• hejlis

Go Fika!

Just det, fråga: Ni som har Volvo. Vad har ni/har haft för Babyskydd? Är väl olika i olika modeller antar jag, men de flesta volvosa verkar ha korta bälten. Vi lånde en Maxi Cosi till Hanna när hon var liten, men jag tror att bältet var längre i 940 ( än ni v70 som vi har nu)och då var det preciiis. Tittade lite på Gracos, men det var så otroligt STOR...Gillade Maxi Cosin, för den var lätt och enkel, men den kanske inte går att sätta fast då. Också har jag tittat på Britax, kanske kan fungera...Vet att Marie har "varnat" för ngn som Agton blev så svettig i också...

• hejlis

Hej hej! Har läst lite till om Volv v70/ babayskydd. Tror vi först får åka upp till typ babyland och testa. Första valet var just en Akta, men då jag provbar den i butiken, så kändes den för tung + att solskyddet var så stort . Och ja, jag kommer att bära det mkt. Gjorde det med Hanna iaf. Känns då nästan som att man måste ha en sådan där vagn till, och det vet jag redan nu att jag troligtvis kommer att vara för LAT att ta ur bilen, åsså blir det svordomar istället...Hannas spände vi med bältet varje gång, och det gick på 2 röda, så det känns inte som ngt hinder. Men om bältena är för korta kanske man måste ha en sådan ändå, sån där "klicka i " grej. Sen har jag tänkt ut att bebisen ska vara lika liten som Hanna, å då kan vi ha babyskyddet till hanna e 4 och kan byta stol = lillasyster/lillebror kan ta den som hon har nu. Hanna satt ju i babyskyddet till hon var 1år och några månader. Lånar vi då Agges kanske Marie & Danne vill ha tillbaka det INNAN vi ska byta hehe...ja, ja, vi får se. jag kanke kommer tassande som vill låna sedan iaf

• hejlis
    JessicaåIda skrev 2007-07-29 15:47:14 följande:
    Fragglerock hade ingen bra start på semestern, hennes bagage har försvunnit & räknas vara åter till på onsdag 
    Nej men vad f*n då!!!!!! Sånt händer bara inte!!!
  • hejlis

Men...dom kan inte mana allvar...Inte köra ut väskan!! Fan vad tråkigt...Dels att bli av med väskan, sedan vänta på den..och sen då behöva slösa både tid och pengar på att HÄMTA den!! Arbetar inte Apollo med service eller???? DOM borde ju BETALA ersätning för att man inte haft tillgång till sitt bagage!

• hejlis
    Oskyldig ???? Oskyldig Va? Näeeeeeeeee........Idag fick jag hota med at han inte skulle få laga sin stödtdämpare till cykeln om han fick böter...skulle köra ifrån nån tant som tydligen försöket köra om eller vad det var..hehe...
  • hejlis

Appråopå kommentarar så e de bra härliga va?! Förr veckan när vi va i Dalarna så sa Hanna en morgon. "God Morgon Mamma!" (det säger hon varje morgon) men sedan så följde detta " Kul å se dig!!" Jag fick fråga vad hon sa för jag trodde jag hört fel första gången...Så sött så! Sedan så har hon börjat med typ kiss å bajsprat också...å kräks...idag låg hon på hallgolvet och lät jättekonstigt. Vad gör du? Frågade jag. " Kräks" svarade hon och forstatte "hulka"...??? Å sedan började hon skratta å fnissa....En annandag så sa hon att det var kiss i muggen hon drack vatten ur...

Hon fixar dagarna utan blöja bra nu. Kan hända ngn olycka med kissandet ngn enstaka gång, men helt okej. Hon säger till och går och sätter sig på pottan själv osv. Bajset är sådär. Håller hon på med ngt "roligt" verkar hon ha svårt att avbryta och gå ifrån just när det är bajsa som gäller, speciellt om hon har trosor på sig (då kommer det i dom). Är hon naken går det bättre. Då hämtar hon pottan. + om hon är ute så har hon då dragit av sig alla kläder 2 ggr och satt sig här utanför hehe....Får plocka efter henne som värsta hunden....undrar vad grannarna tänker....Undra om man "kan" innföra ngt slags belöningssystem om hon uppsöker pottan då det är dags? Hon känner uppenbarligen på sig i tid för att hinna..om hon vill...Vad tror ni??? Typ en peng till sparbössan (det är alltid en hit!) Eller blir det kontsigt de gånger hon faktsikt INTE hinner? Typ att hon tar det som en bestraffning att hon inte får ngt då????

