• Majas Sida

Letar efter Skeppskatter

Hej har varit ute på diverse sidor på nätet o letat efter en skeppskatt till att köpa, men hittar inga
    Nån som vet nån som ska ha kattungar (skeppskatter då) el har som dom vill bli av med??
    Vi har 2 honor hemma nu o vill ha en hona till.

• Svar på tråden Letar efter Skeppskatter
  • Pernilla75

En missbildning, i detta fallet polydaktyli, påverkar inte kattens sociala förmåga. Den förmågan sitter inte i antalet tår, vilket borde säga sig självt.

Den s.k. skeppskatten är heller ingen egen ras utan en bondkatt med en defekt.

Det är heller inte försvarbart att fortsätta avla på dessa katter eftersom det kan leda till s.k. twisted legs.

• Hiker

På både svenska och engelska wikipedia står det lite om polydactyli, och där finns lite bilder också:

sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt
    en.wikipedia.org/wiki/Polydactyl_cat

Såhär skriver SVERAK på sin hemsida:

"Polydaktyli är en defekt / missbildning som innebär att katten har för många tår. Normalt har katten fem fingrar/tår på varje framtass och fyra tår på varje baktass. Katter med onormalt antal tår tillåts inte i avel eller på utställning."

Katter med extratår är varken mer eller mindre tillgivna/sociala än katter med normalt antal tår i genomsnitt... Men det vållar ju inte katten något besvär heller, så sålänge du inte tänkte ge dig in på avel ska du såklart köpa en sån om du vill ha. Du kanske får vänta ett tag innan du hittar någon dock, eftersom det inte finns någon målmedveten avel eller någon särskilld ras med polydactyli. Men då och då föds det sådana ungar!

Lycka till!

• Hiker

Tillägg: När vi skulle köpa katt första gången tittade vi på bla några katter med extratår, som säljaren därför ville ha extra betalt för, utan att hon för den skull lagt ner något extra på dem i form av vaccinering/veterinärbes el dyl. Gå inte på något sånt!

• Majas Sida

Jag har haft några katter med åren o aldrig haft någon sådan katt som mina två skeppskatter. Dom är så tillgivna och väldigt sociala. Annorlunda kan man säga på ett väldigt väldigt mysigt sätt. Som mina andra katter inte har varit på samma sätt. Konstigt att alla andra skriver att skeppskatter är mer sociala än andra katter om dom inte är det. jag har ju 2 exempel hemma iallafall på detta.

Sen kan man väl inte få ut en skeppskatt av att 2 bonnkatter parar sig.

Så här står det bla om dom: Skeppskatter!! Dessa katter lär ha använts på skepp för deras enorma förmåga att hålla balansen och fånga skeppsråttorna.
    De är otroligt snälla,tillgivna och sociala och mycket duktiga råttfångare.

Jag tycker iallafall inte mina katter är missfoster. Dom är väl som vilken kattras som helst.

• SystraMi

Majas Sida - Men de är ingen egen ras. Två vanliga bondkatter kanmkt väl bli föräldrar till en skeppskatt.

• LillaLulla

Hm, min svärmor har en gammal katt som har en tå extra. Hon har fött några kullar förrän de kastrerade henne, och många av hennes ungar har fått en missbildad tass med en extra tå. Och ingen av dem har varit särskilt tillgiven, snarare rädd och osäker på sig själv... Kanske vet de att om naturens lag hade fått råda så hade de inte levt?

Vill man ha en tillgiven katt så ska man först titta på många, många kullar för att hitta den rätta. När man hittar en kattunge som gärna sitter i knät, genast kommer fram för att hälsa och verkar mycket intresserad av dig och din person, så har man hittat en katt som har goda möjligheter till att bli tillgiven.

Sen måste man lägga ner enormt mycket tid på katten, en katt som bara får gå lite hur som helst och som inte har nån annan nytta av dig än att du är den som ger den mat blir per automatik inte alls särskilt tillgiven.

Men en katt som får massor av uppmärksamhet, kel och positivt bemötande blir en bästa vän för livet - oavsett tåantal.

• maalisen73

min ena katt elvis har denna missbildning, hans bror har det inte, defekten kommer från deras mamma och varken mamman eller han är särskilt mycket keligare än någon annan katt jag haft, då alla jah haft är keliga

• Majas Sida

Isåfall har ja haft väldigt tur...för mina är inte som andra katter ja haft/har träffat. 2 lika speciella.

Sen vet ja att det inte är någon ras men man kallar dom det ändå.

• Majas Sida

Sen var ju min fråga i inlägget längst upp om det var nån som har eller känner till nån som har en skeppis till salu

Till: Leam.... Tack har sett den med....skall få bilder

Svar på tråden Letar efter Skeppskatter