• Majas Sida

Letar efter Skeppskatter

Hej har varit ute på diverse sidor på nätet o letat efter en skeppskatt till att köpa, men hittar inga
    Nån som vet nån som ska ha kattungar (skeppskatter då) el har som dom vill bli av med??
    Vi har 2 honor hemma nu o vill ha en hona till.

• Svar på tråden Letar efter Skeppskatter
  • Hallontårta

Maja: Jag var på Göteborgs djurskyddsförening för ca en vecka sedan. Där har en kattmamma fått ungar varav två st. har missbildade tår. Sååå söta!!! (alltså alla ungarna är söta) Jag vet inte vilket kön de har eller om de redan är tingade. Kan starkt rekommendera Göterborgs Djurskyddsförening. Har själv två katter därifrån.

www.djurskydd.com/
    Kattungarna finns på bild med rubriken "7 st kattungar" som visas på sidorna "11-20"

Lycka till med ditt letande!

• lindac77
    Majas Sida skrev 2007-06-30 11:35:29 följande:
    Jag har haft några katter med åren o aldrig haft någon sådan katt som mina två skeppskatter. Dom är så tillgivna och väldigt sociala. Annorlunda kan man säga på ett väldigt väldigt mysigt sätt. Som mina andra katter inte har varit på samma sätt. Konstigt att alla andra skriver att skeppskatter är mer sociala än andra katter om dom inte är det. jag har ju 2 exempel hemma iallafall på detta.Sen kan man väl inte få ut en skeppskatt av att 2 bonnkatter parar sig. Så här står det bla om dom: Skeppskatter!! Dessa katter lär ha använts på skepp för deras enorma förmåga att hålla balansen och fånga skeppsråttorna.De är otroligt snälla,tillgivna och sociala och mycket duktiga råttfångare.Jag tycker iallafall inte mina katter är missfoster. Dom är väl som vilken kattras som helst.
    Jag tycker det verkar lite konstigt att kattens sociala betende skulle ligga i antalet tår. Det är ju vanliga huskatter, men som fötts med en missbildning, alltså ingen egen ras. Men lite av tjusningen med huskatter är ju att de är så olika, både till sätt och utseende. Jag har haft många huskatter genom åren och personligheterna har varierat jättemycket. En del har varit lite mer egna av sig och mest gosat på deras villkor och andra har varit riktiga knäkatter och vissa har varit pratiga, medan andra varit mer tysta. Ingen av mina har dock haft extra tår, utan vissa har varit väldigt keliga och sociala iallafall.
  • Hallontårta

Smaken är som baken! Vill nu TS ha en katt med en extra tå så låt henne skaffa det då! Ni får det nästan att låta som "varför vill du ha en missbildad katt, hur kan man vilja ha det?"

Jag har fyra "vanliga" huskatter och alla är mycket tillgivna och gosiga.

• LillaLulla

Hallontårta - för att det ÄR faktiskt en missbildning, och desto fler som inbillar sig att sk "skeppskatter" är mer tillgivna desto mer ökar efterfrågan och den oseriösa handeln med dem. Och det vore ju fint och bra, om det inte vore för att missbildningen faktiskt kan göra så att katten lider i hela sitt liv, eller föder ungar som inte kan gå.

• Hallontårta

En sak om de avlar för att få fram dem, en annan om någon eller några katter föds med missbildningen. Det är lika hemskt med de som avlar fram perser-katter som ska ha plattare och plattare nos. De klarar inte ens av att äta till slut.
    Det jag menade var att man ska inte rata en katt bara för att den har en missbildning. Katter med en extra tå klarar sig utmärkt. Jag vet flera sådana katter som mår prima!
    Vad det gäller tillgivna katter beror det ofta på i vilka förhållanden de lever i. En katt som lever bra och har det gott i en familj kan bli ett litet monster i en annan. TS har uppenbarligen god erfarenhet av skeppskatter och de av henne, varför inte bara låta det vara? (blev detta virrigt så är det för att jag är nyvaken)

• Hallontårta

Tänkte på det du skrev om det nedan. Om nu en katt inte kommer fram till någon, ska man strunta i den då? Tänk om alla skulle tänka så? Då skulle den aldrig få ett hem ju.
    Min ena katt var en liten markatta då vi fick henne. Hon kunde klösas, fräsa och klippa klorna var det värsta hon visste. Jag fortsatte att kela med henne och visa hur mysigt och skönt det var att bli klappad och klorna klippte jag oavsett vad hon tyckte. Nu går det jättebra att klippa klorna och hon kommer galopperande så fort man sätter sig i soffan. Hon älskar att ligga i knä och bli kelad med. Vi fick henne då hon var 6 månader, jag vet inte vad hon varit med om tidigare. Nu mår hon jättebra.

