Inlägg från: JonnaS |Visa alla inlägg
  • JonnaS

Islandshäst tråden!

Ja, gör det! Är så kul med bilder! Ska försöka vara lite flitigare med kameran jag också och lägga in nya bilder :)

• JonnaS

Tujan: Knotten är olika giftiga i olika delar av landet! Så det är inte bara antalet knott utan hur giftiga dom är! Mitt sto har ganska svår exem, tål inte knotten alls, så man är påläst Glad

• JonnaS

Åh, måste få skriva av mig.. Är så orolig!

Komma kliade upp ett litet sår strax ovanför näsborren för ca 2-3 veckor sen. Det läkte ihop jättefint så jag har inte tänkt på det något mer.. Men idag när jag skulle hämta hem henne från betet hade hon kliat upp såret, som nu var Jättestort och JÄTTEsvullet ca 1 dm i omkrets.. Jag rusar och ringer distriktsvet, men hon menar att det inte är någon fara så länge hon inte har feber och har andningsvägarna fria. Så hon ordinerade mig att tvätta rent och ha henne på stall tills svullnaden gått ner. Och om det inte hade gjort det inom ett par dagar skulle jag ta henne till veterinären då!

Men hur ska jag låta bli och oroa mig? Tänk om det svullnar upp mer under natten? Hon lär ju knappast låta bli och klia sig.. Är livrädd att man ska gå ut och hon inte kan andas! Nojjig!

Någon som har några bra sluta-klia knep? Hjälper ju inte att binda upp henne, hon kliar ju mot väggen!

Aja, får ställa klockan och gå upp med jämna mellanrum inatt och kolla till henne och bara hoppas att svullnaden går ner!!!

• JonnaS

Det har gått bra sen igår! Hon har ju tyvärr exem så hon måste stå inne på natten pga alla knott. Det är nog hennes eviga kliande som orsakat detta sår också!

Jag ville ju att vet skulle komma redan igår kväll men dom tyckte att jag skulle avvakta och det har gått så bra så jag skulle väl ha lyssnat på dom när dom sa att det ofta ser värre ut än vad det är!

Hon var jättesvullen igår kväll och även i morse (hade kliat en del under natten), men under dagen idag har hon gått i en hage helt utan något att klia sig på och svullnaden har gått ner otroligt mycket, så fortsätter det i denna fart så borde det ju gå bra!

Ska fortsätta ta tempen på henne ett par dagar, men om det fortfarande ser bra ut får hon gå tillbaka till sitt bete. Hon är ju så ledsen när hon inte får gå med dom andra Ledsen

Tror att man lätt överreagerar så fort det händer något, det brukar ju trots allt alltid lösa sig ganska fort!

• JonnaS

Tujan: Det ska jag prova! Allt som är riktigt äckligt brukar ju funka bra Räcka ut tungan

Jag har provat det mesta, men som Wilmisen sa hjälper inget efter en kvart! Nu har jag beställt hem PROB olja, schampo och deo. Det ska tydligen vara jättebra, men det får ju tiden utvisa!

• JonnaS

Nu har den lilla jäkeln kliat upp såret igen, såg att kanterna på vattenhinkarna var blodiga så hon har väl tagit till det när det inte fanns annat att klia sig på! Och jag kan ju inte direkt låta henne gå utan vatten i denna hetta! Skrikandes

Vad sjutton ska man göra!! Det är tusen flugor i såret hela tiden, vilket absolut inte är till någon hjälp.. Och så sitter såret självklart på ett sånt ställe att man inte kan tejpa om det, det skulle aldrig sitta...

• JonnaS
    dono skrev 2007-07-16 20:17:49 följande:
    prova att spreja på "sårplast" eller vad det heter...luktar lite tjära och lägger sig som en hinna över såret...brukar få flugorna att lugna sig lite i just såret..finns att köpa på apoteket...
    Det ska jag prova på en gång! Alla råd är goda! Ska kila iväg till apoteket..
  • JonnaS

Har inte blivit av att skriva i tråden på några dagar!

Senast skrev jag om att Komma hade ett stort sår i ansiktet! Det börjar nu läka ihop jättebra! Skönt!

Jag håller med skaran som är trött på det här vädret! Kallt och regnit hela tiden! Får ut och byta exemtäcke på Komma stup i kvarten, och inte torkar dom i det här vädret var man än hänger upp dom.. Suck..

• JonnaS

Ja, det där med höet verkar inge bra, köper av grannen här och han beklagade sig precis över att så mycket blivit förstört.. Tyvärr betyder det ju att priserna på hö kommer att gå upp då dom inte fått in så mycket!

