• Anonym (mamma)

Fluoxetin??

Nån med erfarenhet av Fluoxetin?
    Biverkningar? Vikt/aptit??
    Dricka alkohol under medicinering?

Gärna yngre med erfarenhet, då jag tänker på det med självmordsrisk bland yngre som äter den. Och varför är den risken högre bland unga som äter Fluoxetin ?

• Svar på tråden Fluoxetin??
  • Anonym (mamma)
    Supertesco skrev 2007-06-14 20:02:40 följande:
    Jag åt Fontex/Fluoxetin när jag var yngre pga av depression och bulimi. Pga av min bulimi så gick jag inte upp i vikt så det kan jag inte svara på. Jag festade även otroligt mycket under den här tiden och en överläkare sa till mig en gång att om man dricker mycket alkohol när man äter Fontex så har läkemedlet i princip ingen verkar eftersom man tömmer serotoninbehållarna när man blir full. Det är bara hon som har sagt det så jag kan inte styrka det på något sätt. Det jag annars märkte av var att jag blev fruktansvärt trött under tiden jag trappade upp tabletterna, alltså i början. Kan hända att jag tappade aptiten med men eftersom jag ägnade mig ganska mycket åt hetsätning så tänkte jag inte på det. Jag märkte av att jag emellanåt kunde bli nästan hyperaktiv och det vet jag inte om det berodde på tabletterna.
    så inga konstiga effekter av medicin+alkohol då?
  • Supertesco

Kom på en annan sak jag hört angående självmord och medecinering. Om en person är väldigt deprimerad så kan det vara så att denne inte "orkar" ta livet av sig men när personen sedan börjar ta antidepressiva och kommer upp några nivåer så "orkar" man ta livet av sig om du förstår hur jag menar. Därför ska medecinering ske samtidigt med samtalsterapi. Detta fick jag höra av min psykologilärare.

• Supertesco

Anonym (mamma): Nä jag märkte inte av några konstiga effekter av medicin+alkohol. Jag kan också säga att jag drack ganska mycket. Hoppas allt blir bra.

• Supertesco

Anonym (mamma) skrev 2007-06-14 20:02:41 följande:

Anonym (HellviHuml) skrev 2007-06-14 19:56:43 följande:
    är det samma som Fluoxetin?
    Fontex och Fluoxetin är samma preparat men olika tillverkare.
  • Anonym (äter)

Jag äter Flouxetine(Prozac) och har snart gjort i 1 år. Bytte från Paxil. Jag är jätte nöjd med Flouxetine, jag har märkt att jag inte är lika hungrig som förrut och kroppen känns lättare om man nu kan säga så. Inte lika drogad. Jag har inte haft några panik attacker och mår som vanligt!
    Min aptit för sex är tillbaka nu när jag äter Flouxetine, min läkare sa oxå att det är lättare att sluta med Flou än många andra. Det där med alkohol kan jag tyvärr inte svara på då jag inte dricker.

• Niccisen

Jag åt Fluoxetin men blev tvungen att sluta då jag fick enorma sömnrubbningar. åt mindre och gick ner flera kilon i vikt.

Du ska inte dricka alkohol när du tar de. En del säger att man kan det men tabletterna ochalkoholen bryts båda ner i levern, och levern klarar inte av att bryta ner båda 2 samtidigt vilket innebär att det ena får förhöjd effekt. Jag gjorde det en gång. Drack 1 glas vin och fick en snedfylla...

• HellviHumle
    NovasPappa skrev 2007-06-14 20:01:01 följande:
    ...väldigt synd måste jag säga för det kan bli värre för en den dagen man väljer att sluta med medicinering.
    Det är därför man trappar ner under lång tid när det är dags att sluta.
  • HellviHumle

Jag är samma som Anonym(HellviHuml) om nå´n undrar över likheten. Satt på lånat konto.

• Verkligen

Jag är 23 och fick det när jag var 20.. funkade inte alls för mig.. Vikten va densamma som förr. Men sexlusten försavnn helt, och jag kunde inte få orgasm mer. Fick huvudvärk rätt ofta och sov dåligt oxå.. Bästa jag ätit är cymbalta.

• Psychobilly

Har ätit fluoxetin i några år nu. I början mådde jag grymt mycket sämre och försökte även ta mitt liv flera gånger. Men efter ca 8 månader och en höjning av medicinen började den hjälpa.
    Idag kan jag intre se ett liv utan fluoxetinen. Slutade med den i början av graviditeten, men min läkare satte snabbt in den igen pga att jag blev så dålig.

Min sexlust försvann ett tag men kom snabbt tillbaka. Det tar bara lite längre tid för att få orgasm. Min vikt har pendlat, men jag kan inte säga om det beror på medicinen eller något annat. Har alltid pendlat mycket i vikt.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m21811721.html
    Min tråd där vi öppet kan prata om våra problem..

Svar på tråden Fluoxetin??