Inlägg från: HeddaBigBum |Visa alla inlägg
  • HeddaBigBum

Go Fika!

JessicaåIda skrev 2007-08-25 14:05:16 följande:
    Hatar helger (bla dagis är stängt & Ida får för lite aktivitet) , att vi inte längre är aktiva personer utan personer med barn vlket begränsar + att bo i lägenhet.....
    aj då... trist dag?

Vi har varit på loppis idag, och vår lilla kära Poppy Alexis har HUMÖR! Hon skulle ju ha varenda leksak vid varenda stånd och vi fick lyfta en skrikandes, sparkandes unge från stånd till stånd. Och till Luke säger vi bara (och har alltid gjort utan problem) att "den ska vi inte köpa" och han går snällt vidare.
    Ni som har en av varje; har flickorna varit/ är flickorna trotsigare? Är era pojkar en lugnare modell?
    Alexis är egentligen inte överdrivet trotsig/jobbig/hemsk, men i jämförelse med Luke är hon det. *haha* Aldrig att vi behövt bära honom skrikandes någonstans!

Luke fick en, i hans ögon, supercool lastbil, som man kan öppna och dona med. Alexis fick en liten korg med hjul med grönsaker i. När vi kom hem satt grannen (1½ år) i sandlådan och Alexis gick fram och tog hennes hink. Jag sa att man kan inte bara ta andra leksaker och sen gav jag tillbaka hinken till flickan. Alexis får spel och skriker och vrålar. Flickan blir livrädd. Några minuter senare går Alexis in och snor en annan leksak inne på flickans tomt. Igen, Alexis arg som ett bi för att hon inte får, flickan livrädd för Alexis.
    Alexis små utbrott varade max 1 minut, men inte grannens... hon grät fortfarande när vi gick därifrån.
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • HeddaBigBum

Någon mer än jag som tycker att sensommaren är härlig! Inte för varmt, men fortfarande varmt nog för shorts/t-shirts. Man kan vara ute länge och bara va' och umgås/leka (eller sitta inne och surfa Räcka ut tungan... man måste ju in och laga mat förr eller senare ju! Flört).
    Sensommar, höst och vår... det gillar jag!!!

• HeddaBigBum

hmmm... ok... vem har Alexis lärt sig av då?? Räcka ut tungan

Våra två leker också bra ihop för det mesta och jag tycker det är så himla mysigt. Ibland kan jag sitta och smygtitta, för då är det ingen som börjar apa sig för att få min uppmärksamhet.

Precis som mellan T & N, så ser ju Alexis upp till Luke som ingen annan. Vi har ett antal videoklipp där hon härmar Luke med att stå på ett ben (det var ett par månader sen och partisk morsa som man är, så blev jag faktiskt imponerad), hon snurrar runt runt som Luke och låtsas ramla, hon ställer sig vid träd och låtsas kissa när vi är ute. SÅ sött! För det mesta leker de superbra ihop, men... ja... det finns stunder. Vi har inte så många skrika-ikapp-stunder, men Luke kan bli så himla irriterad när hon förstör hans bil-lekar och hon blir då krokodil-tårar-ledsen för hon inte får vara med.

Men ok... könet har alltså inget med saken att göra. Då skyller vi på Dinos gener... haha!

• HeddaBigBum

Coop är nu klara med ombyggnaderna och när vi var där fick barnen varsin engångskamera. Och nu har Dino förklarat för Luke att man måste titta i hålet innan man klickar och sen får vi åka till affären och lämna in kameran och SEN får vi se våra bilder. Luke tittade på Dino som om han var ett UFO. Hahahaha! Jag dör!!!

• HeddaBigBum

Alltså, jag är väldigt förvirrad angående dagisplatserna och kösystemet.

Malin (Ebbas lillasyster) har fått plats på vita. De har önskat startdatum i november.
    Jag har önskat startdatum för Alexis i oktober (31 oktober).
    Jag resonerade som så att om Malin, som har senare startdatum, fått plats, då borde ju Alexis också fått det.
    Men nej, Malins föräldrar anmälde behova av dagisplats innan oss. Men jag trodde att man inte ens aktiverades i kön förrän 4 månader innan man behövde plats. Och jag ansökte minst 4 månader innan! Jag kan förstå om vi hade ansökt om samma startdatum att den som anmälde först "vinner", men vad är poängen med 4-månaders-regeln om det ändå är den som anmälder först som placeras först- oavsett startdatum?

Vi kommer få erbjudande om Park... no thanks!

• HeddaBigBum

ja, jag fattar noll tydligen.
    Enligt den här sidan, som faktiskt är från Barn -och Utbildningsförvaltningen i Hanige Kommun (www.haninge.se/upload/2683/Riktlinjer%20fsk-sbo%2006-01-01_rev070509.pdf) står det så här:

- att yngre syskon erbjuds plats (om fler barn har samma behovsdatum) om äldre syskon har plats i förskoleverksamheten p.g.a. föräldrarledighet.
    ____________________________________________________________________________

Alltså, det LÅTER ju som om syskonförtur existerar lite??

Men för att uppdatera... jag har pratat med dem, och de hade skrivit in fel datum i Malins ansökan, så hon hamnade för Alexis trots att hon inte skulle. Och jag vet (inte officiellt än) att ett barn på Lukes avdelning ska flytta. Så Alexis kommer nog klämmas in.
    Men fan, rätt ska vara rätt!!!

• HeddaBigBum

Alexis har fått plats. Start 6 november!
    *hjälp* Inget jobb, ingen A-kassa!!!
    Men det hade ju inte spelat någon roll vilket datum hon börjat, att jag kommer bli arbetssökande utan a-kassa är ju läget tyvärr.
    Min lilla plutta!!!!! Som max har hon varit ifrån mamma/pappa i en timme!!! Oh boy!

• HeddaBigBum

Tack för igår Maria (och annat trevligt sällskap )!

Magister Tjeder stiger neder
    från sin sjuvånings-kateder:
    Mycket mat mor Margareta,
    böcker kan man inte äta
    för de är så vinkelräta!

Taget från en av ungarnas böcker. Nu till min fråga... uttalas Margareta med ä (margarÄta), eller äta och vinkelräta med e (Eta, vinkelrEta)? Räcka ut tungan Undrar om författaren är stockholmare?

• HeddaBigBum

Barnen och jag satt och läste några böcker, som också är pussel (2-in-1... ta-dah! ) och följande "konversation" tar plats:

L: Ta en annan "pejs" säger pappa.
    H: Place?
    L: Nej! Han säger så. Pappa säger så!
    H: Vad säger pappa? Jag hörde inte...
    L: Ta en annan peeeeeeeeeeejs, säger han!
    H: Piece?
    L: *nickar nästan osynligt och mumlar* piece...
    H: När ni lägger pussel? Säger pappa "try another piece"?
    L: Go take a nap!
    H: Sa pappa "go take a nap?"
    L: Nähä... jag säger inte det!
    Fundersam Eh, va?

• HeddaBigBum

Tack för tips Jessica!

Lite tidsfördriv så här mitt i natten... för vilken 2-barnsmor behöver sömn?
    Här kommer 4 olika varianter av mig. Afro-Caribean, maskulin, öst-asiatisk och som gammal.
    (morph.cs.st-andrews.ac.uk/Transformer/)

Svar på tråden Go Fika!