• Majas Sida

Letar efter Skeppskatter

Hej har varit ute på diverse sidor på nätet o letat efter en skeppskatt till att köpa, men hittar inga
    Nån som vet nån som ska ha kattungar (skeppskatter då) el har som dom vill bli av med??
    Vi har 2 honor hemma nu o vill ha en hona till.

• Svar på tråden Letar efter Skeppskatter
  • flixflax

Det finns ju ingen som heter skeppskatt egentligen. Utan det är ju bonnkatt med klofel. Så du kanske har bättre tur om du söker på bonnkatt?

• Majas Sida
    Vicryl skrev 2007-06-26 11:00:21 följande:
    www.blocket.se/vi/11897376.htm här annonsen är visserligen ganska gammal, men den tycks ju ligga ute än...
    ja den har ja sett men den är 6 månader...vill ha en kattunge...
  • Powerwoman

En liten fråga bara, varför vill du ha en kisse med missbildade tassar?

Inget illa menat, men en skeppskatt är en huskatt med extra tår, alltså en missbildning.

Fast det kanske du redan visste iofs:)

• Majas Sida
    Powerwoman skrev 2007-06-26 12:41:31 följande:
    En liten fråga bara, varför vill du ha en kisse med missbildade tassar?Inget illa menat, men en skeppskatt är en huskatt med extra tår, alltså en missbildning.Fast det kanske du redan visste iofs:)
    En skeppskatt är mycket mycket mer tillgivna än andra raser/katter. Därför vill ja ha såna. Dessutom är dom mycket sötare me deras stora tassar.
  • Powerwoman

Ursäkta, men det var det dummaste jag har hört...No offense!

Du menar att en katt med missbildade tassar skulle vara keligare än sina syskon med normala tassar?

Skeppskatter är ingen ras, utan ett smeknamn på en deformering.

Det finns raser som bekrivs som mer sociala, tex de raser jag har.
    Men en huskatt med ett par extra tår blir inte keligare pga det, utan de har ju en individuell personlighet som alla andra hus/bondkatter.

Det är ju ungefär som att säga att en perser med lite längre nos skulle vara mer aggresiv än en kortnäst perser.
    Eller att en katt med vit svanstipp är mer intelligent;)

• Englica

Powerwoman: Och vad var det där för jämförelse??
    Jag håller med TS. Dom ÄR mer tillgivna än många andra. Jag känner många som har sådana katter med en extra tå.
    Och vadå om det nu en missbildning enligt dig och några andra så håll det för dig skälv. Låt henne tycka som hon vill. Vill hon ha en sådan goding ska hon väl få köpa sig en sådan.

Ts hoppas du hittar en kattunge. Underbar ras.. hihi men det vet du ju redan. Jasg får min lille bondkatts unge runt den 17 juli nu.. guud vad jag längtar .. Lycka till!

• Powerwoman

Självklart får hon tycka som hon vill, det får ju alla:)

Men jag tycker att det är lustigt när man gör en kisse med en missbildning till en egen ras, och att katter med ett par extra tår skulle vara keligare...

Jag känner en kvinna som tog en kull på sin korthåriga bonnis, en av ungarna blev långhårig.
    Kvinnan tyckte att det var jätteroligt att det kom ut en renrasig norsk skogskatt *s*

Hon fick ju självklart tycka att hon hade fått en norsk skogkatt, men inte var det så egentligen.

Struntsamma:)

• Zaria

Powerwoman har rätt, Skeppskatter är ingen ras utan en genetiskt defekt,katter med extratår har förekommit länge men det finns som sagt ingen ras som är baserad på den defekten.

Defetkten kallas polydactyli och är ärftligt, det räcker med att ena katten har detta för att ungarna skall födas med för många tår. Dock påverkar inte defekten katten men det finns uppgifter som pekar på att det vid fortsatt avel kan födas ungar med än värre defekter, sk Twisty-cats. Dessa har, förutom flera tår, också förkortade och förvridna ben. Defekten förekommer hos alla raser.

Så som sagt "skeppskatter" är ingen ras hur gärna man än vill att det skall vara det utan en defekt, det är FAKTA...sedan kan man tycka vad man vill om det.

Svar på tråden Letar efter Skeppskatter