller hur kom det sig du fick forsätta med fontex under graviditeten? de flesta läkare brukar annars säga man ska byta till zoloft eller cipramil.
    Jag tycker folk som skriver som har ätit olika SSRI preparat i den här tråden inte verkar ha någon större koll på att alla mediciner fungerar olika från person till person, jag vet ett flertal människor som har blivit hjälpa av zoloft och varit nöjda med medicineringen. Jag vet dessutom flera som har varit nöjda med andra mediciner.
    All medicinering fungerar individuellt måste ni förstå.
  • Anonym (Ana)

Jag tog fontexoch fluoxetin näe jag hade anorexi och depression. Men kan egentlgien inte svara på dina frågor. Åt som mest 100g*3 per dag. Eftersom anorexin fortfarande var aktiv gick jag inte upp i vikt och jag drack heller aldrig alkohol. Märkte ingen skillnad på mitt mående (vilket kan ha att göra med att kroppen inte klarade av att ta upp medicinen). Tog också en massa andra mediciner under tiden (ångesthämmande och sömnmedel)

• Anonym (V)

Psychobilly jo att det är en av de äldsta känner jag till men de flesta jag hört har rekommenderas byta till zoloft. Varför den skulle vara bättre när man är gravid vet jag dock inte. Sen tycker jag iof att alla läkare säger olika en jag hade ville inte ens diskutera saken utan tyckte det bara var fortsätta med medicinen en annan nästan skällde ut mig för att jag åt den fortfarande efter jag fått veta jag var gravid.

Men Novaspappa läste du ens vad jag skrev. Jag skrev ju precis det i min text!!! För att citera mig själv "Dock är det så klart väldigt individuellt"

nu ville ju dock TS höra om personers erfarenheter och då berättar jag om de jag har utifrån mig vem ska jag annars berätta utifrån? tyckte jag var väldigt tydlig som sen la till det där med individuellt!!!

• Anonym (mamma)

tack alla som skriver. jag läser och funderar. verkar i alla fall som att många blivit hjälpta av Fluoxetin.
    personen det handlar om bör inte gå ner i vikt, därav frågan om just vikten. eftersom det står att den kan ge viktnedgång. h*n har inga riktiga ätstörningar, utan är bara väldigt smal, och vill gå upp lite. jag försöker förklara att det 'ligger i släkten' att vara smal. vill inte det ska bli en fixering att gå upp i vikt. äta ordentligt och vettigt räcker.

h*n vet om det med att man inte bör dricka alkohol, men sommar och fester kan göra frestelsen stor. därav min oro.

h*n mår riktigt bra just nu, trots väldigt kort tid av med, och jag tror att bara faktum av att fått hjälp och medicin kan ha påverkat det.
    så fungerar ju ofta psyket också.
    men jag är orolig ändå, och försöker vara uppmärksam på just det om självmordsrisken.
    för även om det verkar bra just nu, så kan det svänga fort. det vet jag.
    och vi bor inte tillsammans, så jag kan inte ha 'ständig' koll

• Anonym (mamma)

nån skrev om att det hjälpt vid OCD. kanske därför som 'NN' fått just den. för det finns sån problematik med i bilden. och oro, och lite ångest, bl a

• HellviHumle
    NovasPappa skrev 2007-06-15 08:29:00 följande:
    Jag tycker folk som skriver som har ätit olika SSRI preparat i den här tråden inte verkar ha någon större koll på att alla mediciner fungerar olika från person till person, jag vet ett flertal människor som har blivit hjälpa av zoloft och varit nöjda med medicineringen. Jag vet dessutom flera som har varit nöjda med andra mediciner. All medicinering fungerar individuellt måste ni förstå.
    Det är jag medveten om men TS frågade efter nå´n med erfarenheter av Fluoxetin. Och det är flera som svarat jusat med sina erfarenheter.
  • Anonym (mamma)

ja även jag vet att allt är idividuellt
    men jag vill höra alla olika erfarenheter

• Anonym (undrar)

Nyss börjat med den medicinen.
    är den riskfri vid graviditet???

Svar på tråden Fluoxetin??