• Anonym (mamma)

Fluoxetin??

Nån med erfarenhet av Fluoxetin?
    Biverkningar? Vikt/aptit??
    Dricka alkohol under medicinering?

Gärna yngre med erfarenhet, då jag tänker på det med självmordsrisk bland yngre som äter den. Och varför är den risken högre bland unga som äter Fluoxetin ?

• Svar på tråden Fluoxetin??
  • Anonym

okej.. Min läkare sa till mig att jag ska undvika stora mängder av alkohol när man äter antidepp. Vet ju inte om det var emnat enbart till mig just då eller om det är så överlag.

• Anonym (mamma)

kanske har med din ålder att göra också. jag vet inte. men självmordsrisken är högre, av nån anledning, bland yngre som äter den.

och jag tror ändå, jag också, att stora mängder inte är bra i samband

• Anonym (undrar)

Anonym (mamma) (Trådstartaren)
    Jag hittade lite om de ang. med alkohol (på www.fass.se) Kopierar in

"Intag av Fluoxetin Stada med mat och dryck:
    Samtidig användning av Fluoxetin Stada och alkohol rekommenderas inte."

• Anonym

Jag har ätit dem och mådde ok. Men de hör INTE ihop med alkohol, det kan jag intyga. Jag drack alkohol 1 ggr och det gick inte bra, jag spydde som bara den, fick sen en blackout. Slog tom ut en bit av en tand utan att märka det. Det var först morgonen efter som jag märkte det. Så stor varning på att dricka alkohol när man tar sån medicin!

• Psychobilly

Anonym (undrar): Tror ingen medicin är direkt helt riskfri under graviditetn. Man vet ju aldrig riktigt hur olika foster påverkas.
    Vad jag fick veta om fluoxetin under graviditen är att såklart finns det inga långvariga forskningar då antidepp. är väldigt nytt.
    En bra sida där man kan läsa lite om olika forskningar är janusInfo
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=658&contenttype=text/html

hoppas det är till hjälp

• Anonym

Har tagit fluoexetin förrut i mitt liv. Det fungerade väldigt bra för mig. Jag tappade aptiten och gick ner ganska mycket i vikt. Det förde med sig att jag mådde bättre. Anledningen till att jag började ta medicinen var lätt depression och någon form av bulimi.

• Anonym (fd sjuk)

Jag tog fluoxetin efter att ha provat andra antideppmediciner som inte funkat så bra. Det funkade jättebra på mig, jag blev mycket bättre men jag fick tyvärr magsår av dem!
    Jag slutade efter ½-1 år men det tog lång tid innan magsäcken blev bra igen. Flera år...
    Det enda som hjälpte då var Rennie (hade då provat flera Losec-kurer och andra starka medel men magsåret återkom).

Det där med antidepressiva är så individuellt, det som passar den ena passar inte den andra osv. Se bara till att ta tabletterna med mat i magen så du inte får problem med magsäcken, kan bli rätt svårt att bli av med när skadan är skedd.

• Anonym (fd sjuk)

PS. glömde tillägga att jag Inte var gravid då och att alla antidepressiva medel fungerar bäst med terapi. Utan terapi dämpar man mest symptomen...

• Anonym

Angoende alcohol så fick jag inte mina fluoxetin förens jag slutade drika överhuvudtaget. då sa dom att det absolut inte var bra att dricka när man tar dom. jag fick inga speciella biverkningar.. slutade äta dom rätt fort eftersom jag blev gravid.

• berniie

Jag åt innan, under och efter graviditeten mot ångest. Fungerade bra.
    Jag var 18-19 år. Har/ hade anorexia.

• Anonym (mamma)
    berniie skrev 2007-06-20 10:45:57 följande:
    Jag åt innan, under och efter graviditeten mot ångest. Fungerade bra.Jag var 18-19 år. Har/ hade anorexia.
    det var nåt nytt. i biverkningar står att man kan få nedsatt aptit och viktminskning av det. (?)
  • Psychobilly

Fluoxetin sätts ofta in till personer med ätstörningar.
    De flesta andra antidepp går man ofta upp i vikt i stället. Och det vågar man inte sätta in till en med ätstörningar då medicinen kan få motsatt effekt. Om man inte är riktigt dödsjuk pga sin vikt så behandlas ofta det psykiska först innan det är lönt att ta tag i vikten.

• berniie

TS. Sant. Jag åt en annan sort innan som inte hjälpte. Fick därför pröva denna anti depp. Under den tiden var jag på sjukhuset var och varannan dag för behandling av olika slag mot min anorexia, så de hade god koll på min vikt.
    Min läkare sa att den är vanlig att använda vid bulemi.

Ang. graviditet så gjordes det en bedömning av risken med att äta fluxetin under graviditeten mot att jag inte åt fluxetin under graviditeten.
    Jag hade en jätte jobbig graviditet då kroppen inte riktigt klarade de påfrestningar som det innebär. Jag hade inte klarat mig utan. Slutade när lillen föddes, för att kunna amma. Ammade 10-12 veckor innan jag gav upp och började äta fluxetin igen. Min son fyller 2 år om en månad. Han klarade sig bra. Idag klarar jag mig utan dom.   

• Anonym (mamma)

grejen är den att personen ifråga faktiskt vill gå upp i vikt. jag är rädd att aptiten minskar. men hitills har den inte gjort det.

nu blir det antagligen lite alkohol till helgen, och det oroar jag mig för.
    hoppas h*n tillhör dom som inte märkt nåt av det

Svar på tråden Fluoxetin??