Men du har ändå rätt, det är katten som väljer dig och inte tvärtom. På djurskyddet sprang hon fram till mig och slickade mig på örsnibben. Sedan var jag såld.

LillaLulla skrev 2007-06-30 11:45:42 följande:
    När man hittar en kattunge som gärna sitter i knät, genast kommer fram för att hälsa och verkar mycket intresserad av dig och din person, så har man hittat en katt som har goda möjligheter till att bli tillgiven.
  • Minna07

TS: Anlaget för missbildningen har INGET med anlaget för "tillgivenhet" att göra. Tillgiven blir en katt som får mycket uppmärksamhet, kärlekt och omvårdnad.

Du har fått allt om bakfoten! Tyvärr TS, men det får du faktiskt inse.

• Hallontårta

Det tyder i alla fall på att TS tar väl hand om sina katter.

Minna07 skrev 2007-07-01 15:12:09 följande:
    TS: Anlaget för missbildningen har INGET med anlaget för "tillgivenhet" att göra. Tillgiven blir en katt som får mycket uppmärksamhet, kärlekt och omvårdnad. Du har fått allt om bakfoten! Tyvärr TS, men det får du faktiskt inse.
  • LillaLulla

Hallontårta - vissa vill inte ha tillgivna katter, utan kanske en katt som klarar sig själv och som inte har det där behovet av att ligga i famnen och se söt ut 24-7.

Och så är det så sant som du skriver, att katterna väljer ägare själva. Min mamma har haft ett par kullar, och när någon har kommit för att titta på dem så är det alltid nån katt som skiter högaktningsfullt i den personen... Bara för att hoppa rakt i famnen på nästa!

• Coris

Hur katterna är socialt sätt kan väl inte bero på antalet tår?! Katter blir ju som man uppfostrar dem. Tillgivna om man håller på mycket med dem. Sedan är ju även alla katter olika individer som alla andra.

Jag tycker det är fel att man avlar på en defekt katt bara för det är sött. Hundar är sånt så viktigt med men katter verkar det inte spela nån roll med.

• Minna07

LillaLulla skrev 2007-07-01 16:02:07 följande:

Och så är det så sant som du skriver, att katterna väljer ägare själva. Min mamma har haft ett par kullar, och när någon har kommit för att titta på dem så är det alltid nån katt som skiter högaktningsfullt i den personen... Bara för att hoppa rakt i famnen på nästa!
    Ja, det stämmer verkligen! Så himla kul!

Kattar känner "i luften" vilka de lixom klickar med. Min mamma hade en katt som liten. Den katten visade sig aldrig då hennes farfar var på besök. Han tyckte inte om katter och det bara kände hon i luften. Men då mammas morfar kom på besök så vek hon aldrig från hans sida. Han var fullkomligt kattokig!!
  • Majas Sida
    Hallontårta skrev 2007-07-01 09:37:14 följande:
    Maja: Jag var på Göteborgs djurskyddsförening för ca en vecka sedan. Där har en kattmamma fått ungar varav två st. har missbildade tår. Sååå söta!!! (alltså alla ungarna är söta) Jag vet inte vilket kön de har eller om de redan är tingade. Kan starkt rekommendera Göterborgs Djurskyddsförening. Har själv två katter därifrån. www.djurskydd.com/Kattungarna finns på bild med rubriken "7 st kattungar" som visas på sidorna "11-20"Lycka till med ditt letande!
    Tack så jättemycket för tipset...det var det inlägget gick ut på...inte om ja vill ha en missbildad katt som endel verkar tycka...för mig är dom fortfarande inte missbildade. I mina ögon
  • Powerwoman

Jag menade inte att det är fel att vilja ha en katt med missbildade tår.

Men däremot är det fel att skriva att det är en egen ras, för det är det inte och det är fakta.
    Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på bondkatter/huskatter, de är lika mysiga som vilka andra katter som helst.

Jag hoppas iaf att du hittar en kisse som du fastnar för, oavsett mängd tår:)

Svar på tråden Letar efter Skeppskatter