• JonnaS

Va kul att så många hittat hit! Vi är ju ett helt gäng nu Skrattande

Så roligt att vara inne på alla sidor och snoka på hästbilder! Det är ju det som är så underbart med våran ras, dom kan se ut hur som helst med alla färger och former Flört

• JonnaS

Tinna79: Välkommen! Förstår din abstinens.. Jag har iofs hästar hemma, men har inte kunnat rida på drygt en månad pga otroliga smärtor i bäckenet iom graviditeten.. Håller på att bli galen av att inte få rida!

Ska du ha en hingst som enbart ridhäst eller vill du även kunna avla?

• JonnaS
    Tinna79 skrev 2007-07-27 21:13:54 följande:
    OM jag skulle köpa en hingst så är det ju med förhoppningen att den skall visas och bli godkänd, och därefter kunna verka i aveln...
    Gud va roligt!
  • JonnaS
    Annorlundors skrev 2007-07-30 09:16:38 följande:
    jag såg en förra sommarn som var jätte hög å extremt fet, har aldrig sett en så fet häst någonsin, å han blev inte det minsta söt eller fin.... Lite man å svans fult ansikte å den där tunnan på magen...hihi....Så fula isisar finns men sällsynta
    Finns ju alltid undantag som bekräftar regeln :)

Var på Island och jobbade för något år sen och där fanns definitivt INGA fula hästar, dom kör ju lite regeln att dom hästarna som inte håller måttet säljs utomlands eller äts upp (Hemlis) för att hålla kvaliteten hög!
  • JonnaS

Va skönt om vetegroddsoljan fungerar på din häst! Det är ju drömmen att dom ska kunna gå ute utan täcke.. Tyvärr fungerade det inte på min Komma, men då har hon ganska mycket exem också! Men den här, för oss, hemska sommaren har hon fsktiskt inte kliat sig så mycket. Tror att det kalla vädret och regnet har varit ganska skönt för exemhästar.. Förutom då dom måste gå med blöta täcken...

• JonnaS

Välkommen tillbaka efter semestern!

Nu måste väl det lilla fölet vi väntade på tidigare ha kommit? Glad

• JonnaS

Nemen.. Va snopet! Räcka ut tungan Såg hon dräktig ut också eller? Men svullna ljuver mm? Det är konstigt vad naturen kan ställa till ibland!

Kom gärna med rapporter och lycka till!

Våran klubb har KM på söndag, måste ju dit och hejja på alla man känner! Så tråkigt att bara stå på sidan och inte kunna vara med Ledsen

• JonnaS

Ulrisa: Är det nån som har nåt knep på en "svårtöltad" islänning? Lusse föredrar hellre trav.. jag måste "arbeta" in honom i tölten, men jag tycker han e svår att få i ren tölt

Mitt sto är en riktig "travare", hon väljer absolut inte tölten själv och det som har fungerat för mig är samling, samling och åter samling... Jag samlar upp henne mycket i skritt så att hon nästan trampar på stället, man verkligen känner hur hon trampar under sig, innan jag driver på Jättemycket med sitsen och "släpper iväg" henne i tölten. Från början töltade jag jättekorta sträckor, ca 20 m, tog ner till skritt opch gjorde samma sak igen och igen. Så småningom när man känner att dom börjar orka bära sig börjar man länga på sträckan allteftersom. Men man måste verkligen vara konsekvent längs vägen. Alttid bryta av till skritt om hästen ej går rent. Detta fungerar på min Komma, men det är ju så olika på alla hästar beroende vart "problemet" egentligen ligger.. Men, kan ju vara värt att prova! Lycka till! Glad

• JonnaS

Oj, här har det varit full fart! Är på semester och har inte tillgång till datorn! Man missar ju massor :)

Kul med så många nya!
    Dillen: Jag var på Island och jobbade hösten 03. Det roligaste jag någonsin gjort!
    Cizilia: Boett-täcket är kanonbra och finns även i shettis-storlek! Kan beställas som hel eller halvtäckande beroende på hur mycket besvär dom har. Det heltäckande har även magplatta om dom får sår under magen! Förutom täcke använder jag prob-produkterna. Shampo, olja och deo! Har fungerat väldigt bra!
  • JonnaS

Eyovine: Va tjusig han är! Jag är lite svag för skimmlar Flört

Leiia: Jag hade en bomlös sadel för en massa år sen.. Tyckte inte alls om den då man inte fick stöd någonstans. Men det var en av dom första modellerna som kom.. Dom nya modellerna av bomlösa sadlar verkar vara mycket bättre uppbyggda, så jag är sugen på att prova igen. Har ett sto som har så dåligt sadelläge så jag tror det skulle kunna funka med bomlöst! Skriv gärna och berätta om ni hittar någon som är bra!!!

• JonnaS

Lite off tråden, men måste få berätta att våran son föddes i onsdags! Nu är han äntligen här, och vi har varit hemma i några timmar!

Synd att man har så förbaskat ont, annars hade jag nog suttit på hästryggen väldigt snart Räcka ut tungan

Svar på tråden Islandshäst tråden!