Inlägg från: JonnaS |Visa alla inlägg
  • JonnaS

Islandshäst tråden!

Det är aldrig omöjligt! Jag lyckades övertala sambon efter många diskussioner när jag skulle köpa den andra hästen. Och nu är det hans lilla favorit. Skrattande Gick det med min sambo, går det nog med dom flesta andra!

• JonnaS

Nej, inge SM i år! Vet ni hur vädret har varit där nere? Här har regnet öst ner i ett par dagar! Stackarna om dom måste tävla i hällregn!

• JonnaS

Skönt att ni slapp det värsta regnet på SM iaf! Var bra sugen på att åka iväg, har inte missat ett SM på länge, men tyvärr! Får vänta till nästa år! Är ju så roligt att bara strosa runt bland folk som alla har samma intresse! Kika på hästar, snacka häst och handla grejer :)
    ¨
    Visst är det kul med longering! Efter en skada på mitt sto fick jag bara longera henne ett tag, och hon blev så duktig! Vi både löslongerade, dubbellongerade och tömkörde och hon lyssnade på varenda litet komando! Tänk om man kunde vara lika flitig med longeringen nu också!? Men av någon anledning blir det inte av att longera alltför ofta!

• JonnaS
    Wilmisen skrev 2007-07-09 14:50:32 följande:
    Åh hej! Får jag vara med??!!Jag har två islandshästar - ett sto född 94 och en valack född 89. Valacken är sällskaps och "kompis-ridar-häst" och stoet är köpt för tävling även om det inte blivit såååå mycket tävling med henne...
    Va kul att fler hittat hit! Var ju tvungen att kika in på din sida på dina hästar! Vilka tjusingar! Känner igen det där med att mam SKA tävla, men att det lätt inte blir så mycket som man egentligen vill!
    Saknar Lokka och Gunilla har inte hört nåt från Ewa än så snart tvingar jag Gunilla att ringa dit! Inget föl heller och nu har hon gått 2 veckor över tiden och jag bara längtar!!!!!!
    Har en kompis som tränar för Ewa en gång i veckan och hon sa sig ha sett ett nytt sto hos Feykir! Måste väl nästan ha varit din Lokka!
  • JonnaS
    Wilmisen skrev 2007-07-09 23:06:25 följande:
    JonnaS: Ja och när jag väl fick hem tävlingshästen från Island visade det sig att det enda hon kunde var ökad galopp. Varje gång man ens satte ena foten i stigbygeln så skenade det iväg i full fart. Det tog ett helt år att få henne att skritta på lång tygel! Nu fungerar skritt och trav bra, tölt sådär och galopp inte alls. Rider man ihop med andra hästar är det tävling som gäller. Det blev ett helt annat arbete än vad jag tänkt mig, men man får väl skylla sig själv när man köpte hästen på film Men byta häst skulle jag aldrig kunna tänka mig!Vart bor ni alla? Är det någon som är på kurser i västsverige?Jag har inte gått på kurs på länge och är lite sugen.Rider ni för någon tränare ni gillar och vill rekommendera?

Om jag bara hade läst förklaringen på din häst, hade jag nog trott att det var min vallack vi talade om :) Han är precis sådär! Och det sorgliga är att jag red honom när han kom från Island och då var han helt gudomlig! Sen såldes han och bodde hos den ägaren i tre år. Efter det var han helt förbytt och totalt knäpp! Jag köpte honom våren 06 och vi jobbar fortfarande stenhårt på att han ska lugna ner sig! Vi har kommit en bra bit på vägen men ännu har vi långt kvar!

Jag bor i Säter! Har ridit mycket för Ewa Wiik och Gardar Gislason och båda är suveränt duktiga!

• JonnaS
    Tujan skrev 2007-07-10 12:12:10 följande:
    Har inte hunnit läsa i tråden, men jag har en liten underbar islänning som är född 84. Han heter Stubbur å är fux. Hinner tyvär inte skriva mer, har en 4½ månaders bebis som vill ha uppmärksamhet nu (han ska snart få prova på att rida för första gången).
    Välkommen hit! Jag har två isisar och väntar barn i augusti.. Känner att tiden kanske kommer att bli lite knapp till en början Fundersam
  • JonnaS

Libellula: Var in och kikade på dina nya bilder! Vilka tjusingar! Man kan ju knappast skryta med att mina vevar sådär med benen Räcka ut tungan

Jobbigt med väntandet på fölisen! Sånt där kan ju gå en på nerverna! Man väntar och väntar och så kommer dom när man missar det Glad

Wilmisen: Mitt sto, Komma har jag haft väldigt länge och hon är enbart en skogsmullehäst! Har ridit mycket lektioner och kurser med henne, men hon hatar det! Så nu är det busgalopp i skogen som gäller, och så kör jag henne också! Det trivs hon bra med!
    Gormur, vallacken, köpte jag just för att jag ville ha en häst att träna och tävla. Tränat har vi gjort mycket. Red för instruktör varannan vecka tills jag blev för tjock (gravid). Men han är ju lite psykiskt instabil Flört så tävlandet kom vi inte igång med så fort jag önskat! Det får förhoppningsvis bli nästa år!  

• JonnaS
    Annorlundors skrev 2007-07-12 12:05:34 följande:
    Jag lyckades få in bilderna, tyvärr är de lite tråkiga min häst vill inte bli fotograferad helt enkelt....
    Var in och kikade! Va kul med lite roliga färger på hästarna! Är hon blåögd skäcken? Läckert!

Var precis ut och körde Komma, det började HAGLA! I juli!
  • JonnaS

148 var inte illa! Mitt sto är bara 130, en liten plutt bara, och vallacken är 140, men jag själv är bara 158 kort så det fungerar bra ändå :)

Svar på tråden Islandshäst tråden!