• hejlis

Hedda: I idag på fm. när R. var borta i tvättstuigan och jag stod och gjorde mig vacker i badrummet, så ser jag ngt som inte borde vara där på väggen bakom mig. Uppe, nästan under taket satt en EXAKT sådan SPINDEL som du fotat!!!! Förvånad När R. kom fick han ta en stol och en plastburk och kliva upp och fånga den. Vågade ju inte smascha den mot väggen, hade ju blivit VÄRSTA fläcken då!! Undra vad det är för sort? Vi har då aldrig sett ngt så stort...(ja, utom "era" från amerikat då , men det e ju bara på Tv...) Antingen finns det FLERA, eller så hittade den som R släppte ut upp till er...

• hejlis

Har kollat lite på spindlar på nätet nu. Förhoppningvis var det en vanlig husspindel, som vuxit sig stor. Sedan ska man tydligen ha hittat några exemplar i Sveriga av den sk. Luffarspindeln, Hobo Spider, som är lite mindre trevlig. Man är osäker på hur giftig den är...Blir tydligen lite fula sår efter bett av den. Men än så länge har man bara sett den i södra Sverige, och det verkar ju otroligt om vi skulle ha fått VARSIN...

Imorgon åker vi och besöker Småland. Såg på TV att vädret väntas bli riktigt varmt & soligt nu, så vi får väl hålla tummarna!
    ( Hanna fick förresten en krona idag när hon sa till att hon var kissnödig, och gått till toan. MYCKET uppskattat! )

• hejlis

Maria: Ang. "ungarna". R. sa som Jessica, polisanmäla. Men, han tyckte ni iaf skulle prata med föräldrarna först, även om de inte bryr sig så är det alltid bra att kunna säga det till polisen (att ni pratat med dom). Ni kan ju  poängtera att om det fortsätter så kommer ni att polisanmäla. Fota mm. är en bra idé.

Näpp, nu åker vi! Ha det bra allihopa!

• hejlis

Hej hej! Nu är vi också tillbaka. Säger som Marie: Borta bra men hemma bäst! Vi har haft det jättebra i Småland, men det är alltid skönt att komam hem till egna sängen (och FLÄKTEN , var typ 35 grader i sovrummet på natten och fönstren gick knappt att ha öppna pga av myggen). Huset vi hyrde var helt Okej, låg jättefint för sig själv med stor tomt. Vi har gadr bra väder med sol mån+tis, 1/2 dags regn onsdag och resten mulet/sol men varmt i luften. I måndags var vi på Astrid Limdgrens Värld. Hanna uppskattade Emil och Pippi, att vi hyrde skrinda som hon fick åka i samt en "vattenspridare" som ungarna kunde springa omkring i. Gillade också alla småhus man kunde springa omkring i. Så dagen var lyckad! Vi har också varit och tittat där de spelade in Emilfilmarna, Hanna fattade inte riktigt, men det var kul för oss att se Sedan lite bad och små utflykter.

Åkte hem igår vid 19 så Hanna sov hela vägen. Vaknade vid 22 när vi var hemma och efter 2 minuter var hon hyperenergiskt, och superglad! Höll väl igång ca 1 1/2  timme med spring, hopp i sängen och ett högljutt, KONSTANT pratande om en massa saker som hänt + en MASSA annat! Det är inte klokt vad hon snackar nu. Kul!

Pott/toa "träningen" går bra/sådär. Inte 100% säker, fortfarande bajset som kan komma lite hipp som happ. Oftast hinner hon bajsa i morgon blöjan innan den åker av, men ibland kommer det en gång till. Vet inte vad man ska göra? Kissar gör hon ju nästan alltid på pottan, men har hon blöja på så kissar hon i den...Vill ju inte sätta på blöja igen pga av bajset då...Undrar vad dagis säger???

Just det: Kissar på golvet kan hon göra ibland. MEN, jag är nästan helt säker på att hon gör det med FLIT!! När vi tex inte kommer då hon ropar, eller om vi "nekar" henne ngt. För har hon troser på sig drar hon av sig dom INNAN hon kissar på golvet....Och, alltså, jag har försökta att "ignorera" det, men ändå kommenterat typ "pottan hade väl varit bättre?" Och ngn gång har man väl blivit smått irreterad...och det märker hon väl. Så nu MÅSTE jag/Vi TOTALignorera tror jag. Eller??? Tips? (har gett muta ngr gånger hon gått på toa/potta, men det verkar inte hjälpa riktigt)

Svar på tråden Go Fika!