Inlägg från: JonnaS |Visa alla inlägg
  • JonnaS

Islandshäst tråden!

Haha.. nedå, h*n har inte kommit än, därav mina jobbiga smärtor Ledsen BF 24 augusti, så det lär ju dröja innan man kan komma igång med ridningen igen!

• JonnaS

Exemhästarna blir ju tyvärr inte bara kallade saker:

Jag blev häromdagen utskälld av en dam för att jag hade täcke på min häst när det var så soligt och varmt ute! Fundersam  Tänk om dom ibland kunde fråga varför innan dom uttalar sig...

• JonnaS

jodå, den kommentaren får man ju hela tiden. inte jag då jag är en liten plutt, 158 cm Skrattande 

men sånna som hjälpt mig rida har fått höra både det ena och det andra om att det är så synd om islandshästarna som får bära tunga ryttare mm mm...

man har ju förklarat att man inte kan jämföra en isis med en ponny med samma mankhöjd, men då lägger dom bara dövörat till!

• JonnaS

jadu, mycket har man fått höra! under gymnasietiden gick jag en hästutbildning där vi red för instruktör dagligen (på "vanliga" hästar), frågade då om jag kunde ta med mig min häst under någon lektion, då det var flera andra som brukade ha sina egna hästar med, och då fick jag höra att nej lilla gumman, islandshästar är inte gjorda för att gå lektion i ridhus... Ööh! Fundersam

• JonnaS

Fram för fler sånna ekipage!! Glad

Någon mer än jag som hört att isisar absolut inte kan hoppa?

• JonnaS

Självklart finns det orsaker till att det blir svårare att hoppa, som du skrev liten häst och lång ryttare eller taktproblem mm mm. Men det är inget som säger att dom INTE KAN hoppa! Det är ju bara löjligt! Jag har också hoppat 1 m på min som är 130cm, nemas problemas! Flört

• JonnaS

Rent tekniskt tror jag. Många har ju däremot fått svälja sina fördomar när dom sett motsatsen. Det är väl precis med islandshästar som med alla andra hästar, bara för att det är en viss ras betyder det ju inte att alla är rent tekniskt duktiga på att hoppa!

Men så är det ju många som tror att man inte kan göra annat än strutta runt i skogen på islandshästar, men tack och lov börjar ju islandssporten bli mer känd och folk börjar inse att det är en inrikntning lika god som alla andra!

• JonnaS
    enyasmatte skrev 2007-07-02 19:37:29 följande:
    Jag har kämpat i så många år mot fördomarna, nu har jag nog helt enkelt accepterat att de flesta som är mot islänningar inte ens vill förstå så jag har slutat bry mig och tycker bara att det är deras förlust
    Så sant som det var sagt! Man får ta det med ro!
  • JonnaS

Ja, har man väl börjat så är det kört sen! Man är fast :)

• JonnaS

Funderarde på ett föl när jag köpte den senaste hästen, men jag är för ivrig för att kunna vänta 3-4 år innan man får komma igång med ridningen Flört

Men det är jättekul att rida in en unghäst, iaf om du har en trevlig sådan! Dom finns ju även i mindre trevligt format! Haha..Glad

Man kan ju göra iaf halva jobbet själv, och om man sen känner sig osäker när man kommer till gångartsdelen kan man ju ta hjälp till det! Det är ju där det svåra brukar komma, våra kära islänningar har ju några gångarter att lyckas hålla isär! Räcka ut tungan

Svar på tråden Islandshäst tråden!