-
Det beror på vilken sorts cancer. T ex tarmcancer är VÄLDIGT ärftligt, och en mycket obehaglig form av cancer. Vissa cancerformer är knappt inte alls ärftliga, och då får man givetvis bedöma annorlunda. Som sagt, man måste väga för och emot hela tiden.Bebbe2006 skrev 2007-06-27 00:13:39 följande:Cullinan: Menar du alltså att man inte ska skaffa barn om man har cancer i släkten?Isåfall lär ju mäniiskosläktet dö ut jävligt fort, eftersom det finns cancer i nästan alla släkter.Men det kanske är lika bra
-
Då formulerade du dig nog en aning snurrigt, för så lät det inte på det första inlägget.Farth Vader skrev 2007-06-27 10:17:19 följande:cullinan: Såg att du kommenterade mitt svar längre bak i tråden. Jag skrev att jag kanske skulle välja ett barn med DS .Givetvis vill jag inte ta en bebis utan DS och vifta med ett trollspö så barnet helt plötsligt skulle få syndromet, det vore ju inte precis rättvist eller hur?Vad jag menade är att jag oerhört gärna skulle ta emot ett barn med DS och skulle känna mej utvald om det blev så. Jag känner att vi har alla förutsättningar för att ge ett handikappat barn ett bra och rikt liv.På din kommentar lät det som att jag var elak mot barnet som "valde" att det skulle födas med DS istället för utan. Min tanke är att barnet skulle ha DS från början - alltså inte en "frisk" baby med ett "påtrollat" syndrom.
Nåväl, faktum kvarstår att det finns ett par personer på FL som faktiskt SKULLE "trolla på" DS på ett normalt barn om de kunnat. Och det är i mina ögon direkt elakt ja.
Som sagt, att FÅ ett barn med DS är en sak, att ÖNSKA sig ett barn med DS är något helt annat. -
Det finns mängder med exempel på det i trådar som handlar om DS, och det brukar vara samma personer som har denna åsikt.
Ni får bläddra er runt.
Själv ska jag gå och plugga franska. Au revoir! -
anne h skrev 2007-06-27 17:18:21 följande:
Ett syndrom är en beteckning inom medicinen, och betecknar ett antal symptom som ofta uppträder tillsammans, men vars inbördes samband och orsaker inte är vetenskapligt klarlagda, och därför inte kan klassas som sjukdom eller mentalsjukdom....men när/om forskarna väl blir färdiga med den vetenskapliga klarläggningen så kommer det att kunna klassas som sjukdom/mentalsjukdom.
Så länge får det kallas "syndrom". -
De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.AnnBrittS skrev 2007-06-28 02:11:49 följande:Alla tilläggssjukdomar som räknades upp är ju sådana som vi alla kan drabbas av blixtsnabbt.
Det finns anledningar till varför det är så.
Exempelvis:
Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.
Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.
Osv.
Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.
Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang? -
Fru vanheden -
Förstår du inte begreppet "en ökad risk för sjuklighet"?
Den extra kromsomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.
Ska vi ljuga och påstå att det inte är så? Blir det bättre?
Om man ej har denna extra kromosom, så löper man således inte lika stor risk att drabbas av dessa olika sjukdomar.
-
anne h skrev 2007-06-28 13:19:05 följande:
Nu kanske du förstår varför jag inte klarade av att låta bli att skriva häromdagen.. nåt som visst blev raderat, lika gott detNi måste rikta er ilska mot rätt personer, annars skjuter ni er i foten. -
anne h skrev 2007-06-28 13:33:48 följande:
undrar varför du så ivrigt försöker få det till att det är en sjukdom? Spelar det någon egentlig roll för din del som inte ens har barn med DS? Bara en stilla fundering..."Ivrigt försöker få det till att det är en sjukdom?"
Eh, va? -
Sen när har folk som börjar närma sig de 30 skollov?Mellvis skrev 2007-06-28 15:27:10 följande:Cullinan.Har du skollov? Det finns många vettiga saker att syssla med än att göra andra upprörda
Oförskämda inlägg är inget som gagnar er sak. -
Ni talar om att ni vill bli respektfullt bemötta, och så skriver ni såhär oförskämt till andra?